Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Ej uthämtat paket men betalat fakturan?

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #103963
    PontusAndersson
    Deltagare

    Hamnat för första gången i denna situation.
    Skickade ett paket till en kund med faktura som betalsätt men kunden hämtade aldrig ut paketet och efter 14 dagar gick de i retur till oss.
    Dock så har kunden betalat fakturan till Billmate.

    I våra köpvillkor har vi skrivit att kunden debiteras 250kr för returnerade paket.

    Totalsumman för paketet som kund betalat med frakt är 143kr.
    Enligt både eniro och hitta.se så stämmer telefonnumret som kunden fått upprepade sms samt brev avi om att hämta paketet.
    Kunden har heller aldrig kontaktat oss ang detta.

    Vad är skäligt att göra i denna situation?

    #183167
    Stefan72
    Deltagare

    Ringa kunden och fråga till att börja med?

    #183168
    kryllem
    Deltagare

    1. Precis som Stefan72 säger, hör med kunden först om du vill stå för ett bra kundtjänst och service.

    Det kan hända att kunden fortfarande vill ha varan.
    Då får du berätta att han ska betala ny fraktkostnad och ev. returkostnaden för ej utlöst sändning (då du själv kommer få betala för det till fraktföretaget).

    2. Om du inte får tag i kunden eller kunden vill ej ha varan kan du nöja dig med 143kr eller fakturera resterande belopp med info på fakturan som “Rest. belopp ej utlöst paket”.

    Den andra lösningen är nog inte den första du ska vidta.

    Tips från mig är att du tar för vana att inte aktivera fakturan förrän kunden har tagit emot paketet.
    Då vet du bl.a. att den är mottagen och om du väntar 1 dag extra (från det kunden tog emot paketet) med att aktivera fakturan kan du med största sannolikhet anta att det är ingen skada eller annat fel på order.

    Det är så det har funkat/funkar på t.ex. Bonprix att de fakturerar från den dagen du hämtar paketet.

    #183175
    PontusAndersson
    Deltagare

    Givetvis skulle jag kontakta kunden men ville bara kolla lite snabbt hur ni andra hanterar de.
    Har provat ringa kunden idag men inte fått något svar så jag har mailat henne idag för att höra hur hon vill göra.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.