Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Hur skall "posten"momsen tolkas efter 2016-04-01?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 34 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #103475
    Mr Jonas
    Deltagare

    Den 1 april ändrades reglerna för hur moms skall räknas på vissa posttjänster.
    Den faktiska effekten var att PostNord tog bort momsen på sina post tjänster, men i samma ögonblick så höjde dom priset så att totalsumman var samma. (Tråkigt faktum)

    Hur skall vi då göra – Har vi rätt att lyfta över “momsbefrielsen” till våra kunder om vi bara tillhandahåller “frakttjänsten” utan att göra pålägg?

    Om kund går in på posten (Maxi) och köper en fraktpåse S betalar han 35kr totalt.

    Om jag (företag) går in på posten (Maxi) och köper en fraktpåse S betalar jag (företag) 35kr totalt.
    Jag lägger ner en vara i påsen (för 80kr ex moms) och skriver en faktura på varan + fraktpåse.

    Och det är här problemet börjar.

    Enligt samtal 1 med skatteverket så skall min uppställning se ut som följande: (80kr + 35kr) x 1,25 = Totalt 143,75kr.

    Enligt samtal 2 med skatteverket så skall min uppställning se ut som följande: (80kr) x 1,25 + 35kr = Totalt 135kr.

    I momsbroschyr – skv552 står följande (Sid 10)

    Momsfria varor och tjänster
    Posttjänster som ingår i den samhällsomfattande posttjänsten enligt postlagen. Fr.o.m. 1 april 2016.

    Samt
    Frimärken som är giltiga som betalningsmedel för posttjänster som ingår i den samhällsomfattande posttjänsten enligt postlagen. Fr.o.m. 1 april 2016.


    (Enligt skattemyndigheten)
    Ibland finns det undantag från undantagen. Varan eller tjänsten blir då momspliktig.

    Samtal 1 hänvisade till att jag inte var “statlig” (tacka fan för det!) och hade rätt att ta ut vilket belopp som jag önskade för frakten och därför skulle jag lägga på moms på totalbeloppet.

    (Skulle man hårdra detta så skulle ICA Maxi eller Pressbyrån (där påsen köptes) i alternativ 1 även lägga på 25% moms på summan 35kr då dessa inte är “statliga”)

    Samtal 2 hänvisade till att jag inte lade på något utan enbart vidare befodrade postens tjänst.
    (dvs enbart 35kr ut och in).

    Vilken av varianterna är den korrekta eller vad är era tolkningar?

    (Lägger denna tråd i Generellt då frågan spänner över flera trådar)

    MVH
    Jonas Rosengren

    #181346
    Ekraft
    Deltagare

    Jag har tolkat det enligt alternativ 1, dvs att du skall momsbelägga frakten till kunden. Möjligen skulle du kunna ha frakten momsfri om du endast och i precis alla sammanhang alltid vidarefakturerar vad du betalar till Posten, men jag har inte tolkat intentionerna i lagen att det skall vara så.

    Eftersom du dessutom verkar sälja mest till företag, med tanke på att dina priser på hemsidan anges exkl moms, så spelar det ju inte så stor roll för kunden om det kommer moms på frakten.

    Säljer du till privatpersoner kan det vara idé att kika på varubrev eller frankeringsmaskin, som är momsbelagda tjänster och som blev ganska prisvärda från den 1:a April.

    #181347
    Mr Jonas
    Deltagare

    @Ekraft 86764 wrote:

    Jag har tolkat det enligt alternativ 1, dvs att du skall momsbelägga frakten till kunden. Möjligen skulle du kunna ha frakten momsfri om du endast och i precis alla sammanhang alltid vidarefakturerar vad du betalar till Posten, men jag har inte tolkat intentionerna i lagen att det skall vara så.

    Eftersom du dessutom verkar sälja mest till företag, med tanke på att dina priser på hemsidan anges exkl moms, så spelar det ju inte så stor roll för kunden om det kommer moms på frakten.

    Säljer du till privatpersoner kan det vara idé att kika på varubrev eller frankeringsmaskin, som är momsbelagda tjänster och som blev ganska prisvärda från den 1:a April.

    Mmmmmm.
    Men om man vänder på det ytterligare ett varv och väljer att bli ÅF åt posten.

    http://www.postnord.se/sv/om-oss/om-frimarken/frimarksaterforsaljare/Sidor/frimarksaterforsaljare.aspx?inpn_c=frimarksaterforsaljare&inpn_i=image-ftg-cs2

    Då skall/kan jag sälja frimärkena till kunden – och då skall jag inte lägga på någon moms…

    Mvh
    Jonas Rosengren

    #181350
    Ekraft
    Deltagare

    @Mr Jonas 86766 wrote:

    Mmmmmm.
    Men om man vänder på det ytterligare ett varv och väljer att bli ÅF åt posten.

    http://www.postnord.se/sv/om-oss/om-frimarken/frimarksaterforsaljare/Sidor/frimarksaterforsaljare.aspx?inpn_c=frimarksaterforsaljare&inpn_i=image-ftg-cs2

    Då skall/kan jag sälja frimärkena till kunden – och då skall jag inte lägga på någon moms…

    Mvh
    Jonas Rosengren

    Det är riktigt. Det är väl inte alltigenom en optimal lösning det här med olika regler. Problemet är att om Skatteverket i ett senaste skede anser att du skall betala moms på dina frakter så kräver de in den av dig i en klump, och du får rätt svårt att efterdebitera dina kunder (om inte annat så blir det en enormt dyr hantering).

    #181351
    Mr Jonas
    Deltagare

    Mysteriet ökar.

    Enligt kundtjänst på Postnord så skall jag INTE lägga på moms på försändelsen.
    dvs raka motsatsen till vad samtal 1 sa på skattemyndigheten.

    Produkten är enligt EU´s regelverk som är implementerad i svensk lag befriad från moms…..

    Personen i kundtjänst blev ganska frågande när jag ställde motfrågor, så hennes chef skulle återkomma under morgondagen… När dom tagit reda på mer…

    Mvh
    Jonas Rosengren

    #181361
    Ekraft
    Deltagare

    Jag skulle vara mycket försiktig med att låta Postnord avgöra skatteärenden. Begär ett skriftligt utlåtande av Skatteverket istället, det är det enda som är värt något om de börjar bråka med dig.

    #181364
    Stefan72
    Deltagare

    Man kan väl inte tolka det på annat sätt än att det inte är moms på frimärken (och ev andra tjänster) och då ska man ju inte lägga på moms vid försäljning heller.

    Att det är så tyst om det här från postens sida hänger med all säkerhet ihop med att de höjde priserna samtidigt så “ingen skulle märka något”

    Detta gäller ju då om man frankerar och enbart tar ut kostnaden för frimärken. Tar man däremot ut en fraktkostnad som är fast typ 39kr för alla så är det såklart moms för då är det ju en “tjänst” från dig.

    #181357
    VATadviser
    Deltagare

    Jag har inte i detalj satt mig in i det här men kikade som hastigast nu.

    Jag tycker inte att vi som e-handlare säljer posttjänster. Vi säljer frakt vilket är en tjänst som skall faktureras med moms. Så här skriver man hos Postnord

    “Momsfriheten gäller enligt lagtexten för frimärken samt posttjänster som ingår i den samhällsomfattande posttjänsten, och som inte är individuellt förhandlade. Det innebär att momsfriheten gäller direktbetalande kunder, som inte har ett avtal med PostNord”

    De av oss som går till posten och köper frimärken eller skickar över disk (jag är en av dem) och inte har ett avtal får alltså numera ett kvitto utan moms. Men det tolkar inte jag som att jag i min tur erbjuder mina kunder samma tjänst. Jag anser att jag säljer en frakt som dessutom kan eller inte kan ingå i mitt pris mot kund och således lägga moms på frakten.

    Det kommer jag att fortsätta med. Tills någon från SKV hävdar att det är fel.

    #179401
    Axel
    Deltagare

    Just så tolkar jag det också.

    Jag säljer en produkt, inget annat.
    Jag tar dock ut en avgift för att skicka varan till kunden.
    Denna underordnade avgiften är det samma moms på som det är på varan jag säljer, precis som med eventuell fakturaavgift (helt enligt SKVs regler).

    Avgiften bestämmer jag och måste inte vara samma som min faktiska kostnad. Det är två olika saker helt enkelt.

    Postnord är det enda företaget i Sverige som har som samhällsuppdraget att förmedla den samhällsomfattande posttjänsten, och är därmed de enda som säljer (vissa) posttjänster utan moms.

    @VATadviser 86799 wrote:

    Jag har inte i detalj satt mig in i det här men kikade som hastigast nu.

    Jag tycker inte att vi som e-handlare säljer posttjänster. Vi säljer frakt vilket är en tjänst som skall faktureras med moms. Så här skriver man hos Postnord

    “Momsfriheten gäller enligt lagtexten för frimärken samt posttjänster som ingår i den samhällsomfattande posttjänsten, och som inte är individuellt förhandlade. Det innebär att momsfriheten gäller direktbetalande kunder, som inte har ett avtal med PostNord”

    De av oss som går till posten och köper frimärken eller skickar över disk (jag är en av dem) och inte har ett avtal får alltså numera ett kvitto utan moms. Men det tolkar inte jag som att jag i min tur erbjuder mina kunder samma tjänst. Jag anser att jag säljer en frakt som dessutom kan eller inte kan ingå i mitt pris mot kund och således lägga moms på frakten.

    Det kommer jag att fortsätta med. Tills någon från SKV hävdar att det är fel.

    #181354
    Mr Jonas
    Deltagare

    @VATadviser 86799 wrote:

    “Momsfriheten gäller enligt lagtexten för frimärken samt posttjänster som ingår i den samhällsomfattande posttjänsten, och som inte är individuellt förhandlade. Det innebär att momsfriheten gäller direktbetalande kunder, som inte har ett avtal med PostNord”

    Citat

    mervärdesskattelagen (1994:200)

    Undantag för posttjänster och frimärken

    20 a §/Träder i kraft I:2016-04-01/ Från skatteplikt undantas omsättning av
    1. posttjänster som ingår i den samhällsomfattande posttjänsten enligt postlagen (2010:1045), till den del de tillhandahålls av någon som med stöd av samma lag är utsedd att tillhandahålla hela eller delar av denna tjänst, och
    2. frimärken som tillhandahålls till det nominella värdet och som är giltiga som betalningsmedel för posttjänster som avses i 1.

    Omsättning av posttjänster för vilka villkoren förhandlats individuellt omfattas dock inte av undantaget i första stycket 1. Lag (2016:91).

    Slut Citat.

    Dvs om du köper in en fraktpåse S från Postnord för 35kr hos postombud, och du säljer den vidare som fraktpåse S för 35kr till kunden som beställt varor så skall den inte beskattas med 25%.
    Men skulle du göra en “deal” med postnord om så skall momsen på.

    Postnord har inte återkommit till mig, som dom lovade och har därför författat ett brev som skall gå till Skatteverket med frågan så att vi kan få klarhet i det hela.

    Det som jag tycker är konstigast är att två personer på skatteverket har två helt olika åsikter och att sedan så postnord ytterligare en.

    Mvh
    Jonas Rosengren

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 34 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.