Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Hur definieras inköp från EU-land (eBay)?

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #103928
    hensko
    Deltagare

    Hej på er!

    Jag har en, troligtvis förvirrad, fundering kring inköp av varor från eBay och vad som räknas som inköp av varor från EU-land.

    Har sedan länge köpt produkter på eBay privat, men vill nu även köpa in varor därifrån till webbutiken. Klart är att ingen moms tas ut vid inköp av varor från EU-land, men vad är det som räknas som inköp från EU-land?
    Produkten jag vill köpa in erbjuds av en säljare (registrerad som Business Seller på eBay) baserad i Kina, har ett Value Added Tax Number angivet som börjar med GB (Great Britain antar jag), produkten skickas från Portsmouth UK och priset är i Pund.

    Vad är det som avgör om detta är ett inköp från EU-land eller inte?
    Jag antar att det är varans ort varifrån den fraktas som avgör, men vill veta med säkerhet innan jag eventuellt gör bort mig totalt…

    #149181
    VATadviser
    Deltagare

    Hej

    Det är lite fler saker att ta hänsyn till men varans väg är viktig.

    Du skall helst få en faktura från säljaren där hans momsnummer (GB) framgår. Samt ditt momsnummer (SE) Samt texten Intracommunity supply of goods, reverse charge.

    Då är det tydligt att din leverantör redovisar rätt och att du förväntas att ta upp momsen i din svenska momsredovisning här.

    #183095
    hensko
    Deltagare

    Tack för att du tog dig tid att svara Stefan!

    Jag ska höra med säljaren om de kan ordna en sådan faktura. Om inte, går det att använda PayPal utdraget för köpet som underlag i bokföringen? Och när behöver jag ha detta underlag till hands, är det när Skatteverket eventuellt skulle göra en kontroll?

    #183128
    VATadviser
    Deltagare

    Hej

    Det räcker inte för att redovisa momsen på rätt sätt.

    Mvh
    Stefan

    #183131
    Stefan72
    Deltagare

    sen är det värt att poängtera att köper man saker på ebay så lägger de på inhemsk moms oavsett. Är man företagare och vill ha korrekta fakturor så får man alltså kontakta företaget och köpa på sidan av ebay.

    #183147
    hensko
    Deltagare

    Ok, vad är det som saknas från PayPal-utdraget? Enligt säljaren tar denne inte ut någon moms på försäljningen, vilket också framgår i PayPal-utdraget (Moms: 0kr). Dock syns inte dennes moms.reg-nummer i utdraget.

    Bad om att få en invoice på senaste inköpet, det jag fick tillbaka var en “standard” invoice där man endast specat 1st av varan jag köpt samt dess värde (ingen VAT eller liknande, inte heller moms.reg-nr eller texten du nämnde), fast det var flera varor och dessutom av 4 olika storlekar jag köpt. Säljaren är dessutom av den klassiska typen som gärna säljer men lämnar mycket att önska vad gäller kommunikation…
    Så vad händer när jag bokför dessa varor som inköp från EU-land, lägger på samt drar av moms så som sig bör, och lägger till en kopia på PayPal-utdraget i verifikatet? Jag menar alltså vad som anses vara fel vid en eventuell kontroll från Skatteverket?

    Tack för all hjälp.

    #183151
    Stefan72
    Deltagare

    det är helt fel………..ska du kunna använda momsen så ska VAT nr synas och momsen vara specad.
    99% av alla säljare jag vet gör ju på det viset som jag redan nämnt, de säljer allt som en inhemsk försäljning, dvs landets moms ligger redan i priset och redovisas sällan på nåt speciellt sätt. D har de ju gjort rätt kontra sina egna länders bestämmelser. Många skriver ju att VAt invoice bipackas om man vill det men det är väldigt snårigt att begära tillbaks utländsk moms.
    Ska man ha det momsfritt så får man göra som jag redan nämnt, kontakta företaget på sidan om och be att få försäljningen på normalt vis. Går såklart att göra affären genom auktionssajt också men då kan man ju inte klicka köp på nåt där priset är fast.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.