Plus Forum E-handelsforumet Feedback & Kritik Vad kan jag göra för att konvertera bättre?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 28 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #99548
    TommyK
    Medlem

    Tjena,

    Har nu en version av webbplatsen som fortarande känns lite ofärdig, och jag skulle jättegärna höra av er vad ni skulle ha ändrat/lagt till för att öka konvertering på sidan.

    Jag misstänker att en del av vårt problem är att vi prismässigt ligger så lågt att vi är misstänksamt billiga och att vi har för kort historia för att verkligen ta fart.

    Tacksam för alla idéer och synpunkter! :)

    http://mebo.se

    #159018
    Parvelito
    Deltagare

    Något jag alltid saknar är förklaringar till trafikmängden. 5000MB, är det per månad eller år? Och vad räcker det till? Vad händer om man går i taket?

    #159020
    TommyK
    Medlem

    @Parvelito 59759 wrote:

    Något jag alltid saknar är förklaringar till trafikmängden. 5000MB, är det per månad eller år? Och vad räcker det till? Vad händer om man går i taket?

    Kanon, hade inte ens reflekterat över det. Iom att priset är per år i tabellen så bör jag så klart förtydliga det.

    Vi stoppar ju kontona när dom når gränsen, så någonstans skall jag nog försöka förklara det fina i att det aldrig blir några extra kostnader för bandbredd. Skall fundera på vart det hamnar.

    #159021
    MonsterM
    Deltagare

    Sidan är väldigt seg, kanske är bara tillfälligt, men kolla upp det. Rätt avgörande.

    #159022
    TommyK
    Medlem

    @MonsterM 59762 wrote:

    Sidan är väldigt seg, kanske är bara tillfälligt, men kolla upp det. Rätt avgörande.

    Hur menar du? Långsamma responstider eller långsamma downloads?

    Pingdom Tools

    Eller du kanske upplever något annat? Är det fortfarande segt? Någon annan som upplever att det är segt?

    Enda som jag själv har uppfattat är segt, som jag har accepterat, är att livechatt-knappen öppnar via ssl och då laddar lite långsammare.

    #159239
    Oscar Troedson
    Deltagare

    Snygg sida, och bra priser. Chatten var något seg att ladda men resten flyter på bra.

    Med risk för att stating the obvious här. Problemet med konverteringen är nog, tyvärr, att du inte är en etablerad aktör(än!). Och eftersom att du bedriver en verksamhet som är oerhört känslig för hur bra du levererad dina produkter (uptime, support osv) väljer kunderna (jag skulle åtminstone göra det) en konkurrent som är dyrare men som de vet håller hög kvalitet.

    Kanske att du skall erbjuda dina tjänster gratis under er period till verksamheter som sedan kan fylla på din “nöjda kunder” sida med?

    #159240
    TommyK
    Medlem

    @sabio 60002 wrote:

    Snygg sida, och bra priser. Chatten är seg att ladda men inte resten (åtminstone inte för mig).

    Med risk för att stating the obvious här. Problemet med konverteringen är nog, tyvärr, att du inte är en etablerad aktör(än!). Och eftersom att du bedriver en verksamhet som är oerhört känslig för hur bra du levererad dina produkter (up-time, support osv) väljer kunderna (jag skulle åtminstone göra så) en konkurrent som är dyrare men som de vet håller hög kvalitet.

    Kanske att du skall erbjuda dina tjänster gratis under er period till verksamheter som sedan kan fylla på din “nöjda kunder” sida med?

    Tack för input. Ja, jag har känslan av att det kommer ta ett par år för att få någorlunda förtroende, men jag inbillar mig också att jag säkert har missat tusen knep för att skapa den känslan snabbare.

    Jag har gett bort “recensionsexemplar” av konton tidigare, men jag kanske borde hitta ytterligare någon grupp som vill ha gratiskonton som också sprider ringar på vattnet.

    Mitt segment är rätt speciellt, och tanken är väl att skaffa ett antal kunder som bas och att en bra, riktigt billig tjänst skall marknadsföra sig själv så att säga. Jag har många idéer på hur jag kan utveckla sortimentet framöver när kundbasen växer lite och tiden är mogen.

    Jag mailar mina kunder efter 35 dagar nu och ber dom gilla mig på fejjan och skriva en recension på “nöjda kunder”-sidan om dom är nöjda med vår tjänst, och jag tror att den sidan kommer fylla på rätt snabbt framöver.

    Tack som fasen för input, igen. :)

    #159244
    connywesth
    Deltagare

    Det står ju inte något specifikt om vad som ingår i de olika “paketen” tänk på att de som över huvud taget funderar på att bli kunder hos dig inte är några webmatsres elelr webbhotelltekniker och därför har de ingen aning vad som ingår i ett webbhotell, kolla på andra webhotells webbsidor så ser du att de har betydligt mer detaljerad information om vad som ingår. Börja kika på Binero.se, Loopia.se, Sajthotellet.com, Admax.se.

    Jag citerar en hypotetisk och fiktiv kund för att belysa vad bristande information om tjänsterna kan få för konsekvenser:

    Som kund så måste jag ju förutsätta att du erbjuder mig ett webbhotellkonto med Windows som operativsystem i botten och att det finns SQL-server som databas, samt hela WebMatrix och Webbinstaller-kittet, för det är vad jag förväntar mig av ett webbhotell som standard idag. Min egen mejlserver, MS Exchange eller motsvarande. Får jag inte det blir jag besviken och kommer snacka skit om ditt webbhotell på Flashback, facebook, eHandel.se och WN…..

    Sen inser väl varenda kotte att för 10 kr i månaden så kan du inte erbjuda någon seriös webbhotelltjänst. Om jag skulle lägga ner massor av tid på att lägga upp sidor på ett webbkonto och sen försvninner det för att ditt webbhotell gått ner så blir man ju som kund inte glad. Prisnivån indikerar att det inte är sriöst (det behöver ju inte vara det men priset indikerar att det inte finns någon som kan leva på detta och därmed blir det inte en seriös professionell tjänst som jag kan lita på). Du måse komma upp i 1000 kunder av minsta kontot) för att en person ska kunna leva halvknackigt på detta. För att komma upp i en professionell tjnst där du kan försörja 5 personer så måste du upp i 50 000 konton av minsta typen. Det är få webbhotell som ens är i närheten av de siffrrona.

    Det finns 20 billiga tjänster på dussinet som har bra kvalitet, så du bör välja ett annat koncept än att vara billig, det är så banalt och dessutom är det bara en som kan vara billigast på marknaden, och den platsen är redan upptagen av flera andra stora aktörer. Alla andra måste hitta andra argument (unique selling point) för att hitta kunder. Din prisnivå gör att du inte kan nischa in dig på en smal marknad utan du måste nå en massmarknad för att ens få tjänsten inte sk agå med brakförluster.

    Leta i stället upp en nisch där du kan erbjuda något “unikt värde” försök inte bara kopiera vad andra gjort, för du måste då konkurrera med de som har 1000 gånger fler kunder, de har bättre service, längre öppettider på supporten, snabbare leveranser, och de är billigare. Då har du inte en chans. Gå tillbaks till dig själv och leta efter något kompetensområde, eller kundsegment där du kan erbjuda ett unikt värde, se till att du tar så bra betalt att du får lönsamhet i din affär vid max något hundratal kunder. Enligt det nuvarande konceptet så tror jag inte alls att dtt företag överelever någon längre tid, (om du inte är beredd jobba 10 år utan lön innan du ger upp av utmattning).

    #159245
    Oscar Troedson
    Deltagare

    @connywesth 60007 wrote:

    . Du måse komma upp i 1000 kunder 8av minsta kontot) för att en person ska kunna leva halvknackigt på detta. För att komma upp i en professionell tjnst där du kan försörja 5 personer så måste du upp i 50 000 konton av minsta typen. Det är få webbhotell som ens är i närheten av de siffrrona.

    Nu efterfrågade TS bättre konvertering, inte en uppläxning gällande den ekonomiska bärkraften.

    #159247
    TommyK
    Medlem

    @connywesth 60007 wrote:

    Det står ju inte något specifikt om vad som ingår i de olika “paketen” tänk på att de som över huvud taget funderar på att bli kunder hos dig inte är några webmatsres elelr webbhotelltekniker och därför har de ingen aning vad som ingår i ett webbhotell, kolla på andra webhotells webbsidor så ser du att de har betydligt mer detaljerad information om vad som ingår. Börja kika på Binero.se, Loopia.se, Sajthotellet.com, Admax.se.

    Sen inser väl varenda kotte att för 10 kr i månaden så kan du inte erbjuda någon seriös webbhotelltjänst. Om jag skulle lägga ner massor av tid på att lägga upp sidor på ett webbkonto och sen försvninner det för att ditt webbhotell gått ner så blir man ju som kund inte glad. Prisnivån indikerar att det inte är sriöst (det behöver ju inte var adet men priset indikerar att det inte finns någon som kan leva på detta och därmed blir det inte en seriös professionell tjänst som jag kan lita på). Du måse komma upp i 1000 kunder 8av minsta kontot) för att en person ska kunna leva halvknackigt på detta. För att komma upp i en professionell tjnst där du kan försörja 5 personer så måste du upp i 50 000 konton av minsta typen. Det är få webbhotell som ens är i närheten av de siffrrona.

    Tack för synpunkter. Jag har redan börjat fila på en feature-tabell för att göra det tydligare vad som ingår, så det är helt rätt. Jag har kikat en hel del på alla möjliga webbhotell/hostingföretag, och hela tänket med mina designval är att ändå stå ut som ett annorlunda webbhotell.

    Snittordern ligger ganska mycket högre än minsta paketet, och det går att få ekonomi i det här på sikt. Som jag nämnde i förra posten finns det planer på att utveckla sortimentet med tjänster som är högre prissatta och har hyggliga marginaler.

    Även om inte vår ekonomi direkt handlar om konvertering, så är det nog ändå precis det det handlar om, vårt låga pris bidrar hårt till skepsis.

    Skulle jag konvertera bättre om jag höjde priset? :)

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 28 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.