Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Bokföra en förlikning

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #102881
    Mony
    Deltagare

    Hur bokför man en förlikning? Som en delbetalning av fakturan och sen får man ha resterande belopp som kundfodran?

    #179074
    GregerA
    Deltagare

    Har du någon fordran kvar?

    Förlikningen borde väl innebära att ni kommit överens om att du får någonting mot att skulden i övrigt stryks.

    I så fall bokför du det du fått som betalning på skulden, och sedan resten som en kundförlust. Momsen bör du kunna återvinna på resterande belopp. Förutsättningen är då att fordran finns i din balansräkning.

    #179075
    Mony
    Deltagare

    Nej ingen fordran från förra året.

    Jag skickade räkningen i år då han skulle göra betalning via utbetalning från hans AB. Men jag bokfört det som en faktura som ej är betald.

    Det innebär faktura på 450 000 inkl moms.
    Förlikning på 140 000 exkl moms.

    Blir det bäst om man bokför 450k som kundförlust och sen 140k som inkomst av tjänst?

    #179078
    GregerA
    Deltagare

    Ok, så du har alltså bokfört den som en kundfordran på 450.000. Det skulle alltså betyda att den ursprungliga fakturan var på 360.000 + moms.

    Du kan ju göra en kreditnota på mellanskillnaden, dvs 360.000 – 140.000 = 220.000 (+ moms). Kreditnotan kvittar du mot den ursprungliga fakturan och när betalning av mellanskillnaden kommit in så är hela fakturan “betald”.

    Man kan ju diskutera om det skall anses som en kundförlust eller en kreditering när en förlikning skett. Jag vet inte säkert vad som är praxis, men ur moms och skattesynpunkt har det ju ingen betydelse. Nettot blir detsamma.

    #179080
    Mony
    Deltagare

    Ja, det låter rimligt. Bara det blir plus minus noll i slutändan. Tack Greger!

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.