Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel .com eller .se?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 15 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #103867
    Kamilla
    Deltagare

    Spelar det någon roll idag om ens domän är på ett .com eller .se? Om inte för besökare kanske för SEO?
    Samma fråga om webhotell, spelar det någon roll vart ens sida sitter eller går sökmotorena efter språket på sidan?

    Har läst lite och en del påstår att .se på svenskt webhotell är att föredra. Någon som har erfarenhet?
    Tack :)

    #182788
    Stefan72
    Deltagare

    det är nog hugget som stucket men man brukar ju köpa bägge domänerna i vilket fall som helst. Man kan ju inte lägga beslag på alla men de vanligaste kan ju vara smart.

    #182791
    logic
    Deltagare

    Ur ett SEO-perspektiv

    .se är kanon om du bara tänker jobba på svenska marknaden. Då ställer du in språk: svenska och får bra grundförutsättningar för att ranka i Sverige.

    .com är kanon om du vill finnas på mer än en marknad – Det är en global domän som har starkt värde på alla marknader. Historiskt sett så har alltid inkommande länkar haft en stor påverkan på placering i sökresultat – Och med uppdelningen http://doman.com/sv/ | http://doman.com/en/ | Etc. – På så sätt kan du ställa in språk på vardera av underdomänerna och för varje ny marknad få en SEO-skjuts tack vare befintliga inlänkar.

    Så summa summarum – Det beror på ambitionsnivån. Alternativ till .com är ju såklart en unik landsdomän för varje land men då får du som sagt lite mer uppförsbacke för varje marknad du ska in på.

    #182795
    Kamilla
    Deltagare

    Så för seo så spelar det ingen roll alltså. Inte ens vart webhotellet ligger. Men .se är bättre för besökare. Ungefär så jag tänkte men läste som sagt detta och visste inte hur mycket det faktiskt påverkar.

    Tack för svar.

    #182797
    logic
    Deltagare

    @Kamilla 88681 wrote:

    Så för seo så spelar det ingen roll alltså. Inte ens vart webhotellet ligger. Men .se är bättre för besökare. Ungefär så jag tänkte men läste som sagt detta och visste inte hur mycket det faktiskt påverkar.

    Tack för svar.

    Ett webhotell som är beläget i USA kommer med största sannolikhet att ha sämre svarstider mot svenska marknaden än ett som ligger i Sverige.

    Men med tanke på den IT-infrastrukturutbyggnad som skett senaste decennierna så är det ju millisekunder som skiljer dem åt. Så förutsatt att svarstiderna är bra så kan du nog drifta din svenska sida vart som helst i världen.

    Jag har exempelvis en svensk sida som rankar bra på många sökord, uppsatt på en amerikansk VPS.

    #182799
    Kamilla
    Deltagare

    @logic 88683 wrote:

    Ett webhotell som är beläget i USA kommer med största sannolikhet att ha sämre svarstider mot svenska marknaden än ett som ligger i Sverige.

    Men med tanke på den IT-infrastrukturutbyggnad som skett senaste decennierna så är det ju millisekunder som skiljer dem åt. Så förutsatt att svarstiderna är bra så kan du nog drifta din svenska sida vart som helst i världen.

    Jag har exempelvis en svensk sida som rankar bra på många sökord, uppsatt på en amerikansk VPS.

    Tack igen – jo, när jag läste att lands domän och webhotell i landet är bättre för seo så var jag skeptisk. Tack för att du bekräftade det :)

    #182900
    wtorsler
    Medlem

    Jag skulle köpa båda, precis som många andra är inne på.

    #182933
    Jolul
    Deltagare

    Egentligen spelar det ingen roll, men för personer som inte är så insatta känns det ofta bekvämare att använda .se av någon anledning, men det ska inte spela så stor roll.

    #182934
    Magnus Brath
    Deltagare

    Det ger viss fördel att ha rätt domän i rätt land. På samma sätt som .no fungerar något bättre i Norge fungerar .se något bättre i Sverige. Skillnaden är allt mindre däremot.

    Det finns goda anledningar att ha servern så nära kunderna som möjligt, just på grund av hur lång tid det tar att ladda en sida. Det går förstås att lösa med att ha en server i USA och sedan arbeta med CDN men det är vanligtvis mer krångel än att bara se till att ha servern relativt nära.

    #182936
    Loyalwriter
    Deltagare

    Hej Kamilla,
    Vad gäller domän så tror jag inte att det spelar så stor roll om du väljer .se eller .com, inte vad gäller SEO och inte vad gäller marknadsföring mot kunder.
    Vad gäller webbhotell – Om du väljer ett svenskt webbhotell så kan det få viss positiv effekt på SEO (om du får ett svenskt IP-nummer), men om man ser på alla olika parametrar som påverkar SEO så är detta inte en av de tyngre.

    En liten fördel som jag har upplevt med webbhotell i USA då det har uppstått tekniska problem är att det har gått bra att ringa mycket sent och få snabbt svar.

    MVH,
    Rebecca

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 15 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.