Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Bokföring i handelsagentur

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #103269
    widerfisk
    Medlem

    Hej!
    Har nu startat upp min lilla webshop, som fungerar som en samlingsplats för flera mindre säljare att lägga upp sina produkter. Inser nu att jag inte riktigt vet hur jag ska lägga upp bokföringen av ordrar för att det ska bli rätt, hoppas på att någon kan hjälpa till…

    Så här går det till:
    En order kommer in, kunden betalar via Payson och pengarna kommer in på mitt Paysonkonto.
    Samtidigt får säljaren som har gjort produkten en notis, och skickar iväg ordern direkt till kunden.

    En gång/vecka betalar jag ut de pengar säljaren har tjänat ihop, minus min avgift för tjänsten, och gör förstås kvitto på detta. Företaget fungerar alltså som ett ombud (handelsagentur), jag tar emot betalningen men säljaren av produkten är ansvarig för den och hanterar returer etc.

    För mig är ju egentligen de enda “relevanta” pengarna den avgift jag själv behåller, den övriga delen av ordern seglar bara igenom mitt konto och ut på andra sidan egentligen. Men, jag antar att jag ändå ska bokföra hela den summa som kommer in för ordern och sen utbetalningen av den? Annars kommer det ju se lite konstigt ut jämfört med kontosaldo etc. Ska i så fall det bokas som en intäkt och sen en kostnad, även fast den verkliga intäkten bara blir den lilla avgiften?

    Tacksam för tips!

    #180535
    Dan
    Deltagare

    Kör du kontant- eller fakturametod?

    #180536
    widerfisk
    Medlem

    Just det, det skulle jag kanske skrivit, kontantmetoden :)

    #180537
    Dan
    Deltagare

    Då kan du boka det som försäljning och sedan som inköp av varor när du betalar ut.

    Detta är väldigt förenklat dock och blir det stor verksamhet bör man ha råd av redovisningskonsult och revisor för att bestämma upplägg, då agenturupplägget eller marknadsplatsupplägget fullt med skattetekniska detaljer. Det handlar om att avgöra om du säljer varor på kommission eller de facto köper in varor för vidareförsäljning.

    Skattemässigt påverkar det inte, men vissa upplägg regleras exempelvis av Finansinspektionen.

    Men i liten skala skit samma enligt mig :) (obs, håller ej juridiskt)

    #180546
    widerfisk
    Medlem

    Tack för svaret! Än så länge är det ju i väldigt liten skala men det kanske kan vara värt att kolla med en revisor då ändå framöver :)

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.