Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Worldwide shipping

Etiketter: , , , ,

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #104058
    HannaOnline
    Deltagare

    Hej!

    Ska starta e-handel och tänker att det är lika bra att erbjuda leverans till så många länder som möjligt redan från början. Förvirringen är dock total. VAT, moms, tull? Vad gäller? Kommer alltså att skicka från Sverige.

    När jag själv e-handlar, från USA, har vissa sidor pris inklusive VAT och på vissa sidor får man lösa det själv med tullverket i samband med leverans.

    Tacksam för tips var jag kan hitta info!

    #184956
    mboi
    Deltagare

    För länder inom EU säljer du inklusive moms, och dina kunder behöver inte betala moms & tull när de hämtar ut paketet.

    För länder utanför EU säljer du exkl. moms och dina kunder måste betala moms och tull när de hämtar ut paketet.

    #184959
    Stefan72
    Deltagare

    Det här handlar inte så mycket om frakten utan är mer grundläggande bokföring. En sådan kurs i det grundläggande är alltså aldrig fel.

    #184981
    HannaOnline
    Deltagare

    Jag har läst bokföring en hel del, men detta har aldrig ingått i innehållet.

    #184983
    Stefan72
    Deltagare

    @HannaOnline 91740 wrote:

    Jag har läst bokföring en hel del, men detta har aldrig ingått i innehållet.

    Hur och när man debiterar moms brukar rimligen ingå ? Den debiteras ju av dig och har liksom inget med frakten att göra utan mer var kunden bor och om det blir export, inom Eu osv osv. Det ser då jag mer som en bokföringskunskap eller iallafall inom redovisningsbiten. Vet man ingenting om det så kan man ju debitera fel moms till svenska kunder också?

    #184995
    Mats Rajala
    Deltagare

    Hej Hanna

    Det beror på hur leveransen deklareras när den förtullas. T.ex. om du köper från Amazon US, så betalar du tull och moms direkt till Amazon och detta är för att Amazon tar hand om betalningen av det åt dig. Köper du någon annanstans, möjligtvis något lite mindre företag, så lägger de oftast detta på kunden. D.v.s. att du som importerar till Sverige måste betala moms och eventuell tull.

    Som andra skriver så är den “generella” regeln att du inom EU har med den svenska momsen i priset, medan allt utanför EU skickas utan moms. Viktigt är dock ur kundserviceperspektiv att du är tydlig med detta så att kunden vet vad den kan förvänta sig.

    Givetvis finns det så klart undantag och regler som är krångligare än så här. Säljer du för en viss summa till något land behöver du ta ut momssatsen i detta land o.s.v.

    Saxat från Skatteverket;

    I varje EU-land finns så kallade omsättningströsklar. Om en sådan överskrids ska du istället momsregistrera dig, ta ut moms och lämna momsdeklarationer i det andra EU-landet. Tröskelbeloppen för distanshandel varierar från land till land.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.