Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Värdering av webshop?

Etiketter: ,

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #104012
    Delpero
    Deltagare

    Hej!
    Jag driver sedan 2008 en fysisk butik med tillhörande webbshop. Jag går nu i tankar att sälja verksamheten och funderar då på att sälja själva webshopen för sig för att på så sätt nå potentiella kunder i hela Sverige. Men min fråga är då hur man gör en rimlig värdering av webshopen? Om någon sitter inne på lite sådan information så tänkte jag att jag även bjuder på lite nyckeltal om någon nu vill ge sig på en uträkning. Idag har jag alltså ingen aning om det är så att webshopen är värd 0kr eller 1 miljon…. Tänker mig att sälja webshopen antingen med eller utan lager (då jag har fysisk butik kan jag sälja ut lagret den vägen ifall köpare inte önskar köpa lagret)

    Siffrorna gäller alltså för webshopen:
    Omsättning ca 1,3 miljoner (ex.moms)
    antal ordrar per år ca 1500st.
    genomsnitt ca 35% marginal.
    Ca 100 000 besökare per år.
    Nyhetsbrevrsegister med ca 5000 e-mailadresser.
    FB-sajt med ca 1500 följare.
    Använder mig av Textalk som plattform och annonserar lite via adwords, prisjämförelsetjänster och även sökmotortjänst så kostnader per år för att driva shopen är ca 70 000kr i dagsläget.

    Är ny på Ehandel.se så hoppas denna typ av inlägg är ok – annars får ni givetvis plocka bort det.

    Tack på förhand!

    #183273
    verktyg24
    Gäst

    Alltid intressant med värdering, hur vida man ska gå efter omsättning eller vinst.

    #183278
    Ekraft
    Deltagare

    Det är en väldigt liten verksamhet, och då är grunden för ett pris oftast enligt följande:

    Vinsten i foretaget, sedan rimlig lön tagits ut för det arbete man lägger ned, gånger tre, fyra, kanske fem om det är en “match in heaven” för köparen.

    Tillkommer gör kurant varulager, rimlig värdering av maskiner & inventarier, förbrukningsmaterial samt eventuellt värde av kontrakt och avtal man ingått.

    Skulle företaget ha visat upp tre bra tillväxtår på varandra, så brukar värderingen bli högre (men då har man sällan så låg omsättning). Likaså om bolaget i sig är större och har en vettig position på marknaden så att en köpare kan räkna hem marknadsandelar och synergieffekter.

    Är man sedan i en intressant bransch, är skicklig och vill stanna kvar i bolaget, har en bra och offensiv affärsplan etc, så kan man naturligtvis betalas med väldigt mycket mer. Det är ju dock inte samma sak som att sälja shopen.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.