Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Skattefrågor – Startups – Riskkapital

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #104310
    johnnetr
    Deltagare

    Hej,

    Ifall jag har en startup i form av AB. Jag får en investering på 500k SEK + 50k SEK som redan finns på kontot, slutet av dagen har jag totalt 550k SEK. Om man ska ta ut pengar som lön/utdelning eller andra sätt, betala man skatt då? Med tanken att dessa pengar är inte inkomster och är själv satta av ägarna.

    Övriga information: 500k SEK i utbyte mot 10% av bolaget. Bolaget startades i år, har inga inkomster ännu, mindre än 5 grundare om man exkluderar riskkapitalist investeraren.

    #184158
    Stefan72
    Deltagare

    pengar som pengar, har du sådana på kontot och tar ut en lön så är det såklart skatt på det men investerarna kanske inte tycker det är så kul att du tar ut pengarna i lön direkt?

    #184150
    johnnetr
    Deltagare

    Syftet med säddkapital är att tillåta mig och andra grundare att hoppa av jobbet och fokusera på utveckling av produkten. Man måste betala hyran, maten och övriga kostnader. Därför behöver man en form av försörjning.

    Eftersom kapitalet bokförs som skuld (insatta kapital från ägaren). När man ska ta ut som lön/utdelning till andra ägare, kan man bokföra det som betala tillbaka skulden?

    #184152
    Ekraft
    Deltagare

    Nej, så kan man inte göra. Jag tycker ni bör anlita en revisor eller liknande med en gång som kan förklara det här för er och se till att det blir rätt.

    Generellt så betalar du runt 25% skatt på normala inkomster. Om du då behöver 10.000kr i handen får du ta ut 13.333kr i lön och på det får företaget betala arbetsgivaravgifter på 31,42%, dvs 4189kr. Total kostnad för företaget när du får 10.000kr i plånboken är 17.522kr. Skall du sedan ha avtalspension, semesterersättning och liknande så drar det iväg en hel del ytterligare.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.