Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Distanslagen, ångerrätt och fraktkostnader

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #102947
    RickardP
    Deltagare

    Om en kund får hem produkterna från att köpt från en e-hanlare och ångrar köpet, skickar tillbaka produkterna och begär pengarna tillbaka.

    Måste man då betala tillbaka även frakten till kunden?

    Frakten är ju något som är förbrukat och inte går att få pengar tillbaka på alls.

    Lagtexten säger:

    Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler

    14 § Om konsumenten utövar sin ångerrätt, ska näringsidkaren
    betala tillbaka vad konsumenten har betalat till
    näringsidkaren.

    Men sen säger lagen:

    11 § Ångerrätt gäller inte för avtal som
    1. avser en tjänst som har fullgjorts, om konsumenten
    uttryckligen har samtyckt till att tjänsten börjar utföras
    och gått med på att det inte finns någon ångerrätt när
    tjänsten har fullgjorts,

    Och frakten är ju en tjänst som är fullgjord anser jag.

    Hur gör ni och hur tolkar ni detta?

    #179351
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Frakten ska återbetalas till kunden där är konsumentverket och andra myndigheter väldigt överens. Man ser inte frakten som en tjänst man köper

    #179353
    RickardP
    Deltagare

    Okej, tack för svaret, personligen anser jag det vara helt sjukt att det är så men du har säkert rätt.

    #179402
    david71
    Deltagare

    @RickardP 83896 wrote:

    Okej, tack för svaret, personligen anser jag det vara helt sjukt att det är så men du har säkert rätt.

    Håller helt med dig! Hur blir det om kund vill ångra del av beställning då? Ska man betala tillbaka andel av frakten då?

    #179403
    Ekraft
    Deltagare

    @david71 83953 wrote:

    Håller helt med dig! Hur blir det om kund vill ångra del av beställning då? Ska man betala tillbaka andel av frakten då?

    Nej, vid delretur så betalas ingen frakt tillbaka.

    #179404
    Stefan72
    Deltagare

    låter ju helt sjukt egentligen? Gäller det bara ehandel då eller? Om en privatperson köper en grej som skickas på pall och ångrar sig, då får avsändaren glatt stå för fiolerna alltså?

    #179405
    Qarillion
    Deltagare

    @Stefan72 83955 wrote:

    låter ju helt sjukt egentligen? Gäller det bara ehandel då eller? Om en privatperson köper en grej som skickas på pall och ångrar sig, då får avsändaren glatt stå för fiolerna alltså?

    Du kommer få återbetala ditt fulla belopp, men kunden din kommer ju fortfarande få stå för en pallfrakt tillbaks till dig. Så han kommer ju inte heller gå helt smärtfritt ur det ångrade köpet.

    Så av egen erfarenhet så skickas väldigt lite pallordrar i retur då det som sagt kostar en hel del att skicka en pall i dagsläget.

    Gungor och karuseller helt enkelt.

    Men även jag kan tycka att varan är en sak och frakten en annan.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.