Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Återköp med Klarna, hur funkar det?

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #104295
    eclipsetomten
    Deltagare

    Kan någon förklara så detaljerat som möjligt hur en retur/återköp fungerar när man har klarna som utchecknings alternativ?

    Tänker mig att det funkar såhär:
    Eftersom jag väljer att ha Klarna som betalningsalternativ så får jag pengarna direkt av klarna för köpet och Klarna tar sedan hand om indrivningen utav pengarna.

    Men om kunden sedan väljer att lämna tillbaka ordern, dvs om varan är defekt eller något annat. Hur gör jag då för att betala tillbaka kunden.
    Kan jag göra det via Klarna Online eller på något annat vis. Måste vi föra över pengar från våra konton till Klarna eller direkt till kunden? Exakt hur går detta till?

    Dumma ned det så mycket du orkar :)

    #184086
    allstars
    Deltagare

    Ja, det görs i Klarna Online, eller via API-anrop. Man kan betala tillbaka hela eller delar av beloppet.

    #184087
    meijer
    Deltagare

    Om kunden har valt faktura som betalningsalternativ och inte har betalt fakturan kan du förändra eller makulera fakturan. Har kunden betalt fakturan så gör klarna en avi utbetalning till kunden.

    Har kunden betalat med kort eller direkt via bank så sker återbetalning av Klarna på samma sätt som kunden har betalat.

    Du kan lägga till och ta bort artiklar, lägga till rabatter eller avgifter.

    Klarna betalar ut din pengar en gång i veckan med två veckors fördröjning och drar av returkostnader på din utbetalning.

    Vi gör så att om kunden gör en returanmälan hos oss och har valt faktura som betalningsalternativ så förlänger vi per automatik betalningstiden så lång det går utan att någon kostnad faller på oss det brukar gå att förlänga ca 14 dagar.
    Detta innebär att returen nästan alltid hinner nå oss innan fakturan skall betalas.

    MVH

    Magnus

    #184089
    eclipsetomten
    Deltagare

    Tack

    Hur blir det om kunden väljer att retunera produkten efter att den gjort betalningen.
    Kan jag då återbetala kunden via klarna ändå, blir jag då fakturerad av klarna för den summan?

    #184091
    FredrikGust
    Deltagare

    @eclipsetomten 90495 wrote:

    Tack

    Hur blir det om kunden väljer att retunera produkten efter att den gjort betalningen.

    Kan jag då återbetala kunden via klarna ändå, blir jag då fakturerad av klarna för den summan?

    Då kommer Klarna sköta återbetalningen till din kund. Om du redan fått betalt för ordern dras det av på nästkommande utbetalning. Behöver de kontakta kunden gör de det.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.