Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Juridiska skydd för webhandel

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #104964
    Ankis
    Deltagare

    Hej, Jag undrar om man får kopiera webshopar hur som helst och dessutom välja nästan samma namn, alltså åka snålskjuts på en etablerad webshop? Jag är utsatt för det och får kundmail från min kopias kunder vilket ger mig merjobb i onödan. 😡 Kunderna kan inte skilja på vem de handlar av. :(

    #186162
    Stefan72
    Deltagare

    Antagligen väldigt snårigt och vill man skydda sig mot liknande namn får man ju köpa upp de domänerna isåfall innan nån lägger rabarber på dem.

    #186165
    mjo
    Deltagare

    @Ankis 93395 wrote:

    Hej, Jag undrar om man får kopiera webshopar hur som helst och dessutom välja nästan samma namn, alltså åka snålskjuts på en etablerad webshop? Jag är utsatt för det och får kundmail från min kopias kunder vilket ger mig merjobb i onödan. 😡 Kunderna kan inte skilja på vem de handlar av. :(

    Det får man inte. Men det är en bedömning från fall till fall där endast en domstol kan ge dig det definitiva svaret i just ditt fall.

    Men om du har registrerat domännamnet före din konkurrent och kan visa på inarbetning, så ligger du bra till. Ta i så fall kontakt med en advokat som kan göra en bedömning (kvalificerad gissning) samt kan formulera ett varningsbrev till konkurrenten (gör det INTE själv).

    Har du tur räcker det med den åtgärden och då behöver det inte kosta så många kronor.

    #186166
    Ankis
    Deltagare

    @mjo 93400 wrote:

    Det får man inte. Men det är en bedömning från fall till fall där endast en domstol kan ge dig det definitiva svaret i just ditt fall.

    Men om du har registrerat domännamnet före din konkurrent och kan visa på inarbetning, så ligger du bra till. Ta i så fall kontakt med en advokat som kan göra en bedömning (kvalificerad gissning) samt kan formulera ett varningsbrev till konkurrenten (gör det INTE själv).

    Har du tur räcker det med den åtgärden och då behöver det inte kosta så många kronor.

    Tack, man kanske kan rådfråga jurist på timbanken vi har här i halland?

    #174682
    mjo
    Deltagare

    @Ankis 93401 wrote:

    Tack, man kanske kan rådfråga jurist på timbanken vi har här i halland?

    Ja, rådfråga kan man ju alltid, men hur vet man att svaret man får är korrekt?

    En liten varning för jurister är på sin plats. “Jurist” är ingen skyddad titel och vem som helst kan kalla sig för det. Det finns såklart duktiga jurister, men lika många riktigt dåliga.

    En advokat har dokumenterad kunskap på ett annat sätt och brukar vara väl värd sitt arvode. I ditt fall vore en advokat som kan marknadsrätt optimalt.

    Ett första samtal med en advokat där den kikar på ärendet och gör en första bedömning samt kommer med ett kostnadsförslag för vidare lämpliga åtgärder kostar ingenting.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.