Hejsan! Du verkar inte vara medlem på Ehandel.se ännu. Du vet väl att det är gratis och ger dig tillgång till forumet, nyhetsbrevet och mycket mer? Bli medlem nu
Jag har bokslut den 31/8, och roade mig därför med att räkna fram en del nyckeltal som kan vara intressanta för E-handlare.
Antal ordrar under året: +8000st (är ju inte riktigt klart än exakt hur många det blir varför siffrorna nedan kan diffa något eller några ören, men inte mer än så).
Kostnad per order för:
- Förbrukningsmaterial (Packmaterial, papper, pennor, etiketter, toner etc): 3,11kr
www.kodmyran.se, samt SweCat, Gardenhome, Doftljusbutiken
Inventarie på Ehandel.se
Reg.datum: Mar 2009
Jag som har tredjepartslogistik funderar om du räknat fram kostnaden för att hantera varje order? Alltså den delen av lönen som går åt till packning, plock, hantering av lager, returhantering, åka och lämna paket, mottagning av varor m.m. dvs allt som jag inte gör :-)
Vore jättespännande att höra för att jämföra med vad ajg själv kom fram till när jag räknade
StuffBay: Jag tjänar i snitt 5,65kr/order när alla portokostnsder är medräknade som t.ex. returer och reklamationer. Året har varit "så där".
Kodmyran: Nej, jag har svårt att sätta pris på det. Jag gör allting själv, inte en enda liten timanställd så långt ögat kan nå. Men skall jag dra ett snitt så går det åt ungefär 3 timmar/vardag för de uppgifter du nämner, och sätter vi ett timpris på 200kr/timme (motsvarar en heltid månadslön på 22.625kr inkl semesterersättning) så blir det c:a 19,50kr/order.
Jag debiterar ingen fakturaavgift alls, utan ser det som ett bra sätt att hålla fast vid min affärsidé att totalupplevelsen för kunden att handla hos mig skall vara att det är prisvärt.
Påminnelseavgifterna jag får in från slarvpellarna täcker rätt så väl kostnaden för kreditupplysningar. Bolaget har en bra likviditet, och eftersom räntan på pengarna är i det närmaste försumbar räknar jag inte med någon större kapitalkostnad heller.
Mycket intressant info Parvelito, tack för att du delar med dig!
Vilken form av kreditkontroll gör du på dina kunder i samband med fakturabeställningar?
Hur gör du vid utebliven betalning, skickar den till inkasso?
Jag har kreditkontroll via Svensk Handelstidning Justitia som utan att tjafsa erbjöd en bra deal.
Hittills har jag inte behövt skicka någon till inkasso. Jag brukar skicka en påminnelse till de c:a 10% som inte betalar i tid, och efter den har 99% betalat. 1% brukar jag få maila eller ringa till och ge dem ett oemotståndligt erbjudande att betala som ingen har tackat nej till hittills.
Om Ehandel.se
Ehandel.se ägs av White Tree AB
Vi är en objektiv community utan ägarintresse från leverantörer.
Vårt mål är att främja svensk e-handel
genom att sprida kunskap.
Kontaktinformation
White Tree AB
Rundgången 18
254 52 Helsingborg
info@ehandel.se
Bolagsinformation
Innehar f-skattesedel och momsregistrering.
Organisationsnummer 556824-4239