Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Hjälp med att koppla ihop system

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #104741
    Anton A
    Deltagare

    Halloj!

    Vi håller på sätta upp system för lager, försäljning och inköp för att automatisera och få bättre koll på vår verksamhet!

    Vi har kikat på att börja använda lagerkoll för just lagerbiten.
    Vår sajt är bygd i Woocommerce och vårt 3PL använder Ongoing för att skicka ut paket. Vi använder Fortnox för bokföring.
    Dessutom säljer vi till återförsäljare. I dagsläget läggs dessa in i Ongoing manuellt och vi skickar sedan en faktura från Billogram.

    Hur kopplar vi ihop dessa på bästa sätt?
    Ett förslag är att fixa ett plugin till Woocommerce som gör att vi kan lägga in alla ÅF-beställningar där. Då synkas det till Ongoing samtidigt som det synkas till Lagerkoll som i sin tur synkas till Fortknox. Känns inte helt hundra, men har svårt att komma på en bättre lösning i dagsläget. Någon som har tips på hur vi fixar detta?

    Tonic utlovas till den som hjälper oss komma fram till en lösning! :)

    Stort tack på förhand!

    #185459
    Stefan72
    Deltagare

    Antingen så finns det färdiga kopplingar eller inte. Om inte så är väl ett öppet api en grundförutsättning och ju mer komplicerat det blir ju mer blir det väl att man får vända sig till någon som inte gör annat än skriver sånt.
    Det bästa är ju att titta på framtida utbyggnader redan när man väljer plattform och bokföring. Oftast tar man ju det som är billigt, enkelt och bra på all vis ingångsskedet men sen när man växer så inser man snabbt begränsningarna och man kanske får byta helt och hållet.
    Jag är dock bara en lekman som svamlar.

    #185460
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Jag tycker din idé verkar okej. Men i höst ska fortnox “Lager bas” vara uppdaterat sägs det. Sen om det kommer klara av det man vill ska jag låta vara osagt.

    Men kan Åf själva lägga sina ordrar på hemsidan idag? Sen förstår jag att man även behöver kasta in ordrar manuellt i systemet när Åf ringer och lägger en order.

    En variant kan ju vara att ni lägger in Åf order direkt på hemsidan (som era kunder gör).

    Men upplägget du skriver är bra, vet liksom inte hur det skulle bli enklare så länge Fortnox Lager Bas är så värdelös som det är: Beställning in (via Woocommerce admin, front (som vanlig kund) – Synkas med Ongoing – Sen synkas med Fortnox och där skickar ni ut faktura (Skippa Billogram).

    Har ni många Åf/kunder som vill ha offerter kan det vara en variant att koppla på det i Fortnox.

    @Anton A 92439 wrote:

    Halloj!

    Vi håller på sätta upp system för lager, försäljning och inköp för att automatisera och få bättre koll på vår verksamhet!

    Vi har kikat på att börja använda lagerkoll för just lagerbiten.
    Vår sajt är bygd i Woocommerce och vårt 3PL använder Ongoing för att skicka ut paket. Vi använder Fortnox för bokföring.
    Dessutom säljer vi till återförsäljare. I dagsläget läggs dessa in i Ongoing manuellt och vi skickar sedan en faktura från Billogram.

    Hur kopplar vi ihop dessa på bästa sätt?
    Ett förslag är att fixa ett plugin till Woocommerce som gör att vi kan lägga in alla ÅF-beställningar där. Då synkas det till Ongoing samtidigt som det synkas till Lagerkoll som i sin tur synkas till Fortknox. Känns inte helt hundra, men har svårt att komma på en bättre lösning i dagsläget. Någon som har tips på hur vi fixar detta?

    Tonic utlovas till den som hjälper oss komma fram till en lösning! :)

    Stort tack på förhand!

    #185461
    Anton A
    Deltagare

    @Stefan72 92440 wrote:

    Antingen så finns det färdiga kopplingar eller inte. Om inte så är väl ett öppet api en grundförutsättning och ju mer komplicerat det blir ju mer blir det väl att man får vända sig till någon som inte gör annat än skriver sånt.
    Det bästa är ju att titta på framtida utbyggnader redan när man väljer plattform och bokföring. Oftast tar man ju det som är billigt, enkelt och bra på all vis ingångsskedet men sen när man växer så inser man snabbt begränsningarna och man kanske får byta helt och hållet.
    Jag är dock bara en lekman som svamlar.

    Tack för feedback!!
    Vi prioriterar skalbarhet och funktionalitet mer än priset i sig, även om det såklart finns vissa gränser. Vi har t.ex. kikat på Extend som är ett mer fullfjädrat system. Dock är det betydligt dyrare och saknar viss funktionalitet som vi behöver.

    Det finns färdiga kopplingar för lösningen ovan. Dock verkar det bara vara Onlineforce som har vissa av kopplingarna. Använde deras koppling till Unifaun tidigare och det strulade något enormt samtidigt som servicen jag fick var kass. Så inte jättesugen på att använda dem igen… Men man kanske inte har så mycket val!

    #185462
    Anton A
    Deltagare

    @Jimmy Öström 92441 wrote:

    Jag tycker din idé verkar okej. Men i höst ska fortnox “Lager bas” vara uppdaterat sägs det. Sen om det kommer klara av det man vill ska jag låta vara osagt.

    Men kan Åf själva lägga sina ordrar på hemsidan idag? Sen förstår jag att man även behöver kasta in ordrar manuellt i systemet när Åf ringer och lägger en order.

    En variant kan ju vara att ni lägger in Åf order direkt på hemsidan (som era kunder gör).

    Men upplägget du skriver är bra, vet liksom inte hur det skulle bli enklare så länge Fortnox Lager Bas är så värdelös som det är: Beställning in (via Woocommerce admin, front (som vanlig kund) – Synkas med Ongoing – Sen synkas med Fortnox och där skickar ni ut faktura (Skippa Billogram).

    Har ni många Åf/kunder som vill ha offerter kan det vara en variant att koppla på det i Fortnox.

    Tusen tack Jimmy! :)

    Åf kan inte lägga in beställningar i dagsläget, utan hela den biten sköts manuellt. Men i och med att vi växer vill vi ha den möjligheten. Så tanken i så fall är att Woocommerce blir som en “master” där alla beställningar går igenom, för att på så sätt få ett synkat orderflöde.

    Ska ta och kika mer på Fortnox lager! Tack för tipset!

    Hur fungerar Fortnox fakturering? Går det att automatisera så att man ser vilka fakturor som är betalda, eller måste man manuellt hämta en fil från banken?

    #185463
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Okej jag förstår. Ja fixar ni så Åf kan lägga en order själv är det kanon. Sen får man nog räkna med att själva lägga in några ordrar manuellt i alla fall (jag får göra detta till en del byggföretag samt olika myndigheter och landsting).

    Ja i med att du har Fortnox kan du fixa så ordern skickas över till Fortnox och sen aktiverar du denna så den skickas till din Åf och allt är automatiserat så när betalningen kommer in bokas den av per automatk. Jag håller själv på att gräva i detta och kommer byta till Fortnox vilken vecka som helst med koppling till min plattform (Quickbutik).

    Angående fil från banken så kan man göra detta med när det gäller alla andra poster som uppståt som tex inköp på företagskortet eller andra fakturor från leverantörer ni har eller banköverföringar till era tillverkare ni köper från. En del banker har per automatik via Fortnox, en del andra måste man som du skriver hämta filen manuellt.

    Men oavsett verkar detta riktigt smidigt. Jag kör idag Speedledger och älskar det (deras support är helt underbar). Kan man inte bokföring är det bra att köra Speedledger (om man tvunget vill bokföra själv som jag vill). Men här finns inga kopplingar till någon plattform så det blir många timmars jobb med att manuellt registrera varje order för sig, vilket suger rätt mycket och därav ska jag byta till Fortnox.

    Ja läs på Fortnox lager, finns många som har åsikter om detta. Men det ska komma en uppdatering i höst säger dom “lärde” och då kan du tex byta ut “lagerkoll” om det är lika bra. Lagerkoll ska vara riktigt bra vad jag läst, men frågan är hur den synkar med Fortnox?

    @Anton A 92443 wrote:

    Tusen tack Jimmy! :)

    Åf kan inte lägga in beställningar i dagsläget, utan hela den biten sköts manuellt. Men i och med att vi växer vill vi ha den möjligheten. Så tanken i så fall är att Woocommerce blir som en “master” där alla beställningar går igenom, för att på så sätt få ett synkat orderflöde.

    Ska ta och kika mer på Fortnox lager! Tack för tipset!

    Hur fungerar Fortnox fakturering? Går det att automatisera så att man ser vilka fakturor som är betalda, eller måste man manuellt hämta en fil från banken?

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.