Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Hur säljer och värderar jag min webbplats?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #94937
    ilMacellaio
    Deltagare

    Då jag har flera olika webbplatser och det nu börjar ta riktigt fart med ett företag, så tänkte jag sälja av två av mina webbplatser. Jag skulle inte sälja om jag hade mer tid, men som det är nu så hinner jag helt enkelt inte med allting. Frågan för mig nu är hur jag ska gå tillväga för att värdera och sälja av dessa två.

    Båda har riktigt bra domännamn med mycket bra utvecklade sidor. Potentialen är ganska stor för någon som har tid att förvalta företagen.

    Vart vänder man sig? Finns det någon mäklare för internetbaserade företag?
    Blocket känns inte som ett alternativ, då det är mest sk*t där, inte så många seriösa företag till salu. Missdomain.se är den enda svenska sajt jag känner till, men de säljer bara domäner…

    Finns det någon som har rekommendationer och/eller erfarenhet av detta?

    Det här är väl något som borde vara intressant för många här på forumet, då jag antar att flera av oss som är här har flera domäner och företag på internet. Att kunna sälja (och köpa!) sitt företag kommer väl säkert väldigt många att göra förr eller senare, så vad skiljer internetföretag från traditionella företag?

    #114269
    danielandersson
    Deltagare

    Värdera är alltid svårt..

    Men plattform för att sälja? Varför inte sälja här om det handlar om ehandel? wn.se finns också, även om det är mycket ungt (med lite pengar) där.

    Bolagsplatsen – Sveriges marknadsplats för företagsöverlåtelser finns också

    #114580
    ilMacellaio
    Deltagare

    Jag vet inte om man kan annonsera här på forumet, det borde finnas en separat avdelning för det kanske? Jag är dock lite skeptisk till att annonsera ut webbplatserna är till salu, med hänsyn till kunder och konkurrenter.
    Det är av samma anledning som jag inte vill skriva ut min sajter här på forumet, men det kanske bara är jag som är lite paranoid…?

    Jag tror doc katt jag helt enkelt får bäst resultat genom att kontakta företag i samma bransch eftersom det är ganska så speciella verksamheter, som de flesta inte har möjlighet att ta över.

    Jag har kollat in Bolagsplatsen.se men hittade inte mycket hjälp där. Eftersom det inte kommer att bli några jättesummor så vill jag inte att en mäklare ska ta en fjärdedel av hela kakan, så jag ska försöka sköta hela försäljningen på egen hand.

    #114584
    Nicklas
    Deltagare

    Det finns en köp och sälj del här på forumet – Köp & Sälj – Ehandel.se
    Hur man värderar en webbplats är inte lätt då det finns många olika sorters webbplatser, pratar vi ehandel brukar men behöva blanda in lager mm.

    #114585
    danielandersson
    Deltagare

    @ilMacellaio 10353 wrote:

    Jag vet inte om man kan annonsera här på forumet, det borde finnas en separat avdelning för det kanske? Jag är dock lite skeptisk till att annonsera ut webbplatserna är till salu, med hänsyn till kunder och konkurrenter.
    Det är av samma anledning som jag inte vill skriva ut min sajter här på forumet, men det kanske bara är jag som är lite paranoid…?

    Så länge man inte beter sig som ett svin på nätet så gör det väl inget att det syns att du håller på att lära dig om ehandel? Eller har nya idéer på g?

    Och när det gäller försäljning så behöver man inte gå ut med namnet/URL:en på sidan.

    Och det finns en avdelning här på forumet: Köp & Sälj – Ehandel.se

    @ilMacellaio 10353 wrote:

    Jag tror doc katt jag helt enkelt får bäst resultat genom att kontakta företag i samma bransch eftersom det är ganska så speciella verksamheter, som de flesta inte har möjlighet att ta över.

    Släng gärna över ett PM med butiken, kanske ändå kan vara intressant.

    #114730

    @ilMacellaio 10353 wrote:

    Men jag kommer inte att sälja FÖRETAGET som äger webbplatsen, utan bara sälja själva webbplatsen. Så för transaktionen så borde det väl vara så enkelt som att skriva en vanlig faktura, eller?

    Värderingen är som sagt svårt, men jag har kört med:
    3x årsvinsten + webbplatsen värde = Pris

    Ja, det går bra med faktura.

    Gällande värderingen:
    Ja, någonting sådant. I alla fall var det så man värderade företag förr. Vet inte om det blivit någon skillnad nu då förändringar går snabbare.
    3x årsvinsten + “SKROTVÄRDET” * = Pris
    “webplatsens värde” = Pris :) för i värdet ingår justeringen för vinsten.

    *Lager
    + websidekod, system o d OM det går att använda till något annat också. Annars är det tveksamt om man kan räkna websiten en gång till.

    #114731
    Ekorren
    Deltagare

    Nu blev man ju nyfiken vad det kan vara för något. Kan du inte säga vilken bransch det handlar om så kanske du kan få intressenter redan här? :)

    #114732
    Parvelito
    Deltagare

    @Thomas Lundquist 10514 wrote:

    Gällande värderingen:
    Ja, någonting sådant. I alla fall var det så man värderade företag förr. Vet inte om det blivit någon skillnad nu då förändringar går snabbare.
    3x årsvinsten + “SKROTVÄRDET” * = Pris
    “webplatsens värde” = Pris :) för i värdet ingår justeringen för vinsten.

    *Lager
    + websidekod, system o d OM det går att använda till något annat också. Annars är det tveksamt om man kan räkna websiten en gång till.

    När man som köpare värderar sådana här små verksamheter så vill det till att man ser igenom siffrorna. Det är sällan det är några som helst lönekostnader, lokalkostnader, bokföringskostnader eller ens en kostnad för en dator med i resultaträkningen. Och när man räknat av det från vinsten, så återstår som regel ingenting att värdera. Det man får värdera är istället ett eventuellt varulager (med avräkning för eventuell inkurans). Sedan får man fundera över vad man är beredd att betala för den utveckling som varit och göra en jämförelse vad det kostar att starta själv från noll.

    #114736

    @Parvelito 10516 wrote:

    När man som köpare värderar sådana här små verksamheter så vill det till att man ser igenom siffrorna. Det är sällan det är några som helst lönekostnader, lokalkostnader, bokföringskostnader eller ens en kostnad för en dator med i resultaträkningen. Och när man räknat av det från vinsten, så återstår som regel ingenting att värdera. Det man får värdera är istället ett eventuellt varulager (med avräkning för eventuell inkurans). Sedan får man fundera över vad man är beredd att betala för den utveckling som varit och göra en jämförelse vad det kostar att starta själv från noll.

    Ja, värdet = 3 x den VERKLIGA vinsten (=som man räknar vinst normalt)
    + “Skrotvärdet” (=Lager + eventuell annan utrustning + utvecklingsvärde för t ex webplats MEN det är inte alls säkert att utvecklingsvärdet är samma som kostnaden (inklusive lön) var, för det intressanta är hur användbart utvecklingen är. (= Alltså större/mindre värde beroende på om utvecklingsarbetet ger bra eller dåligt resultat, går det att använda bättre till nuvarande, går det att använda till något annat?)

    #183613
    flosse
    Deltagare

    Gammal tråd men såg att den var högt i Google så tänkte jag kunde tipsa ändå. WN har ett forum där man kan sälja både domäner och webbplatser. Brukar röra sig om ganska små summor. Sen är det flippers som jag använder mig av nuförtiden som är bra.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.