Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Val av domän

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #104123
    Speedy
    Deltagare

    Sitter och har ett väldans huvudbry kring domännamn och företagsnamn då jag är i startgroparna på att starta en liten webshop.

    Min tanke är att sälja en produkt som jag är ensam om i landet (varumärket dvs) och jag har fått ok på att använda deras företagsnamn som domän i Sverige vilket så klart är mycket bra och så långt är ju allt fint. Problemet infinner sig dock när jag funderar på framtiden och eventuella (i de bästa av världar) att man skulle vilja utöka sitt sortiment något och kanske ta in produkter från andra tillverkare. Det kommer bli väldigt märkligt och högst troligen inget som nuvarande företag vill veta av.

    Om jag då väljer ett mer fristående namn är detta inget problem men då uppstår istället problemet att få sin webshop känd (intalar mig att alt 1 är bäst för det) och jag har inte heller en susning om vad den då ska heta. Jag har mängder med förslag men har svårt att välja ett av dem :)

    Jag funderar dessutom på om jag ska registrera bolaget (enskild firma) som något övergripande ifall man framöver vill kunna få in andra verksamheter i det och då alltså ha ett bolagsnamn men ett annat domän/tradingnamn. Misstänker dock att det kan komma att se lite oseriöst ut, några synpunkter?

    Kan man köpa fler domäner som sedan kopplas samman på något sätt eller hur funkar sånt, om jag tex skulle vilja ha en kompletterande tjänst i närliggande område och då ta delar av namnet på första shopen s.a.s

    Mycket snurriga tankar möjligen men skulle uppskatta lite feedback då jag snart tappar huvudet av allt tänkande och velande kring domän :D

    #183636
    Domello
    Deltagare

    Du kan ha hur många domäner som helst kopplade till samma hemsida/shop. Du skulle också kunna ha en domän kopplad till en specifik undersida på din hemsida, så till exempel peka varumärketsnamnet.se till just den kategorin där du säljer ett visst varumärkes prylar. och använda en annan domän mer generellt.

    Det är dock ingen supersnygg lösning och kan nog förvirra kunderna en del.

    Någon som är vassare än mig på SEO kan säkerligen ge lite input också.

    #183642
    Stefan72
    Deltagare

    Enklast är ju att skapa sig ett eget företagsnamn som man sen har som domän. Sen kan man ju peka dit från vilken domän som helst. Och vice versa. Det viktigaste är ju att köpa de domäner man vill ha och vill “skydda”. Sen hur man använder dem är ju upp till en själv.

    #183644
    Speedy
    Deltagare

    Tack för input!

    Det är ju som sagt så att en domän med varumärke.se är bör vara väldigt bra ur SEO och ser ju även trevligt och seriöst ut. Det är ju dock en begränsning så jag lutar åt att i dagsläget börja med varumärke.se för att förhoppningsvis få lite snurr på det och därefter om det visar sig gå ok utveckla med en ny domän dit man kan skicka trafiken från varumärke.se. Vet inte om någon fattar vad jag menar men kanske :)

    #183650
    Stefan72
    Deltagare

    Jo men sen har du ju konstaterat att du är ensam om produkten själv. Då finns det ju ingen att konkurrera med och att komma högt i sökningarna sker ju då ganska automatiskt. De som verkligen håller på med SEO är ju de som säljer saker som trettielva andra håller på med.

    #183651
    Speedy
    Deltagare

    Det har du helt rätt i Stefan, det kan vara så att det ligger någon sorts status/prestige undermedvetet hos mig som gillar tanken på varumärke.se :)

    Jag är som sagt idag ensam om varumärket i landet, det är ju å andra sidan inte säkert att man är för all framtid då jag inte kan säkra ensamrätten pga för hög kostnad.

    #183656
    Stefan72
    Deltagare

    du behöver ju inte bestämma dig på det viset. Det viktiga är ju att du köper de domäner som du vill skydda. Vad du sen använder och inte är ju upp till dig.

    #183657
    Speedy
    Deltagare

    Tack för input och jag har nu kommit till insikt om hur jag gör tror jag :)

    Nu är det bara de övriga 1000+ grejer man ska fixa med :)

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.