Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande SKV Danmark kommer kolla omsättningen där

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #103050
    VATadviser
    Deltagare

    Lägger lite information om vad som händer i Danmark nu. Har även lagt denna i min blogg på e-handel.se

    Nu lägger den danska skattemyndigheten fram ett förslag som om det går igenom (det tror jag vi kan förutsätta) mycket väl kan komma att följas av andra länder. Det ger dem ett enkelt sätt att hitta alla e-handlare som egentligen skulle fakturera med dansk moms och inte med sitt eget lands moms, eller som kanske inte fakturerar moms alls. Man vill försäkra sig om att Danska företag inte utsätts för oegentlig konkurrens från E-handlare utanför Danmark.

    Jag ser att skattemyndigheter generellt sett tittar mer och mer på E-handeln. Det är ett område som växer och i o med att det är ett pionjärområde saknas det ganska ofta kunskap kring skatter och moms bland E-handlare. Speciellt om vi tittar på moms i andra länder.

    Man har därför lagt fram ett förslag som går ut på att samla in information från företag som arbetar med betaltjänster (kortföretag, banker, betalväxlar etc.). Meningen är att dessa bolag skall rapportera in information kring vilka företag som sålt till danska privatpersoner och för vilka belopp. Detta så att man skall kunna bedöma när tröskelvärdet för momsregistreringskyldighet i Danmark inträder för E-handlaren (idag DKK 280 000). För de E-handlare som säljer elektroniska tjänster till danska privatpersoner gäller att man antingen skall vara anmäld till den Svenska portalen för MOSS eller vara momsregistrerad i Danmark från första kronan.
    Om förslaget går igenom så gäller det från den 1 jan 2016.

    I förlängningen kan jag tycka att detta även vore en god ide för de svenska skattemyndigheterna. Det skulle skydda svenska e-handlare från att konkurrensutsättas av handlare från andra länder som inte följer våra skatteregler och därmed kan hålla lägre priser än vad vi i Sverige kan klara av.

    Men för dig som säljer i Danmark. Håll koll på din danska omsättning det danska skatteverket kommer att göra det från 2016!

    #170468
    Nicklas
    Deltagare

    Är gränsen 280 tusen DKK? trodde den var lägre.
    Fram till det året man når upp till gränsen så betalar man svensk moms som vanligt om jag förstått det hela rätt?

    #170353
    VATadviser
    Deltagare

    Hej man kan omsätta upp till Dkk 280 000 under ett kalenderår. Sedan börjar man räkna om från 0 igen. Fram tills dess fakturerar du svensk moms och betalar in den här i Sverige.

    @Nicklas 84547 wrote:

    Är gränsen 280 tusen DKK? trodde den var lägre.
    Fram till det året man når upp till gränsen så betalar man svensk moms som vanligt om jag förstått det hela rätt?

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.