Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Kunder som inte betalar / bedrägeri

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #104147
    egja
    Deltagare

    Hej,

    har drivit en ehandel under cirka två år där vi skickar ut våra egna fakturor (dvs utan kreditupplysning). Vi har under två år aldrig varit med om att faktura ej betalas. Så nu när jag startade en ny ehandel trodde jag det skulle vara relativt riskfritt att köra med mina egna fakturor, men insåg för en tid sedan att det var ett misstag. Noterade det när en person som köpt några av mina produkter via faktura men ännu ej betalat la upp samma produkter på blocket, det rör sig alltså om ett uppenbart bedrägeri (de försökte lägga nya beställningar med andra emails osv). Har givetvis skickat påminnelser och försökt ringa men utan resultat

    Totalt rör det sig kanske om en varukostnad på cirka 20 000kr spridda över 6-7 beställningar. Min fråga till er som varit med om något liknande är om ni tycker det är värt att gå vidare? Givetvis kan jag koppla in inkasso kronfogden, och till slut polisen men som alla egna företagare vet så är tid den kanske viktigaste resursen man har, dessutom verkar det komma med ganska mycket avgifter.

    Tacksam för råd. Som tips till nya ehandlare så kan jag bara rekommendera att använda er av en betallösning där ni säljer era fakturor från dag 1, inte värt det att följa upp när man har så mycket annat att tänka på

    #183682
    Stefan72
    Deltagare

    Särskilt mycket avgifter handlar det väl inte om till fogden men troligtvis kommer väl individen att hålla sig undan och utan underskrivet delgivningskvitto från vederbörande så blir det inget ärende. Du ska dock defintivt skicka allt dit snarast så får man se vad det leder till.
    Jag skickar också fakturor själv och har väl bara blivit lurad nån enstaka gång men jag är ju så specialiserad att de som köper av mig sällan är nå badguys. Den senaste var en fransk firma………..allt såg bra ut men att han tänkte ta ut konkurs visste han nog när han beställde. Ingen större nettoförlust men ändå……….

    #183684
    nmn
    Deltagare

    Kolla först om det redan finns en massa kronofogde skulder på kunden. Gör det det så är det inte mycket lönt att skicka till KFM. Detta kan du få reda på genom att ringa kronofogden.

    Att man fakturerar själv betyder inte att man skall ge kredit åt alla, att kolla upp kunderna innan man ger dem kredit är sunt. Du gör detta enklast med en tjänst som Creditsafe eller liknande, detta kan bättre shoppar göra automatiskt vid orderläggning. Sedan var var sätter gränserna är något man får skruva på efterhand, för hård ger många förskottsbetalningar som är jobbigare att hantera och kan skrämma iväg en del kunder. För slapp ger för mycket förluster.

    #183686
    Dancar
    Deltagare

    Rör det sig om bedrägeri, vilket jag tycker det verkar som baserat på ditt exempel. Så spelar det ingen roll om du gör en kreditupplysning. Vad bedragarna gör är att de beställer och använder en annan persons uppgifter men ändrar telefonnummer och e-post till sin egen. På så vis får de aviseringen och kan sedan hämta ut försändelsen med falskt ID eller genom att vittja brevlådan. För att minimera denna risk är det bra att kontrollera om mobilnumret som angivits går till kunden, får du inte upp något namn på exempelvis hitta.se så är det troligen ett kontantkort och då bör du inte skicka ordern förens du fått bekräftat att namn och nummer hör ihop. Sök på namnet och adressen och se om du får upp ett annat mobilnummer, får du det så är det troligen något lurt. På mindre order är det kanske inte värt besväret men på stora order kan en snabb check vara mödan värt. Alternativt skaffar du en betallösning som även står för bedrägeririsken.

    Gällande peroner som bara inte betalar sina fakturor så är, exempelvis, Creditsafe bra. De har API att koppla till butiken/affärssystemet också.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.