Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Starta webbutik

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #105044
    RebeccaN
    Deltagare

    Hej
    Jag håller på att starta upp en enskild firma. (Väntar bara på svar från bolagsverket) Min verksamhet kommer i stora drag handla om hobbymaterial och kommer endast att finnas som en webbutik. Min verksamhet kommer nu i början (av naturliga själ) vara liten. Så jag letar efter möjligheter att dra ner kostnader så mycket som möjligt genom att sköta det mesta själv.
    Jag har googlat runt till förbenelse efter att hitta det bästa alternativet för mig. Men jag känner att jag går bet.
    Vart får jag mest för en rimlig summa? Och vilka erbjuder det jag letar efter? Är jag kräsen när jag har följande krav och ideer på hur jag vill att min webbutik ska se ut? Se nedan.

    * Design: Lekfull,färgglad
    * Layout: Användarvänlig,enkel. “meny/produkter” till vänste. Kundkorg, medlemsinlogg uptill
    * Funktioner: sökmotoroptimering, mail, kundkorg, olika betalalternativ, medlemsregister, merförsäljning vid produktval tex “du köpte detta, vill du även köpa till denna”, “minne” tex köp 10 få en gåva, systemet minns hur många produkter som medlemen köpt och håller reda på när gåva ska erbjudas.
    Produktknapparna till vänster med eventuella underkategorier.
    Länkknappar till tex Facebook, insta osv

    Hur hittar jag de som erbjuder det jag önskar ovan. Är det ens möjligt att få allt som jag skrivit ovan? Finns det något typ av jämförelsesajt för de som erbjuder webbutiker?

    Ja, frågorna är många och det märks säkert att jag är rätt novis på detta.
    Någon som har några tips och råd?

    #186351
    Dynacube
    Deltagare

    Hej,

    Det verkar som att du är ute efter en tajt budget med ett brett funktions krav.

    Så mitt tips är att köra på en öppen plattform som t ex WooCommerce eller Magento, det finns flera där ut men jag skulle vilja på stå att dessa är de större e-handels plattformar som finns.

    En fråga som du behöver ställa dig är prenumerationer VS öppen plattform!

    Prenumerationer
    Det finns en drös av olika webbutiksprenumerationer som kostar allt i från ca 300 -> 15 000 SEK i månaden. Dessa erbjuder för det mesta men bara X antal funktioner men dock med en bred support. (det finns webbutiksprenumerationer som erbjuder funktioner och layout efter dina egna önskemål men kostar därefter)

    +Mycket support.
    +Du behöver inte kunna så mycket för att börja sälja.
    +Enskilda betallösningar ingår.
    -Kostar varje månad.
    -Smalt sortiment av färdiga layouter.
    -Prenumerationsavgifter.
    -Extra funktioner kostar.

    Öppen plattform
    Att driva upp en egen webbutik kan kosta allt från 0 SEK -> hur mycket som helt. Fördelen är att om du vill ha många funktioner eller egna funktioner, layouter och inte har så stor budget så kan du komma billigt undan om du kan kan göra det själv. Om inte så kommer du behöva ha en webbyrå som kan hjälpa dig. Att driva en öppen plattform kostar pengar, varför? För att webbhotell kostar, kod som du inte kan programmera eller inta kan hitta gratis har oftast års licenser som kostar pengar.

    +E-handel plattformen är gratis.
    +Support – Det finns många som kan WooCommerce eller Magento och det finns stora Facebook grupper som kanske kan svara på din fråga.
    +Många gratis extra funktioner.
    +Du bestämmer till 100% över din e-handel plattform.
    +Finns mycket gratis utbildnings material om dessa plattformar.
    -Du behöver kontakta företag som erbjuder betallösningar för att kunna använda dem.
    -Vissa extra funktioner kostar.
    -Du behöver underhålla din plattform själv eller ta in webbyrå som kan hjälpa dig om du inte förstår.

    Innehåll
    Något som du inte kommer undan oavsett alternativ är att ta fram bilder, texter, SEO och marknadsföring.
    Skulle detta vara jobbigt så finns det webbyrås som kan hjälpa dig.

    Vad kostar prenumerationer VS öppen plattform
    Det kan variera olika är mitt första svar. Men för att kunna ge dig en inblick mellan tummen och pekfingret så kan det se ut så här:

    Prenumerationer:
    Transaktionskostnader för betallösning 3%
    Månadskostnad 3 195 SEK (motsvarande funktions behov du önska)
    Domän 200 SEK varje år

    Varje år totalt 38 340 exl moms

    Öppen plattform:
    Engångskostnad 35 000 SEK hos en webbyrå (egen layout och funktioner efter dina önskemål)
    Transaktionskostnader för betallösning 3%
    Årskostnad licenser 3 500 SEK (motsvarande funktions behov du önska)
    Domän 200 SEK varje år
    webbhotell 2 000 SEK varje år

    Första året tot 40 700 exl moms
    Sedan varje år tot 5 700 exl moms

    Som du ser så är prismodellerna ganska olika. OBS! Att detta är en väldigt snabb och enkel slutsats! Priset kan variera väldigt mycket efter olika behov och förutsättningar! Ta detta exempel med en nypa salt!

    Övrigt
    Du är välkommen att kontakta mig om du behöver mer hjälp eller har funderingar.

    Samir Salim på info@dynacube.se

    #186611
    SEMIO
    Deltagare

    Glöm inte att driva konverterande trafik till webshopen sen

    #186614
    SEMIO
    Deltagare

    @SEMIO 94037 wrote:

    Glöm inte att driva konverterande trafik till webshopen sen

    Annonsera på Google alltså

    Annonsera paa Google. SEMIO hjaelper dig naa nya kunder.

    #186632
    kaiserkarl
    Deltagare

    @RebeccaN 93667 wrote:

    Hej
    Jag håller på att starta upp en enskild firma. (Väntar bara på svar från bolagsverket) Min verksamhet kommer i stora drag handla om hobbymaterial och kommer endast att finnas som en webbutik. Min verksamhet kommer nu i början (av naturliga själ) vara liten. Så jag letar efter möjligheter att dra ner kostnader så mycket som möjligt genom att sköta det mesta själv.
    Jag har googlat runt till förbenelse efter att hitta det bästa alternativet för mig. Men jag känner att jag går bet.
    Vart får jag mest för en rimlig summa? Och vilka erbjuder det jag letar efter? Är jag kräsen när jag har följande krav och ideer på hur jag vill att min webbutik ska se ut? Se nedan.

    * Design: Lekfull,färgglad
    * Layout: Användarvänlig,enkel. “meny/produkter” till vänste. Kundkorg, medlemsinlogg uptill
    * Funktioner: sökmotoroptimering, mail, kundkorg, olika betalalternativ, medlemsregister, merförsäljning vid produktval tex “du köpte detta, vill du även köpa till denna”, “minne” tex köp 10 få en gåva, systemet minns hur många produkter som medlemen köpt och håller reda på när gåva ska erbjudas.
    Produktknapparna till vänster med eventuella underkategorier.
    Länkknappar till tex Facebook, insta osv

    Hur hittar jag de som erbjuder det jag önskar ovan. Är det ens möjligt att få allt som jag skrivit ovan? Finns det något typ av jämförelsesajt för de som erbjuder webbutiker?

    Ja, frågorna är många och det märks säkert att jag är rätt novis på detta.
    Någon som har några tips och råd?

    Tror Quickbutik passar dig bra! Billigt, går att göra en helt ok sida för en väldigt billig peng! Supporten skall vara outstanding! Bara hört bra om QB! Ångrar lite att jag inte har dem själv…:) Lycka till!

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.