Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Domännamnsfråga

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #104547
    nordsluttning
    Deltagare

    Hej

    Jag köpte en .blog-domän för en tid sedan, xxxxxxx.blog. xxxxxxx är också namnet på ett stort företag i Sverige men av någon anledning köpte de aldrig .blog-domänen. Har för mej att de med registrerade varumärken hade förtur.

    Nu har jag fått ett brev från ett företag som i sin tur bevakar ovan nämda företags intressen på bl a internet.

    “Med anledning av ovan begärs att du omedelbart upphör med all eventuell användning av
    xxxxxxxx varumärken samt överför Domänen till xxxxxxxx. I annat fall kommer
    xxxxxxxx vidta rättsliga åtgärder utan ytterligare korrespondens.”

    Det man menar med “ovan” i texten syftar till ett par ord i ett blogginlägg som man kunde associera till xxxxxxx och många andra företag i samma bransch, och som långdraget kunde uppfattas som kritik men egentligen handlade mer om samhällsfenomen i stort.

    Har de rätt att ställa de krav de nu gör?

    #184836
    Stefan72
    Deltagare

    nja det beror ju på hur du använder namnet men som vanligt så har ju de bättre advokater än vad du har så många väljer ju att inte strida.
    Det du inte får göra är ju att ge sken av att du på nåt vis har nåt med dem att göra, att du liksom använder deras varumärke för att få skjuts på ditt eget och en del kunder kanske tror att det är så. Det är nog tyvärr lättare för dem att bevisa att det är så än att du kan bevisa att det inte är så.

    #184843
    nordsluttning
    Deltagare

    Sajten (bloggen) speglar mina egna personliga tankar kring lite allt möjligt och har ingen koppling till företaget. Sen kan man ju alltid göra långdragna associationer…

    Och advokat har jag ingen då detta sker helt i privat regi. Antar att det kostar dem en del att processa så de skulle ju kunna få pröjsa lite för domänen, jag har trots allt lagt en del tid på den.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.