Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Vägrar betala Påminnelseavgift

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #103190
    hatten
    Deltagare

    Jag skulle behöva råd, det är så att jag sålt ett domännamn via missdomain.se till Talex Ehandelslösningar , jag skickade en faktura att betalas inom 14 dagar till Talex, och så lade jag till på fakturan att en avg på 60 kr tillkommer vid försenad betalning, de betalar inte i tid, 2 dagar efter förfallodagen skickar jag en betalningspåminnelse då betalar de allt utom påminnelse avgiften? Har jag rätt att kräva att de även betalar denna påminnelse i efterhand?

    Läste någonstans att man måste avtala om att man tar påminnelse avgift vid försenad betalning, för att det skall gå rätt till? Räcker det inte att i första fakturan uppge att förseningsavgift tas ut vid försenad betalning.

    Avtala är ju svårt då man säljer genom en annan tjänst.
    Jag har också företag kan tilläggas.

    ps: Talex menar att det måste gå 30 dagar innan jag kan ta förseningsavgift.

    Mvh
    Jan..

    #180208
    Qarillion
    Deltagare

    Hej

    Jag kollade upp detta en gång och jag har för mig att man inte får lov att ta ränta förrän efter 30 dagar, men påminnelseavgiften tror jag inte dem kan säga något om faktiskt.

    Dock inte helt 100.

    #180209
    Ekraft
    Deltagare

    Svea hade en ganska tydlig text om detta här: http://www.svea.com/sv/swe/Utbildning/Fragor-och-svar/Vad-galler-avseende-fakturerings–och-paminnelseavgifter/

    Med ledning av den bör du skicka en julhälsning till fakturamottagaren och berätta att påminnelseavgiften är ett minne blott.

    Fred och kärlek!

    #180216
    hatten
    Deltagare

    Ja det verkar vara så att påminnelseavgift inte kan tas ut om man inte avtalat enligt svea, det var ju synd.
    Tack för hjälpen.

    Jan…

    #180217
    TommyK
    Medlem

    Lite annorlunda när det gäller mot företag och myndigheter;
    https://sv.wikipedia.org/wiki/Betalningsp%C3%A5minnelse

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.