Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Woocommerce MOMS/VAT inställning

Etiketter: , , , ,

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #102742
    CHLukas
    Deltagare

    Hej!

    Vi kör med woocommerce på vår webshop och säljer våra produkter runt om i hela världen.

    EXEMPEL: Vi säljer till Tyskland, USA och Sverige. För bokföringens skull anger vi 25% moms inom EU (Tyskland och Sverige). Priserna visas inklusive moms och momsen är 0% i USA men 25% i Sverige och Tyskland.
    Om jag vill sälja för samma pris till alla, hur gör jag då?

    Vi ställer in Moms inställningen i woocommerce på “ON” med 25% på alla EU-länder och priserna som syns vill vi självklart ha inklusive moms eftersom bara privatpersoner handlar.

    När denna inställning är PÅ så blir alltså priset 25% billigare om man handlar från USA eller KANADA, alltså utanför de 28 eu länderna eftersom momsen ska vara 0% i de länderna?? Vi vill ju att priset ska vara detsamma varifrån du än handlar oavsett om momsen är 25% eller 0% men att momsen ska finnas med och räknas in på de 28 eu länder som handlar.. Någon här som kan woocommerce och skulle kunna hjälpa oss?

    Eller någon som säljer internationellt på sin webshop och har tips på hur ni löser det med momsen?

    #178599
    Stefan72
    Deltagare

    jaha varför vill du ha det så? Anledningen att det blir momsfritt på export är ju just att kunden betalar tull och moms i hemlandet………

    Sen lär du ju ha koll på bokföringen så du har rätt momskonton på svenska köp, eu köp osv så du får den periodiska sammanställningen att fungera.

    #178603
    VATadviser
    Deltagare

    Du är medveten om att momsen är lägre i Tyskland än i Sverige? Du kan frivilligt momsregistrera dig där istället för i Sverige och på så sätt antingen sänka dina priser eller höja dina marginaler. Detta kan du göra i princip i alla EU länder.

    När du har sålt för EUR 100 000 i Tyskland under ett kalenderår så måste du momsregistrera dig där alldeles oavsett. Gränsen för detta ligger mellan SEK 350 000 och SEK 1 000 000 beroende på vilket EU land du säljer till. Då blir det alltså en momsplikt i mottagarlandet.

    Din fråga kanske behöver förtydligas då även jag läser den som att du vill visa bruttopris på sidan (inkl moms vilket ju är det vanliga) i samtliga länder. Däremot så vill du enbart få momsen specificerad på fakturan för de länder där momsen skall tas ut och redovisas? Dvs. utanför EU skall bruttopriset vara samma som inom EU?

    Om det är så du vill ha det så kanske man skall vara medveten om att det tillkommer tull och moms i det egna landet för de som köper utanför EU. Dina varor blir alltså dyrare för dem än för de som köper inom EU. Men det kanske du redan visste?

    #178607
    CHLukas
    Deltagare

    @Stefan72 82944 wrote:

    jaha varför vill du ha det så? Anledningen att det blir momsfritt på export är ju just att kunden betalar tull och moms i hemlandet………

    Sen lär du ju ha koll på bokföringen så du har rätt momskonton på svenska köp, eu köp osv så du får den periodiska sammanställningen att fungera.

    Det är inte momsfritt att sälja till de 28 EU länderna. Dock länderna utanför EU är momsfria.. Så det är just för bokföringens skull.

    Hur ska jag ha koll på bokföringen om inte denna inställning på woocommerce är på? Och vi kan inte ha 25% moms på alla ordrar – Till exempel så handlar norskar och svenskar på samma sida där vi bara vill ha 25% på svenska ordrarna och priset ska vara inklusive detta, det är alltså bara för vår bokförings skull – men har vi denna inställning på så blir det så att om kunder i norge handlar så får de “rabatt” på sin order eftersom det är 0% moms och priserna är inklusive moms på 25%. Förstår du vad jag menar?

    EXEMPEL OM MOMSINSTÄLLNINGEN ÄR PÅSLAGEN:
    en tröja kostar 299kr ink moms (25%) om jag väljer att skicka till LAND SVERIGE
    en tröja kostar 239kr ink moms (0%) om jag väljer att skicka till LAND NORGE

    @VATadviser 82948 wrote:

    Du är medveten om att momsen är lägre i Tyskland än i Sverige? Du kan frivilligt momsregistrera dig där istället för i Sverige och på så sätt antingen sänka dina priser eller höja dina marginaler. Detta kan du göra i princip i alla EU länder.

    När du har sålt för EUR 100 000 i Tyskland under ett kalenderår så måste du momsregistrera dig där alldeles oavsett. Gränsen för detta ligger mellan SEK 350 000 och SEK 1 000 000 beroende på vilket EU land du säljer till. Då blir det alltså en momsplikt i mottagarlandet.

    Din fråga kanske behöver förtydligas då även jag läser den som att du vill visa bruttopris på sidan (inkl moms vilket ju är det vanliga) i samtliga länder. Däremot så vill du enbart få momsen specificerad på fakturan för de länder där momsen skall tas ut och redovisas? Dvs. utanför EU skall bruttopriset vara samma som inom EU?

    Om det är så du vill ha det så kanske man skall vara medveten om att det tillkommer tull och moms i det egna landet för de som köper utanför EU. Dina varor blir alltså dyrare för dem än för de som köper inom EU. Men det kanske du redan visste?

    Hej,
    Nu är det så att vi säljer väldigt utspritt inte bara Tyskland, Storbritannien, Nederländerna osv inom EU så det verkar väldigt krångligt och onödigt att momsregistrera sig i alla EU länder. Vi säljer inte för över 1 000 000 SEK inom något specifikt EU land.

    Ja exakt det ska vara ungefär samma pris då oavsett inom Eu eller samt valuta – dollar, euro eller svenska kronor. Jag vet att det kan tillkomma skatt utanför eu för mina kunder om de handlar över en viss summa, men det ska alltså ändå vara samma pris på mina produkter.

    Det jag vill lösa är endast i bokföringssyfte. Att beställningar inom EU ska ha med moms och sammanställa detta (totala momsbeloppet) som en rapport varje månad, vilket fungerar utan problem egentligen. MEN, har vi denna momsinställning på vår plattform woocommerce PÅSLAGEN, så får alla länder utanför EU sina produkter billigare, eftersom det är 0% moms och momsinställningen visar ju pris inklusive moms (25%) så då förlorar vi pengar istället, se exemplet ovan.

    Jag tror detta är något som någon erfaren inom just woocommerce plattformen eller någon som har en webshop som säljer över hela världen på samma webshop kan hjälpa mig med. Tacksam för svar och hoppas ni förstår mig och att jag varit tydlig nog =)!

    #178608
    Stefan72
    Deltagare

    men jag vet inte riktigt om du förstår hur det fungerar i praktiken?

    Säljer du i sverige och i EU så ingår svensk moms som du redan vet. Säljer du på export så ska inte momsen ingå eftersom de betalar moms och tull när de får hem paketet. Det sköter tullen om i deras land.
    Priset du tar för produkten är ju densamma, det är ju bara aktuell moms som skiljer och på export så blir resultatet att de köper momsfritt men det blir ju ingen skillnad för dig.

    Om du trots detta ändock vill ha samma pris för alla så får du ju ha en speciell prislista för exportkunder där du adderar 25% på alla priser. Då ser ju alla samma pris men det innebär ju samtidigt att de får betala mer för samma grej för de åker ju ändock på moms i hemlandet.

    #178637
    CHLukas
    Deltagare

    @Stefan72 82954 wrote:

    men jag vet inte riktigt om du förstår hur det fungerar i praktiken?

    Säljer du i sverige och i EU så ingår svensk moms som du redan vet. Säljer du på export så ska inte momsen ingå eftersom de betalar moms och tull när de får hem paketet. Det sköter tullen om i deras land.
    Priset du tar för produkten är ju densamma, det är ju bara aktuell moms som skiljer och på export så blir resultatet att de köper momsfritt men det blir ju ingen skillnad för dig.

    Om du trots detta ändock vill ha samma pris för alla så får du ju ha en speciell prislista för exportkunder där du adderar 25% på alla priser. Då ser ju alla samma pris men det innebär ju samtidigt att de får betala mer för samma grej för de åker ju ändock på moms i hemlandet.

    Hej Stefan,
    Förstår hur det fungerar i praktiken utanför EU så ingår ingen moms.
    Tror däremot du inte förstår mitt problem i det här.

    När jag har på inställningen att moms ingår i alla EU länder, blir priserna utanför EU lägre eftersom de inte har moms och inställningen är ju som så att 25% moms ska ingå i priset.

    Som mitt exempel ovan, när jag har inställningen på:
    TRÖJA I NORGE PRIS: 239kr
    TRÖJA I SVERIGE PRIS: 299kr (Som det ska vara)

    Priserna måste ju vara desamma oavsett moms eller inte ingår, oavsett om de får betala moms i sitt hemland det ska fortfarande vara samma priser på kläderna.

    #178639
    VATadviser
    Deltagare

    @CHLukas 82994 wrote:

    Hej Stefan,
    Förstår hur det fungerar i praktiken utanför EU så ingår ingen moms.
    Tror däremot du inte förstår mitt problem i det här.

    När jag har på inställningen att moms ingår i alla EU länder, blir priserna utanför EU lägre eftersom de inte har moms och inställningen är ju som så att 25% moms ska ingå i priset.

    Som mitt exempel ovan, när jag har inställningen på:
    TRÖJA I NORGE PRIS: 239kr
    TRÖJA I SVERIGE PRIS: 299kr (Som det ska vara)

    Priserna måste ju vara desamma oavsett moms eller inte ingår, oavsett om de får betala moms i sitt hemland det ska fortfarande vara samma priser på kläderna.

    Hej igen,

    Det är det här jag tror att vi har svårt att förstå. Alltså om du vill att det skall stå samma pris i rutan för att EU kunder inte skall tro att det är billigare för köpare utanför EU eller för att du vill ha en högre marginal på fsg utanför EU.

    Fär när du tar 299 i EU ink moms och 239 till icke EU så skall det ju stå som tillägg för icke EU kunder att de skall betala tull och moms i sitt eget land samt förtullningsarvode till transportören. Alltså priset för icke EU blir antagligen betydligt högre än 299.

    Så för att kunna ge ett råd så måste vi nog förstå varför du vill ha samma pris? För det måste ju inte vara så det är något som du väljer själv.

    #178644
    Stefan72
    Deltagare

    Du får göra som så att även om det inte är tillåtet ha priser exkl moms till alla, sen tillkommer momsen antingen direkt i butiken för EU kunder eller så i hemlandet på export.
    Nät annat sätt kan jag inte tänka mig.

    Det du förklarar är annars en omöjlighet. Att ha samma pris till alla oavsett om momsen är med eller inte går inte. Kalkylen spricker av den anledningen att exportkunderna får betala moms på priset när de får varan hemma. Den biten kan inte du styra annat än om du registrerar dig för moms och tull i precis varenda land du säljer till och sköter den biten själv. Men inte ens då blir det samma pris till alla eftersom olika länder har olika momssatser.

    Jag tror du krånglar till det i onödan för de flesta som köper saker utomlands vet att de får betala inhemska avgifter om de importerar. Detta gäller ju även de som köper av dig, de vet att de köper ifrån sverige och blir det export så betalar de ingen moms men den tillkommer när paketet anlöper det aktuella landet.

    Så vad är egentligen vitsen med att ha lika priser för alla? För vem underlättar det?

    #178833
    CHLukas
    Deltagare

    @Stefan72 83003 wrote:

    Du får göra som så att även om det inte är tillåtet ha priser exkl moms till alla, sen tillkommer momsen antingen direkt i butiken för EU kunder eller så i hemlandet på export.
    Nät annat sätt kan jag inte tänka mig.

    Det du förklarar är annars en omöjlighet. Att ha samma pris till alla oavsett om momsen är med eller inte går inte. Kalkylen spricker av den anledningen att exportkunderna får betala moms på priset när de får varan hemma. Den biten kan inte du styra annat än om du registrerar dig för moms och tull i precis varenda land du säljer till och sköter den biten själv. Men inte ens då blir det samma pris till alla eftersom olika länder har olika momssatser.

    Jag tror du krånglar till det i onödan för de flesta som köper saker utomlands vet att de får betala inhemska avgifter om de importerar. Detta gäller ju även de som köper av dig, de vet att de köper ifrån sverige och blir det export så betalar de ingen moms men den tillkommer när paketet anlöper det aktuella landet.

    Så vad är egentligen vitsen med att ha lika priser för alla? För vem underlättar det?

    Jag vill börja med att säga att ingenting är omöjligt. Om du vill veta varför jag måste ha samma priser för alla länder så är det för att jag säljer kläder och bygger ett eget varumärke med mina egna kläder vilket innebär att vart man än kan köpa mina kläder i världen så ska priset vara detsamma, vilket det är för alla varumärken.. HM i sverige säljer en t-shirt för 99kr och är du i USA så kommer samma tröja också kosta 99 i svenska kronor (kan skilja några kronor såklart pga valutan)..

    Jag menar hur skulle det se ut om det är ett annat pris på mina varor till norge och ett annat till sverige, för det första ser det oproffsigt ut och för det andra ser det inte seriöst ut, jag skulle själv inte våga handla från en sådan hemsida.

    Sen så behöver man väl inte betala moms om inte varorna man importerar utanför eu överstiger en viss gräns?

    Sen ska jag tillägga en sak, detta är endast för min egen bokförings skull och att jag vill ha med momsen inkluderat i priset för alla EU kunder är för att det är ett måste, sen att kunder utanför EU måste betala moms i sitt land, det gör inte att jag ska sänka mina priser för det!

    #178834
    Stefan72
    Deltagare

    ja men HM du nämner som ett exempel har ju butiker överallt, det har inte du. De kan ha samma pris överallt men då kommer såklart marginalerna att skilja beroende på momssats.
    Det enklaste blir ju att minska marginalerna på det du säljer inom eu. Sänker du priserna med 20% så blir ju priset samma för alla och momsen blir rätt.
    Alternativet är att ha två prislistor och ha högre pris på export och strunta i att de troligen får tulla och momsa hemma men risken är väl att den affärsiden inte blir långlivad.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.