Krönika:
Tobias Jonasson
Hejsan! Du verkar inte vara medlem på Ehandel.se ännu. Du vet väl att det är gratis och ger dig tillgång till forumet, nyhetsbrevet och mycket mer?
Bli medlem nu eller Logga in:
  #1 (permalink)  
Gammal 2017-09-05, 09:15
Ny medlem
www.sagablue.se
Sagablue (Essics)
 
Reg.datum: sep 2017
Inlägg: 1
BohoHippies is on a distinguished road
Standard Några tankar om Fyndiq

Hej på er alla! Vi driver en nätbutik sedan 2012 och säljer kläder mm. Vi har använt Fyndiq redan från starten, mest för att bli av med kvarvarande enstaka plagg osv.

Jag tycker det har funkat rätt så bra tills för några månader sedan, och detta tycks bara eskalera. Vi får nästan varje vecka flera olika typer av anmärkningar från Fyndiq, vilka definitivt inte gynnar oss som handlare.

1. 200 kr regel, allt som kostar under 200 kr krediteras till kunden bara kunden gör en anmärkning på varan på webben, vi har inte en chans att strida emot. Skäl kan vara; färgen är inte riktigt samma som på bild, produkten känns använd, för liten i storlek mm. Kunden kan ju hitta på vad som helst och får utan vidare bevisning behålla varan och även pengarna tillbaka. Bra deal, för kunden. Kunden vinner 2-0.

2. Vi har haft fall där Fyndiq har avslutat ärendet t.ex. för att kunden har angett fel adress (paketet har inte kommit fram). Men sen får vi ett par veckor senare ett mejl och frågan vart paketet är och blir tvungen att kreditera kunden i alla fall. Oavsett vad vi försöker att svara eller skriva så verkar det som Fyndiq bara vill blidka kunden och vi åker på att betala tillbaka varan till kunden. Dubbel förlust för oss, kunden vinner igen.

3. Vi får reklamation på varor som kunder har tvättat flera gånger och de har gått sönder, hur många tvättar ska våra garantier hålla, undrar man ju lite lätt.

4. När vi har frågat efter bilder på en "felande" vara så skickas de inte, vad som gäller är antigen retur eller kreditera. Tar vi varan i retur så åker vi på att kreditera kunden ändå i slutändan, vem tror på oss när vi tycker att det är kunden som har gjort fel. Och då har vi även betalat kundens frakt tillbaka.

Ja, jag vet inte vad ni har för erfarenheter av Fyndiq men min är att de inte har blivit bättre genom åren, tvärtom. Det mest intressanta är att vi inte får alls i samma omfattning av reklamationer via vår egen web shop fast vi säljer samma varor.
Vi har nog inte längre råd att sälja våra varor på Fyndiq, det klingar ju bra, eller hur, men det kanske är så att var sak har sin tid.

Om det skulle vara någon från Fyndiq som läser detta så har jag två frågor till er:
1. Hur utbildar ni er personal som svarar på våra mejl?
2. Hur granskar ni att inte kunden utnyttjar era generösa regler?
3. Vad gör ni för att behålla er handlare?

Önskar alla en skön höst!
Hälsningar
Kristina
Svara med citat
Annons


  #2 (permalink)  
Gammal 2018-01-05, 09:13
Ny medlem
http://www.toppshop.se/
2U Import AB
 
Reg.datum: nov 2011
Inlägg: 5
Bartender is on a distinguished road
Standard

Det är bedrövlig kundtjänst på fyndiq, får bara standard mail om att det är:
Detta är inte ett ärende för vår kundtjänst utan vi har hanterat ärendet enligt våra nya rutiner.
Vi har därmed återbetalat denna kunden för sitt köp då produkten kostar under 200 SEK.

Ärendet är stängt, och vi ber er vänligen men bestämt att inte öppna upp avslutade ärenden.

Oavsett vad det gäller..

Samtidigt som detta sprids online:

https://www.flashback.org/t2174581p3

" 2017-07-11, 22:57 #26
Vladimis
Medlem
Reg: Apr 2016
Inlägg: 4
Riktigt bra sida reklamera så får ni tillbaka pengar eller skriv bara att ni inte fått varan så har ni gratis produkter gäller allt under 200 kr bara skriv något dumt så går dom på de tex. känns begagnad. lätt som en plätt. lol. Jag har fått gratis produkter för över ca 10000 kr"


Det krävs handling då det bara ökar med konstiga "reklamationer"...

Antingen så blir det en riktig kundtjänst igen, eller så får Fyndiq själva ta kostnaden för lavinen med "reklamationer" under 200kr.
Svara med citat
  #3 (permalink)  
Gammal 2018-01-06, 22:12
Nyfödd
www.mailingbags.nu www.postorderpåse.se
Svenska Postorderpåsar AB
 
Reg.datum: apr 2012
Inlägg: 26
mailingbags.nu is on a distinguished road
Standard

Gå in på vi som säljer på fyndiq forum i fb och läs, lägg en kudde på golvet först så hakan har nått att landa på
Även forumet vi som säljer på fyndiq.
Fyndigs "kundtjänst" är ett skämt, men det är klart någon har ju bestämt reglerna åt dom.
Svara med citat
  #4 (permalink)  
Gammal 2018-01-09, 14:49
Ny medlem
www.prylandia.se
Prylandia
 
Reg.datum: jan 2018
Inlägg: 1
Prylandia is on a distinguished road
Standard

Fyndiq är medskyldiga till bedrägeri i mina ögon. Så enkelt är det. Vi har sålt på deras plattform som bisyssla i mer än ett år och går nu över till egen webbshop då det har blivit ohållbart att vara handlare där.

I en kategori hade vi flera varor som var bästsäljande under nästan 2 veckor. När jag öppnar kategorin idag har varorna under "Bästsäljande" ersatts med helt random artiklar. Dessutom går våra produkter inte att hitta i hela kategorin medan de är sökbara. Vad i hela världen håller de på med?!

Angående 200kr regeln så vi själva börjat fakturera kunder som reklamerar men inte returnerar en vara. De enda man ej kan ta på detta sätt är ju kunder som hävdar att de inte har fått sin beställning. Alla andra såsom "dålig kvalitet" m.m. får en lapp med inbetalningskort hemskickade helt enkelt.
Svara med citat
  #5 (permalink)  
Gammal 2018-01-09, 18:18
Ny medlem
Tapeteo.se + Style24.se
Bruno Kristoffer Hruzik EF
 
Reg.datum: apr 2016
Inlägg: 7
BrunoH is on a distinguished road
Standard

Hej,
jag kan inget annat än att hålla med.
Har fått en order på produkt för 1999kr. skickade produkten spårbart. Efter en vecka får jag ett mail där det står att kunden saknar produkten och att vi ska svara inom 24 timmar, problemet är att jag har haft stängt under några dagar i december (som alla andra vanliga människor har under den perioden) och svarade på mailet efter några dagar. Jag bifogade spårningsnummer och t.o.m info där det står att kunden har MOTTAGIT försändelsen hos ombudet. MEN Fyndiqs kundtjänst har fattat beslutet att återbetala kunden eftersom jag inte svarade inom 24 timmar.
Men varför dröjde det så länge med leveransen? Jo fraktbolaget har tappat paketet men sen hittad den och levererat, därför var leveransen längre än väntad men det kan jag ju inte påverka.

I slutändan - kunden fick order gratis. Jag får inga pengar utan olika paragrafer från Fyndiqs villkor.
Jag sa till de att om de inte vill betala för produkten får de då skicka den tillbaka till mig!

Min rekommendation till de som tänker börja sälja på Fyndiq är: Läs deras villkor och förstå att de kan göra vad de vill! De kan dela ut dina produkter gratis om de vill!
Svara med citat
Svara

Taggar
fyndiq, reklamationer

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are




Powered by vBulletin® Version 3.8.9
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.3.2
Svensk översättning av: Anders Pettersson
vBulletin Skin developed by: vBStyles.com
Ad Management plugin by RedTyger











Leverantörserbjudanden

Jobb på Ehandel.se
Musti Ja Mirri söker:
E-commerce Manager
Hatstore söker:
Fotograf/Art Director
Caliroots söker:
E Commerce Manager
Swiss Clinic AB söker:
E-Commerce Media Planner