Hejsan! Du verkar inte vara medlem på Ehandel.se ännu. Du vet väl att det är gratis och ger dig tillgång till forumet, nyhetsbrevet och mycket mer?
Bli medlem nu eller Logga in:

Gå tillbaka   Ehandel.se > E-handelsforumet > Generellt om E-handel

Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1 (permalink)  
Gammal 2018-09-25, 09:01
Thomas THLs avatar
Har Ehandel.se som hobby
www.takbox.se
TBX Stockholm AB
 
Reg.datum: sep 2009
Inlägg: 344
Thomas THL is on a distinguished road
Standard Kund inte hämtat ut men det är uthämtat med hans leg...

Hej.

Har en kund som meddelar 6 månader efter vi skickat att han inte hämtat ut sitt paket men enligt DHL är det uthämtat med hans leg.

Är det polisanmälan som gäller för kund nu eller vad?

Allt är betalt via Klarna vid beställningstillfället.

Han har haft mycket att göra och inte tänkt på att han inte fått något och ber nu om skyndsam hantering...

Tacksam för råd.

Mvh
Thomas
Svara med citat
Annons


  #2 (permalink)  
Gammal 2018-09-26, 06:32
Ny medlem
ingen
Electra Sweden AB
 
Reg.datum: dec 2015
Inlägg: 9
christoffer01 is on a distinguished road
Standard

Ja kunden är ju utsatt för någon form av bedrägeri, polisanmälan alla gånger.

Du blir ju också drabbad nu om kunden tänkt att han ska få pengarna i retur. I detta fallet borde du väl kunna rådgöra lite med Klarna?

Jag använder Collector och jag får betalt, de brukar vilja ha underlag från ex PostNord osv men sen skickar de krav osv. Om de inte blir bekräftat att det är ett bedrägeri.
Svara med citat
  #3 (permalink)  
Gammal 2018-09-26, 07:02
Senior Medlem
www.reservdelsshopen.se
VX Engineering
 
Reg.datum: jan 2015
Inlägg: 665
Stefan72 is on a distinguished road
Standard

Fast det låter ju mycket egendomligt..........Jag skulle nog bara beklaga det inträffade och konstatera att du inte kan göra så mycket. Är kunden utsatt för ett bedrägeri så är det bara för denne att anmäla och göra vad som kan göras men du som säljare har ingen roll i det hela. Det blir ju liksom upp till kunden att bevisa att denne absolut inte har hämtat ut det och hur ska det gå till? Det låter mer om att kunden gärna vill ha ersättning och vara.......
Svara med citat
  #4 (permalink)  
Gammal 2018-09-26, 07:06
Ny medlem
ingen
Electra Sweden AB
 
Reg.datum: dec 2015
Inlägg: 9
christoffer01 is on a distinguished road
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Stefan72 Visa inlägg
Fast det låter ju mycket egendomligt..........Jag skulle nog bara beklaga det inträffade och konstatera att du inte kan göra så mycket. Är kunden utsatt för ett bedrägeri så är det bara för denne att anmäla och göra vad som kan göras men du som säljare har ingen roll i det hela. Det blir ju liksom upp till kunden att bevisa att denne absolut inte har hämtat ut det och hur ska det gå till? Det låter mer om att kunden gärna vill ha ersättning och vara.......
Jag tror att man resonerar annorlunda om varan kostar 500kr eller 80000kr, jag har såna har case på veckobasis med hemelektronik.

Men jag förstår självklart kunden och jag har ännu inte varit med om ett case där en kund som de facto blivit drabbad inte fått pengarna åter.
I mina fall är det vid faktura och delbetalning, dessa fryser man tills ärendet är löst.

Vid kortbetalningar existerar inte detta problem för mig.
Svara med citat
  #5 (permalink)  
Gammal 2018-09-29, 12:57
Nyfödd
www.solfilmskompaniet.se
Solfilmskompaniet Sverige
 
Reg.datum: okt 2014
Inlägg: 54
Jonas.L is on a distinguished road
Standard

DHL har speciell avdelning som tar hand om bedrägerierna. Anmäl till dom så hjälper dom dig.
Svara med citat
  #6 (permalink)  
Gammal 2018-10-01, 08:09
Senior Medlem
www.reservdelsshopen.se
VX Engineering
 
Reg.datum: jan 2015
Inlägg: 665
Stefan72 is on a distinguished road
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av christoffer01 Visa inlägg
Jag tror att man resonerar annorlunda om varan kostar 500kr eller 80000kr, jag har såna har case på veckobasis med hemelektronik.

Men jag förstår självklart kunden och jag har ännu inte varit med om ett case där en kund som de facto blivit drabbad inte fått pengarna åter.
I mina fall är det vid faktura och delbetalning, dessa fryser man tills ärendet är löst.

Vid kortbetalningar existerar inte detta problem för mig.
jo men jag tänker mest på att det gått sex månader sen best..........Hade kunden stått och väntat på paketet och det blir uthämtat av nån med fake id och det försvinner är ju en sak. Men nu när det har gått så lång tid ? Rent konkret så har ju allt gått rätt till i kedjan. Ingen har haft anledning att tro nåt annat. Att då sex månader senare börja inse att man inte hämtat paketet och att dessutom nån annan gjort det luktar konstigt. Efter ett tag går det ju i retur och avsändaren borde ha fått tillbaks det om ingen hade hämtat ut det. Har kunden inte ens tänkt på det?
Svara med citat
  #7 (permalink)  
Gammal 2018-10-01, 08:15
Ny medlem
ingen
Electra Sweden AB
 
Reg.datum: dec 2015
Inlägg: 9
christoffer01 is on a distinguished road
Standard

Tror vi är inne på samma spår att kunden försöker med en fuling. Men det är rätt svårt att bevisa nåt själv, det är upp till Polisen.

Samtidigt kan de ju gått till på nåt annat sätt också, många id-kapningar som sker. Köp som genomförs under hot osv.

Värdet på ordern borde kunna avslöja lite tycker jag.
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan72 Visa inlägg
jo men jag tänker mest på att det gått sex månader sen best..........Hade kunden stått och väntat på paketet och det blir uthämtat av nån med fake id och det försvinner är ju en sak. Men nu när det har gått så lång tid ? Rent konkret så har ju allt gått rätt till i kedjan. Ingen har haft anledning att tro nåt annat. Att då sex månader senare börja inse att man inte hämtat paketet och att dessutom nån annan gjort det luktar konstigt. Efter ett tag går det ju i retur och avsändaren borde ha fått tillbaks det om ingen hade hämtat ut det. Har kunden inte ens tänkt på det?
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are




Powered by vBulletin® Version 3.8.9
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.3.2
Svensk översättning av: Anders Pettersson
vBulletin Skin developed by: vBStyles.com
Ad Management plugin by RedTyger











Leverantörserbjudanden

Jobb på Ehandel.se
Rofa Design AB söker:
E-Commerce Manager till Rofa Design
Stadium söker:
Customer Analyst
Mapiful AB söker:
Social Media Manager
iDeal Of Sweden AB söker:
E-commerce Coordinator
Emakina DBG söker:
Business Unit Director E-commerce