Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Registrera enskild firma hos Bolagsverket eller inte

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #104477
    pjosa
    Deltagare

    Hej!

    Som rubriken lyder undrar jag vad ni anser om att registrera en enskild firma hos Bolagsverket eller endast registrera sig för F-skatt. Jag kommer arbeta som fotograf och är därmed inte skyldig att registrera firman.

    Som jag ser det är fördelen med att registrera firman att man får ett organisationsnummer samt står med i Bolagsverkets register vilket kan anses vara seriösare och nackdelen att man får betala 900kr.

    Planerar nog oavsett att registrera firman men funderar på att vänta tills man fått in lite pengar för att betala registreringen, beroende på vad ni säger, om det är nödvändigt eller inte.

    Tack på förhand!
    Med Vänliga Hälsningar
    Pierre

    #183764
    Dancar
    Deltagare

    Hej Pierre,

    Genom att registrera dig hos Bolagsverket så kan du ge firman ett namn, som dessutom är skyddad i den län du registrerar dig (tror det är länet iaf om jag minns rätt). Gällande organisationsnummer så registreras det som ditt personnummer oavsett hur du gör. Jag kan tycka att det är lite seriösare om man har registrerat sitt företag och att det dyker upp om exempelvis kund söker på företagsnamnet. 900 kronor ska förhoppningsvis inte vara så mycket pengar i det långa loppet :).

    #184590
    bjornstrom
    Deltagare

    Jag skulle definitivt registrera mig, det är en liten kostnad i det stora hela.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.