Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Hur få lönsamhet?

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #103789
    Bassman
    Deltagare

    Har en e-butik som hobby och säljer elektronikprodukter som importeras från Kina. Köper in små kvantiteter typ 40-60 produkter åt gången, det finns ca 20 artiklar så det blir då 2-3 av varje artikel.
    Produkterna ligger på ca 500-800 kr till konsument (ink moms). Lägger på i snitt 75% på inköpspriset.
    Får inte ihop till nåt överskott, eftersom jag inte vill ha för många artiklar med “slut i lager”, så när jag har tomt på några stycken så köper jag in en omgång på 40-60 st igen och ligger ute med en massa pengar igen. Skulle ju såklart kunnat köpa in större kvantiteter för att undvika för många mindre importer, men då hade jag ju också bundit mer pengar i lagret.
    Hur tänker ni andra som varit igång ett tag?

    #163802
    MyJosephine
    Deltagare

    Hur menar du när du säger att du ej får ihop till ett överskott om du lägger på 75%? Är där något annat som käkar dina pengar i verksamheten?

    #163797
    Stefan72
    Deltagare

    Att bygga lager kostar alltid pengar. Börjar man med ett antal saker märker man snabbt att man skulle ha det och det och så kan det ju fortsätta länge.

    #182485
    MrPong
    Deltagare

    Vad är problemet? Att du har för höga inköpspriser i förhållande till försäljningspriset pga. inköp av små kvantiteter?

    Tror du gör bäst i att helt enkelt räkna på vad ökad kapitalbindning kostar dig i förhållandet till vad du tjänar på det lägre inköpspriset. Vad är alternativkostnaden? Kommer pengarna bara att ligga på banken till nollränta eller kan de investeras på annat sätt?

    #182487
    xciso
    Medlem

    Jag förstår vad du menar, och det är det här som är svårt med att vara “småföretagare”.
    Som jag ser det finns det två vägar att gå.

    1. Låna pengar/ta in partner. Sedan kan man köpa in större volymer, men man måste då också se till att man säljer, då lånen kostar varje månad.

    2. Som du gör nu. Man satsar lite och bygger upp lagret sakta men säkert. Det tar lång tid, men samtidigt så riskerar du inte lika mycket genom lån osv.

    #182489
    Bassman
    Deltagare

    @xciso 88277 wrote:

    Jag förstår vad du menar, och det är det här som är svårt med att vara “småföretagare”.
    Som jag ser det finns det två vägar att gå.

    1. Låna pengar/ta in partner. Sedan kan man köpa in större volymer, men man måste då också se till att man säljer, då lånen kostar varje månad.

    2. Som du gör nu. Man satsar lite och bygger upp lagret sakta men säkert. Det tar lång tid, men samtidigt så riskerar du inte lika mycket genom lån osv.

    Ja, och för min del är det nog alternativ 2 som gäller. Det som spökar är ju också att det finns 20 artiklar. Hade det varit färre kunde jag köpt in fler av varje artikel för samma inköpssumma (typ 5 artiklar, 12 av varje i stället för 20 artiklar, tre av varje) och då hade jag inte sålt slut så snabbt på en viss produkt vilket då föranleder nybeställning. Men, jag får väl tugga vidare.

    #182490
    SandL
    Deltagare

    Jag ser inte att det finns så många genvägar. Antingen jobbar man upp lager och kundrelationer i långsam takt, så som du idag gör. Den lilla vinst du får blir till nya produkter. Det krävs trots allt en del i nettokassan för att kunna ta ut en skälig ersättning (lön). Eller så satsar man stort. Alternativ ett är kostnadssäkert och antagligen har lagervärdet en god relation med din ekonomi. Du kan alltså hantera den med “privat” kassa. Val två är kanske AB, företagslån eller ett privat lån. Större kapital gör också att du snabbar kan ha ett större sortiment och därmed kanske öka din försäljning eftersom du har mer produkter. Jag anser att något mitt i mellan är lite fel. Hobbynivå eller full kareta gäller. Som sagt, allt handlar väl i grund och botten vilken ambition du har med företagandet. Börja där tycker jag. Vad vill du med entreprenörskapet?

    #182509
    Paola
    Deltagare

    Menar du att likviditeten är dålig eller att vinsten är låg?

    Det är svårt att utan insikt i ditt företag veta exakt vad lösningen är. Är det likviditeten så se över din försäljning och gör en ordentlig forecast över vilka produkter du behöver och försök optimera, alt. kan ju också vara att begära längre kredittid från din leverantör.

    Om vinsten är dålig är det dags att se över ditt täckningsbidrag och fasta kostnader och se vilka kostnader som är orimliga alt. om ditt pris är för lågt.

    Lycka till!

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.