En kund har köpt ett ram minne till en bärbar dator, han påstår sig ha problem med ram minnet så vi bytte ut det och han får samma fel så nu vill han ångra köpet.
Jag har fått tillbaka ram minnet men vad kan man sätta för värdeförminskning på en sak som kostar 148 SEK ny pris?
Lagen är ju rätt så luddig när det gäller värdeförminskningen så hur hanterar ni andra detta?
får man returnera öppnade ram minnen hos andra överhuvudtaget? Den som provar sånt kan ju påstå vad som helst och kan du som säljare testa det sen så det är helt?
Jag skulle nog tro att det har med vad produkten är för något i allra högsta grad.
Vi kan ta t.e.x vi som säljer grillar. Jag misstänker att en testgrillad grill tappar lite mer i värde än en borrmaskin som är provborrad med för vår del.
Grillen i vårt fall blir näst intill värdelös medans borrmaskinen blir säljbar i alla högsta grad.
Idagsläget är lagen väldigt odefinierad. Många produkter har ju mer eller mindre obefintligt värde vid öppnad förpackning = ok att dra av större delen av värdet.
Det bästa är att definiera sin egen tolkning av lagen i sina köpvillkor, då kan inte kunderna klaga i efterhand då de ju gått med på köpvillkoren.