Hejsan! Du verkar inte vara medlem på Ehandel.se ännu. Du vet väl att det är gratis och ger dig tillgång till forumet, nyhetsbrevet och mycket mer?
Bli medlem nu eller Logga in:
  #1 (permalink)  
Gammal 2018-05-02, 12:10
Ny medlem
www.chelz.se
Chelz Shop
 
Reg.datum: nov 2014
Inlägg: 4
Chelz is on a distinguished road
Standard Fyndiq - kund rätt att behålla vara

Har ett problem, på min arbetsplats så har vi sålt en färgspruta för 4800kr via fyndiq. Under de tre dagar jag varit sjuk så har kunden reklamerat en färgspruta pga av att en del saknas, en del som inte ens har något att göra med maskinens funktion att göra. Det är lite som att någon har reklamerat en hel bil för att mattan på passagerarsidan saknas. På den nivån.

Men som ni alla vet som säljer på Fyndiq så sitter jag i skiten eftersom jag inte lyckades svara dem i tid. Jag var som sagt sjuk.

Men har kunden verkligen rätt att behålla varan? Det står i deras köpvillkor att de arbetar under de generella reglerna kring konsumentköplagen.

Hade varit intressant och veta om någon som varit med om något liknande lyckats hitta något kryphål här.
Svara med citat
Annons


  #2 (permalink)  
Gammal 2018-05-02, 15:56
Inventarie på Ehandel.se
silentswede.se
SilentSwede AB
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 833
Jimmy Öström will become famous soon enough
Standard

Nej behålla någon vara kräver väl inte heller Fyndiq över 200 kronor?

Men det är du som ska stå för returfrakten för kunden i med att det är en reklamation. Nu är Fyndiq inblandat men om du skulle sålt varan och ingen "mellanhand" behöver du inte godkänna reklamationen om du undersökt produkten när kunden skickat tillbaka den (om du kommer fram till att det inte är fel på produkten).

Men sen kanske inte detta är den service man vill ha till en kund, men du har rätt att undersöka produkten och är det inget fel på den behöver du inte heller godkänna reklamationen.


Citat:
Ursprungligen postat av Chelz Visa inlägg
Har ett problem, på min arbetsplats så har vi sålt en färgspruta för 4800kr via fyndiq. Under de tre dagar jag varit sjuk så har kunden reklamerat en färgspruta pga av att en del saknas, en del som inte ens har något att göra med maskinens funktion att göra. Det är lite som att någon har reklamerat en hel bil för att mattan på passagerarsidan saknas. På den nivån.

Men som ni alla vet som säljer på Fyndiq så sitter jag i skiten eftersom jag inte lyckades svara dem i tid. Jag var som sagt sjuk.

Men har kunden verkligen rätt att behålla varan? Det står i deras köpvillkor att de arbetar under de generella reglerna kring konsumentköplagen.

Hade varit intressant och veta om någon som varit med om något liknande lyckats hitta något kryphål här.
Svara med citat
  #3 (permalink)  
Gammal 2018-05-02, 17:51
Ny medlem
www.chelz.se
Chelz Shop
 
Reg.datum: nov 2014
Inlägg: 4
Chelz is on a distinguished road
Standard

Dom har stängt ärendet eftersom jag inte svarade inom 24 timmar. Kunden återbetald.



Citat:
Ursprungligen postat av Jimmy Öström Visa inlägg
Nej behålla någon vara kräver väl inte heller Fyndiq över 200 kronor?

Men det är du som ska stå för returfrakten för kunden i med att det är en reklamation. Nu är Fyndiq inblandat men om du skulle sålt varan och ingen "mellanhand" behöver du inte godkänna reklamationen om du undersökt produkten när kunden skickat tillbaka den (om du kommer fram till att det inte är fel på produkten).

Men sen kanske inte detta är den service man vill ha till en kund, men du har rätt att undersöka produkten och är det inget fel på den behöver du inte heller godkänna reklamationen.
Svara med citat
  #4 (permalink)  
Gammal 2018-05-02, 19:06
Nyfödd
www.mailingbags.nu www.postorderpåse.se
Svenska Postorderpåsar AB
 
Reg.datum: apr 2012
Inlägg: 32
mailingbags.nu is on a distinguished road
Standard

Och kunden har säkert bara kryssat i att leveransen ej var komplett och vill egentligen inte ha tillbaks pengarna utan vill bara ha den saknade delen, även denna kund rusar nu runt till grannarna och berättar att han fått behålla varan och fått tillbaks pengarna. Makalöst.
Svara med citat
  #5 (permalink)  
Gammal 2018-05-04, 07:47
nmn nmn är inte uppkopplad
Har Ehandel.se som hobby
-
-
 
Reg.datum: nov 2010
Inlägg: 366
nmn is on a distinguished road
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Chelz Visa inlägg
Dom har stängt ärendet eftersom jag inte svarade inom 24 timmar. Kunden återbetald.
Men varför i hela friden använder ni Fyndiq?
Dessa problem verkar ju vara mer regel än undantag!

Har ni någon sjuk böjelse att vilja ge bort era marginaler till en massa mellanhänder som bara skär emellan?
__________________
”Båd´stat och lagar oss förtrycka vi under skatter dignar ner.”
Svara med citat
  #6 (permalink)  
Gammal 2018-05-14, 20:14
Ny medlem
www.chelz.se
Chelz Shop
 
Reg.datum: nov 2014
Inlägg: 4
Chelz is on a distinguished road
Standard

Jag har klivit av fyndiq både via min arbetsgivares konto och mitt eget, har varit med på fyndiq skapligt länge och funkar bra som komplement, men nu finns det verkligen ingenting positivt kvar, absolut ingenting.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are




Powered by vBulletin® Version 3.8.9
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.3.2
Svensk översättning av: Anders Pettersson
vBulletin Skin developed by: vBStyles.com
Ad Management plugin by RedTyger











Leverantörserbjudanden

Jobb på Ehandel.se
Hatstore Scandinavia AB söker:
Webbutvecklare - Hatstore
MaxGaming söker:
Plock & pack
CHIQUELLE AB söker:
Warehouse Assistant
Elodie Details söker:
Content Manager