Plus Forum E-handelsforumet Feedback & Kritik Läs här innan du skapar en ny tråd!!

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #97411
    GregerA
    Deltagare

    Av erfarenhet vet vi att det är ett par punkter som är ofta återkommande brister när användare ber om feedback. Vi har därför tagit fram den här checklistan som vi ber dig kolla av innan du ber om feedback. Du kommer då att få bättre feedback och mer konstruktiv kritik, istället för att det småhackas på formalia.

    Företagsinformation
    Har du skrivut ut företagets namn, adress, tel.nr och org.nr?
    Vilka tider kan man nå er på telefon och ev besöka er?
    Detta bör ligga under “om oss” eller mostvarande länk.

    Försäljningsvillkor
    Upplyser du om den lagstadgade ångerrätten?
    Nekar du försäljning till perosner under 18 år?
    Finns eventuella garantivillkor?

    “Gratis”
    Ordet gratis får endast användas om det inte krävs någon ekonomisk motprestation av köparen. Det finns ett par fall där företag förlorat i domstol.
    “Gratis frakt” är därför olämpligt att skriva, eftersom det krävs att kunden köper produkter för att kunna ta del av gratiserbjudandet.
    Skriv istället “fraktfritt” eller “vi bjuder på frakten”.
    Om det gäller på-köpet-produkter så skriv inte “gratis batterier medföljer” utan t.ex “batterier medföljer utan extra kostnad”.

    Personuppgifter och Cookies
    Har du beskrivit att och hur ni behandlar personuppgifter?
    Talar du om att ni använder cookies, och vad dessa används till?

    Reklamationer och Ångrat köp
    Har du beskrivit hur man skall gå till väga om man vill reklamera en vara, eller anmäla att man ångrat sitt köp?

    Stavning och språkbruk
    Kontrollera stavningen. Tag gärna hjälp av ett par friska ögon. Man blir lätt blind för det man skrivit själv.
    Många retar sig på särskrivningar. Tänk på att många uttryck som särskrivs på engelska skall skrivas samman på svenska.
    Du vill väl inte sälja “kassa apparater” om det nu är kassaapparater du säljer?

    Olika webläsare
    Tyvärr fungerar inte alla webläsare likadant. HTML och CSS kan tolkas lite olika, och därför är det stor risk att din sida inte ser likadan ut i alla webläsare. Testa åtminstone alltid i Internet Explorer, FireFox och Google Chrome. Även Safari och Opera kan vara värt att kolla. Har du en mobilanpassad sida så kolla att den fungerar på på iPhone och Android-telefoner.

    Betalsätt
    Erbjuder du relevanta betalsätt?
    Faktura och kort är de två dominerande betalsätten i Sverige, så dessa bör du alltid erbjuda. Därutöver kan det vara bra att erbjuda internetbanker, förkottsbetalning till konto och eventuellt postförskott.
    Om du säljer på faktura se till att du gör kreditkontroller och andra kontroller för att förhindra bedrägerier.

    Produktbilder
    Är dina bilder stora och tydliga nog? Kan någon som aldrig sett produkten förr se vad det är och hur den egentligen ser ut? Erbjud gärna zoomning om din layout inte medger så stora bilder direkt på sidan.

    Köpknapp
    Är det tydligt var man skall trycka för att lägga en vara i varukorgen, och hur man går vidare till kassan?

    När du prickat av ovanstående punkter så lägg ut en länk till din butik, så får du snart värdefull feedback av övriga medlemmar.

    #136810
    Tian
    Medlem

    Stiligt!
    Denna tråd” inlägg skall jag tipsa om!
    Tack för att du tagit dig tid!

    #136812
    Majsan
    Deltagare

    Riktigt bra information Greger som garanterat kommer hjälpa många :)

    #154185
    Leo_Ryberg
    Deltagare

    Känner att jag kan bidra lite här, främst med grafiska grejer och lite utvecklingstips. Vore ju kul om fler lade till tips här, så att den här tråden blir någon sorts guidebok som nya e-handlare kan använda sig av.

    Logotyper och grafiska profiler:

    • En logotyp bör vara simpel i färg och form. För att det skall bli snyggt i tryck bör en logga helst inte innehålla några gradients/toningar. Bäst är generellt en logga som bara består av enfärgade fält, och en till fyra färger. Om du inte planerar att trycka upp något material behöver du inte tänka på antalet färger/toningar på samma sätt.

    • En loggas igenkänningsfaktor bör vara hög. Bäst är en logga med en tydlig siluett, och klar, tydlig, läsbar skrift. Symboler bör vara enkla och fåfärgade.

    • Om du beställer en logotyp och planerar att använda den i icke-digital form, se till att få en .ai- eller .eps-fil i CMYK-färg (additiv färgskala). Om du inte vill trycka logotypen räcker det med en pixelfil i storformat och RGB-färg (deduktiv färgskala).

    • Tänk på att en logotyp helst skall gå att passa in i ett rektangulärt fält, utan att det blir massor av utrymme över i någon del av fältet. “Spretiga” logotyper med enstaka delar som sticker iväg på höjden eller bredden är generellt svåra att passa in i till exempel listor över logotyper, och tar onödigt mycket plats i annonser. Tänk “platseffektivt” så blir det oftast bra.

    • Om du beställer en grafisk profil bör du få åtminstone följande:
    – Logotyp med regler för användning.
    – Typsnitt för rubriker och brödtext till både webb och tryck (Om du inte beställt specifikt för webb).
    – Färger och regler för hur de skall användas – vilka färger som går på vilken bakgrund, osv. Färgerna bör vara specificerade i RGB, CMYK och i vissa fall även i Pantone-skalan. Pantone är viktigast om du trycker upp stora mängder material, då tryck i Pantone (en skala av färdigblandade färger) är billigare än CMYK-tryck.

    • Ett bra ställe att trycka upp visitkort/kort är moo.com. De har en speciell tryckteknik som gör att man enkelt kan trycka kort som är likadana på ena sidan, men olika på andra sidan. Detta är oerhört dyrt att göra med traditionell tryckteknik, så om du till exempel vill kunna dela ut visitkort med unika rabattkoder på utan att det blir helt sjukt dyrt, är detta rätt ställe.

    Grafiskt / Användarinteraktion:

    • Köpknappar i en utstickande färg konverterar bättre. Använd gärna klara färger, och undvik varningsrött.

    • Ju färre steg kunden behöver gå igenom för att handla, destå bättre för konverteringen. Det är till exempel bra att kunna lägga produkter i varukorgen direkt från produktlistningen. Ännu bättre (främst om dina kunder brukar köpa en produkt i taget) är en “köp nu”-knapp i produktlistningen som öppnar en popup-snabbkassa, så att man kan handla direkt från startsidan.

    • Begränsa dig till högst två typsnitt, och använd dem konsekvent. Till exempel kan du ha ett typsnitt till rubriker och puffar, och ett typsnitt till all brödtext. Flera typsnitt gör att det ser rörigt ut.

    • Använd fetstil, klara färger och textstorlek för att dra uppmärksamhet till specifika delar av layouten. Ge det viktigaste elementet (ofta köpknappen) störst visuell tyngd. Arbeta dig sedan nedåt mot de delar av sidan som är minst viktiga att kunden uppmärksammar.

    • Ha inte animerade element (till exempel en slider/film) i närheten av ett viktigt stycke text / en köpknapp. Rörelserna på skärmen fångar kundens uppmärksamhet, och leder iväg uppmärksamheten från köpknappen. Om du vill ha en slider/film, se till att det är det elementet som är huvudfokus på sidan, och att man lätt kan ledas vidare till ett köp via det animerade elementet.

    • Begränsa dig till ett fåtal färger. En bra grafisk profil brukar specificera upp till fem olika färgkoder eller så – Och då är flera av dem ofta olika nyanser av samma grundfärg.

    • Ha lägre färgmättnad (och i vissa fall kallare färger) på element i “bakgrunden”, och högre färgmättnad på element i “förgrunden”. Det är samma trick som illustratörer och konstnärer använder för att skapa djup i en bild. Man koncentrerar sig automatiskt på färgglada element, och lägger mindre fokus på sådana som är blekare.

    • Trygghetsingivande logotyper bör vara tydliga, men de bör inte se plottriga ut, då detta ger butiken ett mindre seriöst intryck. Samma sak med olika “trygg e-handel”-stämplar. Använd om möjligt monokromatiska varianter av logotyperna/certifieringarna, och anpassa tonen efter din sidas design.

    • Var försiktiga med färgmättnaden. Fullt mättade färger är nästan alltid obekväma att titta på när du sitter vid en skärm, speciellt under längre perioder, och särskilt om du har text i en mättad färg på en bakgrund i en annan. Till exempel klarrött på kolsvart, eller klarblått på kritvitt. Det anstränger läsarens ögon, och det är lätt att undvika genom att använda lite mildare toner.

    • Använd off-white(Typ #efefef) och off-black(Typ #2b2b2b) till texter istället för kritvitt(#ffffff) och kolsvart(#000000). Det är betydligt snällare mot läsarens ögon. Speciellt om det handlar om svart text mot vit bakgrund eller vice versa. Svart text på vit bakgrund fungerar väldigt bra i pappersform, men mindre bra på skärmar. Skärmar lyser och anstränger ögonen, till skillnad från papper.

    • Anpassa sidan för en upplösningsbredd på 1024px. Detta är standard, och ingen med en någorlunda modern dator kommer att behöva sidoscrolla. En innehållsbredd på 960 px fungerar utmärkt. Det är i regel aldrig bra att göra en webbsida smalare än nödvändigt, eftersom du begränsar innehållsmängden.

    • Om du vill ha en design som fungerar bra på mobila devices bör CSS-stylingen utgå från en responsive-mall. Det finns många bra sådana där ute, bland annat Skeleton och Foundation.

    • Se till att dina länkar och knappar byter utseende vid hover. Knappar bör också byta cursor till pointer. Användare är vana vid detta, och förstår kanske inte att dina länkar är länkar om de inte byter färg / får underline vid hover.

    Hoppas att det här hjälper någon. Cheers.

    #158089

    Tack för otroligt många bra konkreta tips.

    #171528
    acark
    Deltagare

    Jätte bra tips tack :)

    #184239
    barabusiness
    Deltagare

    Jättebra tips! Nu har jag en massa att fixa innan jag kan be om feedback.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.