Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Dropshipping till svenska kunder?

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #103721
    JoakimRendlert
    Deltagare

    Hej,
    Jag har tänkt starta ett dropshipping bolag.
    Primärt från asien och bara till svenska kunder.
    Har en del frågor som jag skulle uppskatta om någon som har erfarenhet skulle vilja svara på?
    1. Hur gör man med skatt och moms när leverans sker till kund.
    2. Hur hanterar man returer? Vart & vem?
    3. Vem står för fraktkostnad vid retur.
    4. Hur hanterar man den svenska ångerrätten (distanslagen)?
    5. Vilken bolagsform är att föredra? För/nackdelar.
    6. Vem står ansvarig om produkten orsakar skada på annan produkt eller person?
    7. Bästa sättet att hantera betalningar via kort eller nät (paypal?)?

    Tacksam för svar.

    Mvh
    Joakim

    #182166
    VATadviser
    Deltagare

    Hej,
    1.Du kan välja på att låta kunden betala tull och moms alternativt sälja inklusive tull och moms. Då är det du som betalar den. I så fall fakturerar du med Svensk moms. Om du inte tullar in varan så fakturerar du kund utan moms. Jag hade nog valt att själv betala tull o moms av två skäl. Dels för att lättare kunna hantera dina övriga frågor och dels för att öka konverteringen.

    2. Förslagsvis går returerna till dig. Har svårt att tro att Asien tar tillbaka dessa varor??

    3. Det bestämmer du i dina kundvillkor.

    4. Den hanteras inte den gäller även för dig i detta fall. Så den är bara att föja.

    5.



    6. Går inte att svara på det beror på väldigt många saker. Men du är en part som kan vara ansvarig.

    7. Payson tycker jag är bra i start.

    Mvh
    Stefan

    #182167
    JoakimRendlert
    Deltagare

    Hej och tack för snabbt svar.

    Det är en del att tänka på och jag fick bra svar från dig.

    Hur fick du tag i underleverantörer som är seriösa? Har sett att det finns dom som säljer listor/kontakter?

    Mvh
    Joakim

    #182195
    VATadviser
    Deltagare

    Jag har aldrig jobbat med underleverantörer på det sättet. Tycker det verkar lite riskabelt. Men det fungerar säkert för det är många som jobbar så.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.