Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Får man ändra på befintlig produkt och sedan sälja vidare.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #104897
    Baz
    Deltagare

    Hej.
    Jag tänker på “stuffed animals”. Nalle björnar och liknande. Jag vill köpa in de och programmera in elektronik så att de blir talande laksaker.
    Förutsatt att man CE testar och uppfyller alla andra villkoren. Kan man då sälja de vidare utan garanti från ursprungliga leksakstillverkaren?

    #185502
    Stefan72
    Deltagare

    Om du gör det under eget varumärke ser jag inga hinder.

    #186000
    Baz
    Deltagare

    @Stefan72 93096 wrote:

    Om du gör det under eget varumärke ser jag inga hinder.

    Tack för svaret.
    Om jag alltså köper exemplar och säljer dem i ett annat varumärke gör jag då inte intrång i tillverkarens varumärke? Är rädd att det ska leder till böter eller i värsta fall fängelse (8 kap. 1 § varumärkeslagen).

    Sent from my SM-N950F using Tapatalk

    #186001
    Stefan72
    Deltagare

    jag är ju ingen expert men det hade nog blivit helt annorlunda om du hade förädlat dem och låtit tillverkarens varumärke finnas kvar.
    Men det beror nog helt på vad man ska göra. Köper du nallar från kina och sminkar dem och säljer vidare tror jag ingen bryr sig. Köper du nya volvo och sminkar dem med en annan spoiler och säljer vidare under eget märke så tror jag volvos jurister ringer.

    #186020
    Baz
    Deltagare

    @Stefan72 93174 wrote:

    jag är ju ingen expert men det hade nog blivit helt annorlunda om du hade förädlat dem och låtit tillverkarens varumärke finnas kvar.
    Men det beror nog helt på vad man ska göra. Köper du nallar från kina och sminkar dem och säljer vidare tror jag ingen bryr sig. Köper du nya volvo och sminkar dem med en annan spoiler och säljer vidare under eget märke så tror jag volvos jurister ringer.

    Ok. Tack Stefan72. Upskattat.

    Sent from my SM-N950F using Tapatalk

    #186133
    crownbird
    Deltagare

    Notera följande:
    Du har följande:
    Varunamnet: Om du byter varunamn, varumärke, företagsnamn, osv så gör du inget intrång där.
    Designen: Om du har kvar designen kan det hända att det finns någon sorts designskydd. Någon sa till mig att för att komma förbi ett designskydd så krävs det att man skiljer sig på 11 punkter. Kan vara storlek, färg, vinklar, mm. osv. Men viss design är så allmän att den inte kan skyddas – t.ex. att ett tyg är rutigt. Men om en nalle kan anses skyddad beror på hur unik den ser ut, osv.
    Patent: Ibland kan ett föremål ha någon sorts patentskydd och då får man inte bryta den. Men patent gäller i max 20 år om jag minns rätt så stilar och funktioner mm som är med än 20 år gamla kan inte ha patentskydd om de inte tillförts med något nytt som kunde skyddas.

    Ungefär så.

    #186136
    GregerA
    Deltagare

    När det gäller design och patent så skall det ju skydda mot att någon tillverkar kopior. I det aktuella fallet köper han ju originalprodukter och modifierar dem. Rättighetsinnehavaren går inte miste om någon försäljning. För varje nalle om TS säljer får ju den ursprunglige tillverkaren sålt en, så det blir svårt att hävda att man förlorat något.

    Gör man det i större skala är det naturligtvis bättre att teckna ett avtal med den ursprunglige tillverkaren. Eftersom du hjälper honom att sälja fler produkter bör du t.ex kunna få någon form av rabatt.

    Man kan ju jämföra med t.ex Nilson Special Vehicles som bygger bl.a ambulanser baserade på Volvo. Men det står inte Volvo på dem.

    #186137
    Baz
    Deltagare

    @GregerA 93366 wrote:

    När det gäller design och patent så skall det ju skydda mot att någon tillverkar kopior. I det aktuella fallet köper han ju originalprodukter och modifierar dem. Rättighetsinnehavaren går inte miste om någon försäljning. För varje nalle om TS säljer får ju den ursprunglige tillverkaren sålt en, så det blir svårt att hävda att man förlorat något.

    Gör man det i större skala är det naturligtvis bättre att teckna ett avtal med den ursprunglige tillverkaren. Eftersom du hjälper honom att sälja fler produkter bör du t.ex kunna få någon form av rabatt.

    Man kan ju jämföra med t.ex Nilson Special Vehicles som bygger bl.a ambulanser baserade på Volvo. Men det står inte Volvo på dem.

    Nu känner jag mig mycket klokare i ämnet. Tack!. :)

    Sent from my SM-N950F using Tapatalk

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.