Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Export men hur göra?

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #103332
    Pagen
    Deltagare

    Har ett litet klurigt tillfälle och undrar hur jag skall göra med följande försäljning:

    Säljer en produkt som görs i Prag.
    Min kund från icke-EU land beställer av mig.
    Han är på resa i Prag och får produkten till sitt hotell i Prag.

    Vad gäller för regler med moms/export på en sådan försäljning?

    Han måste ju ha sin plikt att förtulla in varan i sitt land men hur gör jag med moms/export etc på detta?

    Mvh

    Pågen

    #180764
    Stefan72
    Deltagare

    rent generellt så ska du sälja som vanligt MEN, om det blir revision så ska du kunna visa att han har förtullat den i sitt hemland.

    Det här är ju klassiskt med norskar som bor vid gränsen, många säljer som vanligt och skickar till nån gränsby i sverige och de hämtar där och det fungerar ju såklart ända tills nån synar dina affärer………

    #180769
    VATadviser
    Deltagare

    Hej,

    Detta är inte ett upplägg att rekommendera om du bara skall sälja en gång. Om du hämtar varan i Polen och sedan säljer den i Polen till en privatperson så skall du fakturera med Polsk moms. Detta oavsett om personen i fråga senare exporterar den. Det är min snabba bedömning.

    För att kunna genomföra denna enstaka transaktion som vid första påseende ser enkel ut så skall du alltså momsregistrera dig i Polen för att där redovisa Polsk moms för transaktionen.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.