Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Bokföring helt grön på detta

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #103046
    timpelt
    Medlem

    Hej

    Jag är helt grön på det här med bokföring,jag valde kontantmetoden i enskild firma.
    Och valde Zervant, billigt och väldigt enkelt.

    Men det lilla jag förstått, vill jag inte göra bort mig totalt.
    När någon handlar i min webbshop, bokför jag detta direkt i programmet som inkomst bara? Och om personen väljer banköverföring bokför jag detta när pengarna kommit in på kontot? Och pengar jag lägger in bokför jag, och produkterna jag köper bokför jag? Måste jag spara alla kvitton och lägga in detta också, to.m kvitton från kunden som handlat i webbutiken?

    #170536
    allstars
    Deltagare

    Jag rekommenderar att alla intäkter bokförs under eget konto i bokföringsprogrammet (inte att förväxlas med bankkonto) så att du kan få ut statistik på betalsätt.
    Du får ut ett verifikationsnummer när du bokför som du anger på kvittona/ordererkännandet och sätter in i en pärm.

    Allt ska sparas!
    Jag råder dig att gå en kurs hos Skatteverket.

    #170537
    timpelt
    Medlem

    @allstars 84522 wrote:

    Jag rekommenderar att alla intäkter bokförs under eget konto i bokföringsprogrammet (inte att förväxlas med bankkonto) så att du kan få ut statistik på betalsätt.
    Du får ut ett verifikationsnummer när du bokför som du anger på kvittona/ordererkännandet och sätter in i en pärm.

    Allt ska sparas!
    Jag råder dig att gå en kurs hos Skatteverket.

    Så ordererkännandet som kommer efter någon lagt en beställning, bokför jag i en grupp som heter företag (i varje fall i mitt program) och skriver ut ordererkännandet och lägger i en pärm?

    Men som jag som säljer via fyndiq, får alla pengar i en klumpsumma i slutet i månaden ska jag fortfarande bokföra alla försig?

    Förstår att en kurs skulle vara bra, och skiter det sig rejält kommer jag gå en. Men tror jag har fått en viss häng på det. För Zervant verkar väldigt enkel, den visar te.x momsrapporten precis hur mycket jag ska betala i moms och även en grundbok.

    #170538
    timpelt
    Medlem

    Okej hänger med hur fyndiq funkar nu, fyndiq är kunden därmed bokför jag fyndiq som en enda kund. Så då måste jag e.x bokföra 1 gång i veckan allt jag fått in från fyndiq.

    Och utgifterna? Te.x frimärken, annan frakt lägger jag in det som utgifter?

    #170540
    allstars
    Deltagare

    Igen, gå en kurs.

    #170541
    timpelt
    Medlem

    @allstars 84526 wrote:

    Igen, gå en kurs.

    Eller söka sig till ett annat forum där folk inte är giriga och griniga, och vägrar visa sina “hemliga bokförings trix” kanske.

    Nåja, tråd kan låsas eller något.

    #170544
    Dan
    Deltagare

    Du kan bokföra i klump om du får betalt i klump (även annars om du klumpar per vecka eller månad men du måste ha alla ordrar sparade någonstans också som motsvarar klumpbeloppet)

    Och ja kostnader kan du bokföra som du föreslår.

    Men, jag skulle rekommendera dig köpa en enkel bokföringsbok. Exempelvis BLinfo:s bok om egen firma så kommer du mer förstå vad det är du gör när du bokför.

    Det är bra att ta hjälp av en redovisningskonsult för knivigare frågor också. Det har jag gjort de senaste åtta åren trots att jag kan bokföra. Det är svårt att vara bäst på allt.

    Tror inte det är meningen att vara elaka i tipsen om att gå kurs, men att det blir så mycket lättare att ge tips om man läst om grunderna i bokföring. För grunderna är inte helt naturliga om man inte gjort detta innan.

    Så fortsätt gärna fråga tycker jag! Men samtidigt lägg några timmar på en grundkurs/bok så kommer det gå galant det här. :)

    #170464
    timpelt
    Medlem

    Förstår det, lät nog väl grinig där inte min mening.

    Tror jag börjar haja detta, även om det kommer ta år innan jag överhuvudtaget kan en del av detta att bokföring ska vara så fruktansvärt svårt.

    Alla utgifter bokförs, alltså fylls i bokföringsprogrammet som utgifter inköp, frimärken, fraktkostnad. Kvitton som är online skrivs ut, kvitton som inte är online häftas fast på ett papper och bokförs också på nätet och läggs i en mapp under en kategori Utgifter.

    Alla inkomster bokförs, efter läst fyndiqs lathund så står det att dom är kunden och jag ska inte bokföra varje enskild kund utan jag bokför det som försäljning inkomst fyndiq och fyller i summan och momssatsen och skriver även ut kvittot från fyndiq och lägger det under Inkomster.

    I min webbshop bokför jag varje kund för sig, alltså varje enskild inkomst jag får från en kund skriver jag in i bokföringsprogrammet, skriver även ut kvittot och lägger under inkomst. Samma med utgifter, frakten frimärken m.m läggs under utgifter.

    Alla insättningar, och uttag bokför jag i programmet men inget kvitto behövs där.

    Detta är så jag förstått det efter läst runt i timmar. Eftersom jag betalar momsen årsvis så räknar programmet ut automatiskt åt mig hur mycket jag ska betala i moms.

    #170465
    FredrikGust
    Deltagare

    För att slippa bokföra varje enskild order går det också bokföra försäljningen under en dag som ett verifikat med flera bilagor. Kan bli väl mycket att hantera när volymerna växer. Fördelen med kontantmetoden är just att man bokför när pengarna kommer in på kontot precis som i exemplet med fyndiq.

    Bortsett från böcker i bokföring finns det bra kunskap att hitta i kursböcker för “Företagsekonomi A” och B om företagsekonomi som ger en bra bakgrund till vad allt heter och lite mer förklaring till varför. Boken Dan tipsar om är väldigt användbar.

    #164006
    timpelt
    Medlem

    Finns ingen ledig plats på kurserna förrens om 3 månader så vill kolla en sista gång så jag inte gör helt galet tills dess

    När jag ska bokföra det jag får in på en dag så bokför jag det som en klumpsumma, låt oss säga att jag tjänade 1500 kronor på en dag och 10 sålda produkter. Då går jag in i mitt bokföringsprogram som är Zervant, och slår in det som typ 3010 försäljning nätbutik.

    Skriver också ut alla kvitton jag fått under dagen av alla som köpt och lägger i en mapp?

    Right? Men sen då, för pengarna utbetalas inte varje dag med kortbetalningen, bara swish. Swish pengarna kommer in i samma dag, men betalar man med kort kommer pengarna inte in förens om 1 – 2 veckor. Hur bokför jag då?

    Och när det kommer till frakten jag betalar, då slår jag in det som 5600 kostnader för transport medel?
    Och när jag lägger in pengar på företags kontot 2018 egen insättning?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 17 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.