Plus Forum E-handelsforumet Feedback & Kritik Rebelform Shop – förslag om förbättringar välkomna!

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 15 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #100756
    rebelf
    Deltagare

    Hej! Jag är en frilansillustratör baserad i Göteborg. Tecknar och målar mycket på fritiden (om man nu har någon sådan när man är egenföretagare…) och har länge drömt om att ta fram en liten produktserie med mina illustrationer och mönster på. Nu har jag äntligen gjort slag i saken och har ett hemtrevligt litet sortiment med prints, brickor och tygpåsar på webshopen Rebelform Shop.
    Jag använder Textalk LITE som plattform och har hittills inte stött på någon funktionsbegränsning som tyder på att jag behöver uppgradera till en mer avancerad version. Tycker administrations-interfacet känns logiskt och det är lätt att experimentera med utseende och innehåll.

    Jag håller på att läsa in mig litet på SEO och conversion rate och allt det där andra. Brukar normalt inte jobba med sälj på det här sättet utan arbetar på uppdrag i min övriga frilansverksamhet så hela fältet är rätt nytt för mig. Men det känns kul och jag hoppas att min e-butik ska bli ett fint komplement till min huvudsyssla.
    Så mitt fokus nu har varit att göra butiken så behaglig och trevlig att vistas i som möjligt och att den ska ligga designmässigt i linje med mina portfoliosidor
    Rebelform

    och
    rebeccaelfast.com

    Men det är ju fint om den dessutom är så förtrollande att den leder till många köp! Och det är här jag skulle vilja be om proffsinput från er på forumet. Hit me hard!

    #168785
    DavidWigg
    Deltagare

    Hej!

    Se gärna till att själva loggan blir klickbar och leder till startsidan. Sedan har jag sett flera produkter som har exakt samma beskrivning. Försök att skriva unika beskrivningar som inte kan misstas för duplicerat material. För har du otur kan en sökmotor välja att gömma undan vissa resultat som den anser är upprepningar.

    Lägg till ditt eget domännamn i butiken, nu har du textalks egen.

    Produkttitlarna ska med fördel vara “Vykort A6 Nature – Rebelform”

    Nyckelord först i titeln.

    Du kan också kika på ett annat inlägg som jag gjorde http://www.ehandel.se/forum/marknadsfoering/6361-ny-med-ehandel-och-search-engine-optimization-haer-har-du-ett-par-enkla-knep.html

    Samt att det finns fler trådar som tar upp detta.

    #168787
    rebelf
    Deltagare

    Hej David!
    Tusen tack för din input!

    Jag ska maila Textalk och fråga varför det inte var möjligt att lägga in en länk på själva headerbilden – har själv tänkt på det men inte lyckats hitta var man gör det.

    Ska absolut gå in och ändra produktbeskrivningarna om det finns flera som har samma! Och även ändra produkttitlarna så att namnet kommer först – förvalt med shoppen först i Textalk men man kan gå in och ändra manuellt. Har inte full koll än på vad sökmotorerna reagerar på.

    När det gäller domännamnet har jag för mig att man måste uppgradera sitt konto i Textalk för att ha egen domän och min omsättning är inte så stor än att det är motiverat. Men jag har i alla fall pekat om shop.rebelform.se så att man hamnar i webshopen den vägen. Vet inte om det finns något sätt att liksom låta den adressen stå kvar i sökfältet när man väl landat på sidan.

    Superbra matnyttigt inlägg du länkade till också. Tack för det! Det finns ju så mycket att tänka på och tweaka med – känns som om det är ett ständigt pågående projekt det här med webshop!

    #168804
    bigfish
    Deltagare

    Hej Rebecca!

    Tänkte bara säga att jag tycker att det är jätte kul att du tänker öppna en ehandel för dina egna illustrationer! Jag är själv grafiker och har själv tänkt öppna en butik för mina egna verk men har lite för mycket annat för mig just nu, så det får bli ett annat framtida projekt.

    Du har jättefina bilder och jag hoppas på att få se fler illustratörer ta samma initiativ att öppna egna butiker.

    Lycka till! :)

    mvh

    #168822
    rebelf
    Deltagare

    Å tack, vad gullig du är! Det är en såndär liten dröm jag gått och filat på länge faktiskt men det är ju så, kommer mycket annat “riktigt” jobb emellan, så man får göra det i småportioner.

    #168856
    diana.dahn
    Deltagare

    Hej Rebecca,

    Väldigt fina grejer du har på din webshop. :) Men jag saknar lite “liv” på sidan. Har du funderat på att kanske ha en bildrotation i toppen på sidan? Du vet en sån där slider som visar olika bilder i hög upplösning.

    Välkomstexten försvinner lite. Prova med att korta ner den och ha en större textstorlek.

    Den svarta “bordern” i toppen och botten borde gå helt ut till sidorna, både på höger och vänster sida, så att det hela får en inramning och flyer i linje med varandra.

    Jag vet inte om det bara är en vanesak men det irriterar mitt öga lite att när man går in på en produkt så ligger produktbilden till höger samt att det är ett stort mellanrum mellan text och bild. Men detta är kanske bara en smaksak. :)

    #168860
    rebelf
    Deltagare

    Tack Diana för feedback! Jag trodde inte att det gick att köra ut bordern i kanterna (har själv stört mig på det) men det gjorde det nu när jag gick in och letade lite!
    Det här är ju en “färdig” butikslösning där jag har begränsad åtkomst under motorhuven. Tur är väl det kan jag känna då jag inte är någon kodknackare!
    Men man har ju lite begränsningar då.
    Tillexempel kan jag inte individuellt välja storlek på välkomsttexten utan att all annan text blir större också. Ändrade från 11 till 12 punkter nu så att förhoppningsvis alla kan läsa.
    Jag har heller inget inflytande (tror jag, ska dock dubbelkolla) över hur bilden visas på produktsidan eller avståndet till texten.
    Å men vad glad jag blev att min lille “markis” gick att få ut i kanterna! Tack för att du fick mig att gå över det en gång till!

    #168861
    rebelf
    Deltagare

    Och, har kollat på det här med ett bildspel högst upp. Det kanske kommer. Men jag har inte hunnit ta läckra produktbilder än så det får dröja en smula!

    #168866
    Sam
    Deltagare

    Enkel och snygg sida och i stil med det du säljer. Dock upplevs priset ‘295 kr’ oftast mycket billigare än ‘300 kr’ i relation till de 5 kronorna.

    #168870
    rebelf
    Deltagare

    Tack Sam!
    Jag har själv funderat på det där, om man ska ha 99-priser, 95-priser eller 00-priser.
    Som konsument när jag handlar själv tycker jag att det känns befriande ärligt när folk har jämna priser och uppskattar det! Så därför kör jag på det. Kanske kostar det mig i försäljning, vad vet jag! Mina produkter är inte så dyra.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 15 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.