Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Väcker en fråga…

Etiketter: , ,

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #103166
    Bestblom
    Deltagare

    Hej,

    Jag och en kollega har hittat ett kontor som vi ska hyra under 6 månader för 4 500 kr + moms. (Visst är momsen 25 %?)

    Vi har registrerat ett aktiebolag och har lagt in aktiekapitalet på 50 000 kr på företagskontot. Vi vill inte använda aktiekapitalet för att betala hyran med, utan har tänkt att använda privata pengar (sparande) för detta. Är det rätt eller ska vi använda aktiekapitalet?

    Vi räknar inte med att företaget genererar några pengar under startfasen. Vi är en IT och App företag som kommer tjäna pengar på när vi har sålt våra IT/App lösningar. Det bör även sägas att vi har lagt undan sparande som ska täcka våra privata och företagets kostnader i 6 månader (förutom aktiekapitalet).

    Vore tacksam för den hjälpen jag kan få :D

    #180099
    Stefan72
    Deltagare

    jag är ingen expert på aktiebolag men att ens ha tanken att tulla på aktiekapitalet det första man gör låter inget vidare…….

    #180100
    Bestblom
    Deltagare

    menar du aktiekapitalet (på 50 000 kr) som finns på företagskontot?

    visst är det så att om vi betalar hyran med egna “privata” pengar (alltså sparandet i har lagt undan) så får vi inte dra av momsen på hyran?

    #180101
    Dan
    Deltagare

    Ni kan använda upp till halva aktiekapitalet utan att behöva upprätta kontrollbalansräkning. Ni kan använda hela också om ni vill det, det har vissa nackdelar att göra det dock och är ej att rekommendera.

    Lösningen här är att göra ett aktieägartillskott med era privata pengar in i bolaget så kan ni använda dem där och dra av momsen.

    #180103
    Bestblom
    Deltagare

    Tack Dan :D
    Om man gör så som du har beskrivit, blir det inte att “skatta” på redan skattade pengar?? Jag tog upp detta exempel, innan du skrev, för någon och han sa att det blir som att skatta för redan skattade pengar. Det vill säga, sparandet som vi ska lägga in är redan skattade pengar… när vi stoppar in det i företagskontot för att betala hyran måste vi skatta det igen?? Jag hängde inte med riktigt…

    #180105
    Ekraft
    Deltagare

    Nej, ni kan lyfta ut tillskottet när pengar kommer in till företaget, utan att betala skatt.

    Läs gärna om villkorat aktieägartillskott.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.