Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Värdeförminskning på öppnad förpackning

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #102944
    RickardP
    Deltagare

    En kund har köpt ett ram minne till en bärbar dator, han påstår sig ha problem med ram minnet så vi bytte ut det och han får samma fel så nu vill han ångra köpet.

    Jag har fått tillbaka ram minnet men vad kan man sätta för värdeförminskning på en sak som kostar 148 SEK ny pris?

    Lagen är ju rätt så luddig när det gäller värdeförminskningen så hur hanterar ni andra detta?

    #179336
    Stefan72
    Deltagare

    får man returnera öppnade ram minnen hos andra överhuvudtaget? Den som provar sånt kan ju påstå vad som helst och kan du som säljare testa det sen så det är helt?

    #179342
    RickardP
    Deltagare

    Om vi säger så här, jag kan inte tänka mig att vad man får sätta för värdeförminskning har med vad produkten är för något.

    Utan lär vara en procent sats eller något man bör utgå ifrån.

    #179343
    Qarillion
    Deltagare

    Jag skulle nog tro att det har med vad produkten är för något i allra högsta grad.

    Vi kan ta t.e.x vi som säljer grillar. Jag misstänker att en testgrillad grill tappar lite mer i värde än en borrmaskin som är provborrad med för vår del.

    Grillen i vårt fall blir näst intill värdelös medans borrmaskinen blir säljbar i alla högsta grad.

    #179344
    RickardP
    Deltagare

    Tänkte fel, klart det finns skillnader men jag tänkte mer åt vad lagen tillåter.

    #179345
    anton
    Deltagare

    Idagsläget är lagen väldigt odefinierad. Många produkter har ju mer eller mindre obefintligt värde vid öppnad förpackning = ok att dra av större delen av värdet.

    Det bästa är att definiera sin egen tolkning av lagen i sina köpvillkor, då kan inte kunderna klaga i efterhand då de ju gått med på köpvillkoren.

    #179347
    GregerA
    Deltagare

    Troligen kan du inte göra något avdrag alls.

    Kunden har vidtagit de åtgärder som är nödvändiga för att undersöka varan.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.