Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Ni med webbutik, SE HIT!

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #104990
    amndastrdh
    Deltagare

    Hej!
    Jag går i tankarna på att starta eget i form av en webshop och vill veta ALLT som ni varit med om, speciellt av er som har drivit eller driver en webshop/butik.

    Hur startade ni det hela? Vad har ni för typ av butik? Kostnader för att starta upp allting? Lever ni på er butik idag eller har ni den på hobbynivå? Va det något som ni inte va beredda på? Och framför allt – tycker ni att det är roligt?

    Berätta om er resa och era erfarenheter! Jag vill höra allt! :D

    #186216
    Baz
    Deltagare

    @amndastrdh 93483 wrote:

    Hej!

    Jag går i tankarna på att starta eget i form av en webshop och vill veta ALLT som ni varit med om, speciellt av er som har drivit eller driver en webshop/butik.

    Hur startade ni det hela? Vad har ni för typ av butik? Kostnader för att starta upp allting? Lever ni på er butik idag eller har ni den på hobbynivå? Va det något som ni inte va beredda på? Och framför allt – tycker ni att det är roligt?

    Berätta om er resa och era erfarenheter! Jag vill höra allt! :D

    Följer[emoji106]

    Sent from my SM-N950F using Tapatalk

    #186236
    webbinnovation
    Deltagare

    Roligt att du ska satsa på webshop! Det är ju drömyrket för många, men kräver en hel del tålamod och affärssinne. Konkurrensen är enorm då det är så lätt idag att starta en egen shop, så det gäller att göra det bra och hitta en tydlig niche som inte är alltför belamrad.

    Att driva nätbutik har aldrig varit min huvudsysselsättning, men har drivit lite olika shoppar för skojs skull och för att experimentera med marknadsföring. Det mest framgångsrika var en shop som sålda datorväskor med ungefär en kvarts miljon i omsättning. Marginalerna var dock för små så när allt växte blev det inte längre lönt att driva det eftersom jag hade behövt nya lokaler osv varför jag istället la ner det hela.

    Det viktigaste skulle jag säga är att ha tålamod. Som alla typer av företag så får man räkna med cirka 1-2 år innan varumärket får traction, sökmotoroptimeringen kommit någon vart och följarskaran vuxit sig tillräckligt stor för att ge ordrar per automatik. Är man klurig och har lite tur så kan det gå att hitta en marknadsföringskanal som exempelvis retargeting där reklamkostnaden understiger vinsten så man kan växla upp annonsbudgeten/försäljningen snabbt men oftast är den kortsiktiga kostnaden högre än vinsten.

    Med mycket pengar att satsa eller rentav slösa i början så är det lättare att hitta rätt väg och få rullning. Men är budgeten liten så var beredd att experimentera och gneta över tid.

    Lycka till!

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.