1. Precis som Stefan72 säger, hör med kunden först om du vill stå för ett bra kundtjänst och service.
Det kan hända att kunden fortfarande vill ha varan.
Då får du berätta att han ska betala ny fraktkostnad och ev. returkostnaden för ej utlöst sändning (då du själv kommer få betala för det till fraktföretaget).
2. Om du inte får tag i kunden eller kunden vill ej ha varan kan du nöja dig med 143kr eller fakturera resterande belopp med info på fakturan som “Rest. belopp ej utlöst paket”.
Den andra lösningen är nog inte den första du ska vidta.
Tips från mig är att du tar för vana att inte aktivera fakturan förrän kunden har tagit emot paketet.
Då vet du bl.a. att den är mottagen och om du väntar 1 dag extra (från det kunden tog emot paketet) med att aktivera fakturan kan du med största sannolikhet anta att det är ingen skada eller annat fel på order.
Det är så det har funkat/funkar på t.ex. Bonprix att de fakturerar från den dagen du hämtar paketet.