Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Medlemspresentationer – Berätta om dig själv!

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 203 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #95505
    Dan
    Deltagare

    Lennie på Proformat tyckte vi skulle ha en sådan här tråd och jag håller med så här postar vi lite bakgrund om oss om själva och berättar om vår e-handel eller annan business.

    Häng med nu och presentera er och berätta er story så vi får bättre känsla för vilka vi alla är!

    #118430
    Dan
    Deltagare

    Jag börjar….

    Dan Nilsson, började designa webbsidor 1996 och fick mina första riktiga jobb som webbdesigner 1998. 2000 började jag som anställd och gick över till att mer och mer webbutvecka. Byggde bland annat e-handelssystem för tidningsprenumerationer och blocket-kopior (finns inte kvar nu… surprise).

    Startade min första e-handel 2003 med Attitude.se som var ett t-shirttryckeri på nätet där man kunde designa sin egen tröja med text. Jag lanserade även en handfull egna fristående märken och t-shirtbutiker. Hyfsat hett på denna tiden, vardagsmat idag. Utvecklingen gick rätt bra men det var inte så kul att trycka tröjor så 2007 sålde jag verksamheten.

    Fick då en idé att jag skulle sälja roliga prylar på nätet som ingen annan hade i sortimentet på denna tiden, köpte in lite prylar och lanserade RoligaPrylar.se i februari 2008. Målet var en årsomsättning på 100.000 och det var bara tänkt som ett kul testprojekt, men omsättningen ökade snabbt och det blev helt plötsligt min huvudverksamhet.

    2008 lanserade jag iPhonebutiken.se samtidigt som Telia släppte den första iPhonen på svenska marknaden, jag fick massa PR och omsatte rätt bra med prylar redan från start, men det var tråkiga produkter och jag hade kvalitetsproblem pga. att jag importerade det mesta från Asien. iPhoneprylarna tog också viktig fokus från RoligaPrylar som var kul att jobba med, så jag sålde butiken till killarna från Kalmar som nu gräver guld (men jag är inte bitter) ;)

    2009 tänkte jag testa lite fler butiker och startade eApoteket.se, Inredning.nu och Leksak.nu. Dessa har gett mig mer bredd och kunskap om nya nischer, men de drar inte in några stora pengar och mitt fokus är alltid RoligaPrylar.se så jag lägger inte mycket tid på dessa.

    2009 startade jag även denna sida under 24 hour business camp i Stockholm som Ted Valentin arrangerade.

    Under 2010 lanserade jag min distributionsverksamhet på retevo.se och där är vi idag i princip.

    #118449
    Plastskivor
    Deltagare

    Jag heter Stefan Tall, 39 år, kemist och materialtekniker som jobbat åtskilliga år som råvaruhandlare i plastbranschen. Några av mina större kunder tillverkade plastskivor och då noterade jag att den branschen är enormt outvecklat i konsumentledet, men jag förstod också varför. De som plöjer ned stora pengar i maskiner, lager mm måste såklart fokusera där de hyfsade volymerna finns, och slimma organisationerna så att de inte har tid att hjälpa småkunder. Att sälja via den vanliga byggvaruhandeln är också enormt resurskrävande. Tänk om du skulle kuska runt till varje byggmarknad och utbilda säljarna så att de kan förklara skillnaden på Plexiglas och polykarbonat, t.ex. Jag hade även jobbat i byggmaterialbranschen innan jag blev egen företagare, så jag vet vilket hästjobb det vore.

    Så jag vill ge privatkonsumenter och små företagskunder möjligheten att få kompetent rådgivning om plastmaterial, och att köpa plastskivor till rimliga priser. Lösningen har blivit att driva verksamheten som ett garageföretag, hemma i Stocksund/Danderyd och online. När man har noll overhead och nästan noll fasta kostnader så har man råd att lägga en del tid på att besvara frågor och ge bra service till alla typer av kunder. Samtidigt har jag bra kontaktnät i branschen så jag kan fixa det mesta som kunderna kan tänkas behöva.

    Det som gäller annars är familjen och att försöka slå min bästatid i Vasaloppet, som är 6:12.

    #118451
    fotofyndet
    Deltagare

    Jag heter Christer Hägglund, är 37 år och ena halvan av Fotofyndet. Jag startade en enskild firma på hobbynivå 2001 med annan verksamhet. Eftersom jag hade ett stort fotointresse så frågade en bekant om inte jag kunde fixa en kamera till företaget han jobbade åt. Jag gjorde det och fler började fråga om kameror. Så fortsatte det, med sporadisk försäljning av kameror vid sidan av det ordinarie arbetet, fram till 2006 när jag blev egen på heltid. Nu med tonvikt på en annan verksamhet, som är konsulting inom mekanisk konstruktion.

    I och med att den andra verksamheten genererade ett visst kapital ökade handlingsfriheten och vi bestämde oss för att satsa mer på försäljningsverksamheten. Vi ombildade till AB under 2007 och började lägga upp ett lager. Idag är det min sambo Marie som sköter verksamheten på dagarna när jag sitter på konsultuppdrag, sedan sköter vi det mesta av det resterande tillsammans på kvällar och helger. Ser man till omsättningen så är det numera konsultingen som är bisysslan för oss.

    Jag brinner verkligen för företagande och entreprenörsskap. Om jag bara kunde pussla ihop mitt liv bättre så skulle jag driva ett par företag till. Idéer finns det gott om, men av tid finns det alltför lite…

    Min shop är en OsCommerce-shop som jag har byggt upp och gjort allt jobb i själv. Jag trivs med att jobba i open source och att få hjälp och hjälpa andra i olika forum. Det här forumet har lyft mitt e-handlande till en ny nivå och jag passar på att tacka Dan för forumet. :)

    För övrigt så är det familjen som gäller, bestående av en sambo, två busiga pojkar och två vita sibiriska katter. Försöker även träna löpning så ofta jag kan, just nu med en halvmara i maj som målsättning.

    #118452
    Lennie
    Deltagare

    Bästa forumet på länge! All eloge till alla medlemmar och till Dan för initiativet! Det är sällan jag väljer att vara aktiv på ett forum men detta var ju helt oemotståndligt.

    Jag heter Lennie Larsson, 30 år och svingammal.
    Jag började skriva på denna presentation igår men började om idag för det höll på att bli en hel bok. [Edit: det blev långt ändå]
    Är precis som Christer väldigt intresserad av foto och då i synnerhet bildkonst.
    Mitt första riktiga jobb var som säljare i kamerahandeln i Göteborg och jag hade världens bästa mentor (som för övrigt idag själv är e-handlare, classiccamera.se). Han lärde mig att byta in, värdera och sälja begagnad kamerautrustning.

    Jag utvecklade snabbt ett genuint bildintresse och blev antagen på Gamleby fotoskola. Därefter blev det Ölands konstskola och sedan Konsthögskolan i Umeå. Parallellt med konsthögskolan extraknäckte jag återigen i kamerahandeln, men då i Umeå (också det en e-butik idag, swefo.se).

    2004 fick jag en affärsidé om att göra nytta för etablerade bildkonstnärer genom att skapa en tjänst och en marknad för reproduktioner av deras verk. Fick hjälp av Uminova inkubatortjänst i Umeå och fick fantastisk hjälp att omsätta kreativitet till företagande. Min mentor och idol på området är Anna Olofsson som idag är marknadschef för Umeå kommun.

    2005 skrev jag kontrakt med konstnärer inom en viss smal genre och satte upp en extremt nischad e-butik. Knåpade ihop den mha. oscommerce och fina forumet oscforum. Besökarantalet gick från 0 till 1200 unika per dag på endast 2 månader. (Synd att jag inte har kvar domänen). Här kunde man då köpa stora arkivbeständiga utskrifter av deras verk på Canvas. Canvas var ett helt nytt material som jag av slump sprang på och blev Sveriges första e-butik som sålde detta.
    Jag startade samtidigt sajten proformat.se där jag erbjöd utskrifter i storformat på samma material. Jag började alltså tillverka canvastavlor, något som i stort sett ingen visste vad det var och marknadsföringen var extremt svår. Hur marknadsför man en okänd produkt utan budget?

    2006 startade jag AB och tog in en kollega på 50%. Vi var först ut med att köpa landets största fotoskrivare på 1,5 meter bredd, drog till fotomässan i Stockholm och visade upp våra tjänster. Försäljningen brakade loss och vi kunde till julafton äntligen plocka ut vår första lön motsvarande ett studiemedel :). Proformat gick bra men den andra sajten gick skit så för att behålla fokus fimpade jag det första projektet. Dumt tycker jag idag då det hade potential, men det var också väldigt mycket trist administration kring royalty.

    Sedan dess har det hänt en del saker. Det har blivit lite omfördelning kring ägarskapet, vi har fått en hel del uppmärksamhet från media, omsättning har ökat, ett flertal nya produkter har tillkommit. Vår första produkt canvastavlor har blivit lika vanlig som vilken fotoförstoring som helst, verkligen jättekul att se. Jag har sett konkurrenter dyka upp och försvinna, en köpte jag dessutom.

    Allt vi säljer är produkter som måste tillverkas först, ändå förväntas lika snabb hantering som om det vore plockvaror. För att leva upp till detta har vi fått lägga en hel del kraft på vår interna logistik, och massor finns att göra ändå. Vi är idag tre personer som arbetar heltid och det fullkomligt bubblar av idéer hela tiden, bra som dåliga. Alla tre har i över 10 års tid arbetet med fotoproduktion och alla tre började under den analoga tiden. Det ger oss en väldigt komplett bas att stå på.

    Ibland får vi frågan om vi är ett fotolabb eller ett tryckeri. Svårt att svara på, vi står mitt emellan så jag väljer att kalla det för fototryckeri.

    Just nu är vårt stora fokus på en för oss helt ny satsning som vi sjösätter i sommar. Kan inte säga så mycket än men kommer droppa det som en pressrelease när det närmar sig.

    Livet som e-handlare är dels spännande dels frustrerande, men än så länge har det varit en jävigt häftig resa fylld av lärdomar.

    #118464
    Joel
    Deltagare

    Mitt namn är Joel Svensson och jag firar min 25-årsdag i år. Jag är uppväxt (och bor kvar) i Norrlands sydligaste stad, Gävle.

    Jag startade min “karriär” redan i högstadiet då jag byggde en ungdomscommunity kallad Silverplanet. Vi fick c:a 100 000 medlemmar och som mest var det 500-600 inloggade samtidigt. Sajten såldes efter något år och jag fick då mina första slantar att investera i nya projekt.

    2004 kom jag för första gången i kontakt med e-handel då jag programmerade och designade webbshopen för t-shirtbutiken Beastwear.

    2005 fick jag upp ögonen för rewardsajter och tillsammans med min kollega på DG Media startades Smssidan.se. På Smssidan kunde medlemmar samla poäng och sedan byta poängen mot SMS. Bl.a genom att tipsa sina vänner om sidan, en funktion som vi snabbt fick stänga ner efter mycket kritik och en polisanmälan från Microsoft. Vi fick c:a 200 000 medlemmar och totalt skickades det nästan 1 miljon SMS.

    2007 köpte vi domännamnet GratisSMS.se och startade en ny Gratis SMS-sida med samma affärsidé men utan möjlighet att tipsa sina vänner. Vi anställde vår första kollega, en tjej som heter Lisa och som tog hand om supporten. Samma år var jag med och startade Ad Lantic Media AB tillsammans med ett gäng entreprenörer från Stockholm. Företaget sysslar med direktmarknadsföring via internet och i mobil och har idag 8 anställda. Jag är inte längre delägare.

    2009 lovade jag mamma att hon skulle få ett jobb i 50-årspresent efter att ha varit arbetslös i flera år. Efter att ha följt Dans blogg ett tag så blev jag sugen på att starta en webbshop som skulle sälja barnkläder. Jag hade sedan tidigare insett värdet av ett bra domännamn och kontaktade ägaren till Barnbutiken.se. Prislappen blev dock på tog för hög och projektet fick läggas på is i brist på ett bra namn.

    I slutet av 2009, exakt 10 månader efter mammas födelsedag, slog vi istället upp portarna för [URL=”http://www.partykungen.se.”%5DPartykungen.se%5B/URL%5D. En kombinerad party- och presentbutik. Vi fick en flygande start tackvare julförsäljningen men sedan gick det trögt i några månader. Lyftet kom igen vid halloween och nu letar vi nya större lokaler. Butiken har jag gjort helt själv från scratch och trotts att det tog flera månader att få den klar så har jag inte ångrat mig en sekund. Det är en stor konkurrensfördel att bygga en butik helt och hållet efter egna önskemål och krav.

    2011 hoppas jag kunna fördubbla omsättningen samtidigt som vi sjösätter ytterligare en webbshop. Jag hoppas också kunna anställa en kompis som praktiserat några veckor hos oss och att vi hittar en ny bättre lokal att hålla till i (idag trängs vi på 36 kvm lageryta!).

    I övrigt är jag en ganska glad kille som älskar att resa och drömmer om ett torp på landet. Jag ogillar storstäder och går sällan upp tidigare än kl 10 på vardagar.

    #118487
    henrik
    Deltagare

    Hej!

    Jag heter Henrik Johansson och är 33 år gammal. I grund och botten är jag elektriker men har inte arbetat med det sedan 98 då jag började som larmtekniker. 2004 startade jag tillsammans med några kollegor mitt första företag och 2006 började jag med e-handel.

    Jag har ända sedan jag fick min första dator 1984 alltid varit intresserad av programmering. Men inte förrän sommaren 2006 började intresset leda till att jag startade en e-butik. Min fru hade väldigt stort intresse för smyckestillverkning och hon hade börjat att beställa hem lite större kvantiteter från ebay och sålde det överblivna på tradera. Men sommaren 2006 tyckte jag att det började bli lite väl mycket utan att ha en ordentlig verksamhet. Jag började leta efter någon bra och billig lösning för en ebutik (jag insåg att jag inte skulle få tid till att bygga en egen) och december 2006 öppnade den för trafik. Sedan har det tuggat på ett par år och sommaren 2010 bildade vi om det till ett AB då min fru numera arbetar heltid plus att vi har en deltidsanställd och lite behovsanställda runt jul. Själv sköter jag i princip bara webdrift, marknadsföring, bokföring och håller koll på det juridiska, då jag har 2 andra bolag också. November 2010 öppnade vi också en fysisk butik. Då vi från början hade lagret hemma så började det växa oss ur huset så vi byggde ett nytt hus på vår framsida och flyttade ut lagret där, då hade vi också samtidigt utrymme till att inreda det som en butik.

    Framåt under året som kommer så planerar vi att öppna ytterligare 2 webshopppar.

    Förutom e-handel så är mina andra intressen resor, vin, företagande och politik. Min framtidsvision är att när barnen är utflugna så skall vi flytta till ett varmare land och leva livets glada dagar :)

    #118491
    timmy
    Medlem

    Jag heter Tim Wiklund och är 25 år. Född och uppvuxen i Göteborg och kommer förmodligen alltid bo häromkring. Började koda hemsidor när jag var 16 år och sedan dess har det varit ett stort intresse. Älskar att läsa datorböcker och lära mig nya tekniker. Ett annat intresse är fotboll som jag spelat sen jag var liten.

    Första webbsidan som byggde på dynamiskt innehåll skapade jag när jag var 17 år. Det var en kopia på snyggast.nu, för er som vet vad det är. Ett år senare kodade jag min första e-butik tillsammans med två klasskamrater. E-butiken gjordes som projektarbete i slutet på gymnasiet och jag startade därmed mitt första företag. Vi sålde kanske 3 varor sedan la vi ner den, men man lärde sig mycket.

    Jag ser mig som rätt så lat och har som motto att livet ska vara roligt. Gör man något som man inte vill göra så är det något fel. Jag är sån till naturen och kan tyvärr inte ändra på det. Detta gör att jag har ofta mycket ideér men det är få som avslutas. 2006 bestämde jag mig för att för en gång skull göra klart ett projekt och det blev fotobojan.se. Det var denna sidan som 2009 återigen förde mig in på ehandelnsspåret. Samtidigt som jag tog examen i Systemvetenskap 2009 hade jag drivit canvasframkallning.se och har efter det levt helt och hållet på den. Butiken är helt egenutvecklad i och med att det är det jag tycker är roligt.

    Det var ett riktigt skitår att plugga och samtidigt driva en e-butik av det slaget. Jag hade den gigantiska skrivaren i sovrummet tillsammans med kartonger och bubbelplast. Under sängen låg det kilramar till att montera tavlorna och det såg ut som ett bombnedslag i princip.

    Har som vanligt höga ambitioner inför året men vi får se vart det landar. En till e-butik är i stort sett klar i allafall. Roligt att läsa om er alla!

    #118619
    Knivbutik.se
    Deltagare

    Mitt namn är Tobias Norén och jag är 28 år gammal. Bor i Njurunda 2 mil söder om Sundsvall. Har drivit och försörjt mig på min enskilda firma ( Njurunda Skogstjänst ) sedan jag var 20 år. Som firmanamnet skvallrar om så är det skogsarbete som är kärnan i företaget.

    Hösten 2008 fick jag mina första erfarenheter av e-handel. Jag importerade då ett mindre parti knivar från Amerikat som sedan såldes via Tradera och Blocket. Förtjänsten var minst sagt blygsam…men det var kul!
    Att det var just knivar som lotten föll på kommer sig av ett stort intresse för jakt, fiske, friluftsliv och inte minst just knivar sedan barnsben.

    Hösten 2009 öppnade jag Knivbutik.se, i stort sett helt utan datakunskaper, hade du frågat mig för ett par år sedan vad HTML var för något så hade jag förmodligen gissat på någon ny flashig telefon från SonyEricsson, så det har varit ett rejäl utmaning! Sidan såg därför ut därefter, mycket amatörmässig, men sålde mot alla odds helt okej!
    Hösten 2010 bytte jag plattform till PrestaShop, det passar mig bra då det inte kräver särskilt stora förkunskaper och är lätt att administrera för en novis i datorernas värld.

    Affärerna går sakta men säkert allt bättre. I dagsläget lägger jag ~25% av veckans arbetstimmar på e-handeln under perioden april – december. Januari – mars ~100% e-handel.

    Ett litet mål på vägen till ekonomiskt oberoende som jag har och som inte känns allt för långt borta är att kunna arbeta i skogen alla dagar då det är finväder och att kunna krypa in på kontoret med kaffekoppen i högsta hugg när det regnar, snöar och blåser.

    #118926

    Jag heter Mia Ekström och är snart 32 år. Jag driver sedan 2004 en enskild firma. Från början var det meningen att firman skulle syssla med konsultverksamhet inom redovsining/ekonomi. Vilket den också gjort från och till. Jag har hela tiden drivit företaget som bisyssla men är sedan ett par månader tillbaka tjänstledig på deltid från min anställning för att satsa mer på företaget. Eller snarare för att slippa ägna alla kvällar åt företaget.

    Jag öppnade min första webbutik 2007, anteckningsboken.se. Jag använde mig då inte av någon ehandellösning. Jag sålde egendesignade anteckningsböcker och almenackor. Men tröttnade snabbt på detta, men det blev min första sväng in i ehandelsvärlden.

    År 2009 var det dags igen. Jag letade efter ett namnsmycke men hittade inte vad jag sökte, utan tillverkade ett eget smycke (tror faktiskt att jag beställde de första smyckedelarna hos barapyssel.se som presenterats sig i denna tråd). Detta blev starten för http://www.lagnoviken.com där jag säljer namnsmycken, gravidsmycken, accessoarer och hudvård. Från början använde jag Fortnox webblösning men sedan årsskiftet har jag bytt till Textalk och är jätte nöjd. Målet var att utöka verksamheten och med det öka försäljningen. Jag kan redan nu säga att jag ser en skillnad. Julen är, som för många andra, mina bästa försäljningsmånaderna.

    Jag driver även webbutiken http://www.kooger.com där jag säljer en bärsele för det växande barnet. Jag äger varumärket Kooger sedan 2009. Denna webbutik har jag hos Fortnox.

    Under 2010 drog jag i gång ett nytt projekt jag startade ekopresent.se en sida som aldrig kom igång vilket gjorde att jag valde att lägga ner och bara satsa på Lagnöviken. För ekopresent valde jag wikinggruppen som webbleverantör. Men denna lösning passade inte mig, jag var alldeles för låst och kunde inte ändra design eller annat själv.

    Målet är att kunna leva på företaget på heltid därför satsar jag nu hårt på http://www.lagnoviken.com.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 203 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.