Driftstatus för betalsystem
Läs våra bloggar
E-handlare på Twitter
Skicka nyhetstips
Jämför Kortbetalning
Jämför E-handelsplattformar
Jämför Fraktavtal
Diskutera e-handel i forumet
Hejsan! Du verkar inte vara medlem på Ehandel.se ännu. Du vet väl att det är gratis och ger dig tillgång till forumet, nyhetsbrevet och mycket mer? Bli medlem nu

Gå tillbaka   Ehandel.se > E-handelsforumet > Generellt om E-handel

Svara

LinkBack Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1 (permalink)  
Gammal 2011-03-30, 23:19
Ivrig
ingen

Reg.datum: Jun 2010
Standard Fuskbeställnignar

Hejsan.

Det är en person som lägger beställningar på påhittade namn som t.ex sdfsd
och sdf.

Det här har hänt rätt så frekvent på sista tiden så jag loggade ip adressen och tidpunkt. Har även allokerat bredbandsleverantören.

Det är ju garanterat en konkurrent som jävlas och det är bara en tidsfråga innan jag vet vem.

Vad kan jag göra med informationen? Vad gör ni själva när sådant här sker?
Svara med citat
Annons
  #2 (permalink)  
Gammal 2011-03-30, 23:33
Medlem
www.sportstolen.se

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lancevancedance Visa inlägg
Hejsan.

Det är en person som lägger beställningar på påhittade namn som t.ex sdfsd
och sdf.

Det här har hänt rätt så frekvent på sista tiden så jag loggade ip adressen och tidpunkt. Har även allokerat bredbandsleverantören.

Det är ju garanterat en konkurrent som jävlas och det är bara en tidsfråga innan jag vet vem.

Vad kan jag göra med informationen? Vad gör ni själva när sådant här sker?
Blockera ip numret skulle jag gjort.

Annars kan man väl inte göra så mycket.

Vad tror du konkurrenten har för motiv? Kostar det dig något?
  #3 (permalink)  
Gammal 2011-03-31, 00:22
Ivrig
ingen

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av info@sportstolen.se Visa inlägg
Blockera ip numret skulle jag gjort.

Annars kan man väl inte göra så mycket.

Vad tror du konkurrenten har för motiv? Kostar det dig något?
Kostar väll mig mest tid och irriterar mig.

Möjliga motiv:
1. Konkurrenten kanske vill ta reda på hur min utcheckningsprocess är uppbyggd för eventuell intrång.
2. Slösa min tid
3. Irritera mig

Finns säkert många fler.

Senast redigerad av lancevancedance den 2011-03-31 klockan 00:36.
Svara med citat
  #4 (permalink)  
Gammal 2011-03-31, 08:36
Monys avatar
Har Ehandel.se som hobby
moasling.se

Reg.datum: Apr 2010
Skicka ett meddelande via MSN till Mony Skicka ett meddelande via Skype™ till Mony
Standard

Har också fått samma "person-registrering". Jag tog bara bort den som användare och sen har det inte hänt något mer.
Svara med citat
  #5 (permalink)  
Gammal 2011-03-31, 10:33
Ivrig
ingen

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Mony Visa inlägg
Har också fått samma "person-registrering". Jag tog bara bort den som användare och sen har det inte hänt något mer.
Har gjort samma sak, tänker dock ändå göra en polisanmälan så dessa bedragare inte ska tro att de kan sitta lugnt och stilla och slösa på andras tid och resurser utan straff.
Svara med citat
  #6 (permalink)  
Gammal 2011-03-31, 11:04
Parvelitos avatar
Inventarie på Ehandel.se
shop.parvelito.se

Reg.datum: Apr 2009
Standard

Polisanmälan för vad då? Var i består brottet?

Jag förstår din frustration, men tror att du kanske skall lägga en kvart på att lära dig hur du spärrar bort ett IP istället för en timme på en polisanmälan som läggs ned så fort du lagt på luren. Och när nästa "attack" kommer, vad gör du då?

Jag tror inte att det handlar om någon konkurrent (om det inte är något totalt psykfall, för det tar rimligen mycket mer tid för den att skapa detta jämfört med vad det tar dig att radera det hela). Snarare tror jag att det är någon som försöker kika på hur processen runt ett köp är uppbyggd i din butik. Det man jobbar mycket på just nu i bedragarkretsar är att hitta sätt att lura dig som webshopägare att en sak är betald, fast den inte är det. Och för det så är det gott om folk och fä, från hela världen, ute och "lurkar" i olika system.
  #7 (permalink)  
Gammal 2011-03-31, 11:18
Novis
ingen

Reg.datum: Sep 2009
Standard

Jag tror snarare att det är någon som försöker lista ut hur många beställningar du behandlar. Men detta är jävligt irreterande, frågan är om man bannar ip-adressen så går dom över till VPN. Tror bara att det är att ignorera så ger det sig med tiden.

MVH
Svara med citat
  #8 (permalink)  
Gammal 2011-03-31, 14:23
Ivrig
ingen

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Parvelito Visa inlägg
Polisanmälan för vad då? Var i består brottet?

Jag förstår din frustration, men tror att du kanske skall lägga en kvart på att lära dig hur du spärrar bort ett IP istället för en timme på en polisanmälan som läggs ned så fort du lagt på luren. Och när nästa "attack" kommer, vad gör du då?

Jag tror inte att det handlar om någon konkurrent (om det inte är något totalt psykfall, för det tar rimligen mycket mer tid för den att skapa detta jämfört med vad det tar dig att radera det hela). Snarare tror jag att det är någon som försöker kika på hur processen runt ett köp är uppbyggd i din butik. Det man jobbar mycket på just nu i bedragarkretsar är att hitta sätt att lura dig som webshopägare att en sak är betald, fast den inte är det. Och för det så är det gott om folk och fä, från hela världen, ute och "lurkar" i olika system.
Genom en polisanmälning kan man få reda på personens namn (tar nog flera månader).

Sedan är det ju ett brott att registrera sig med falska uppgifter, det bryter mot våra köpvillkor + slösar på företagets resurser. Även om man inte lägger ner mycket tid på det här lägger man ändå ner lite tid på att ta bort beställningarna.

Ja troligen vill de ta reda på hur mycket beställningar man behandlar.
Svara med citat
  #9 (permalink)  
Gammal 2011-03-31, 14:30
Medlem
stampelstugan.se

Reg.datum: Feb 2011
Standard

Tro mig, du kommer inte få ut något av att göra en polisanmälan. Chansen att du får ut namnet på personen genom en polisanmälan är ungefär lika liten som att jag säljer slut på mitt lager dag 1 när jag öppnar min webbutik...

Den kommer, precis som Parvelito skrev, läggas ner innan du lagt på luren/lämnat stationen, de kommer inte att lägga en sekund på detta.

Men tycker du att det känns bättre så gör en polisanmälan, 114 14 är numret.

Edit: Glömde skriva att jag skrivit ett hundratal polisanmälningar och jag hade haft svårt att ens brottsrubricera det här...

Senast redigerad av Stämpelstugan den 2011-03-31 klockan 14:31. Anledning: Tillägg
Svara med citat
  #10 (permalink)  
Gammal 2011-03-31, 14:44
Parvelitos avatar
Inventarie på Ehandel.se
shop.parvelito.se

Reg.datum: Apr 2009
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lancevancedance Visa inlägg
Genom en polisanmälning kan man få reda på personens namn (tar nog flera månader).

Sedan är det ju ett brott att registrera sig med falska uppgifter, det bryter mot våra köpvillkor + slösar på företagets resurser. Även om man inte lägger ner mycket tid på det här lägger man ändå ner lite tid på att ta bort beställningarna.

Ja troligen vill de ta reda på hur mycket beställningar man behandlar.
Nej, du får inte reda på någons namn om det inte går till åtal, och för det behöver ett brott ha begåtts.

Det är tveksamt om det är ett brott att registrera sig med falska uppgifter om det inte är i syfte att tillskansa sig något utan att betala. Men jag kan inte tänka mig att asdf ghjkl är en existerande person. De villkor du har är ingenting som lyder under allmänt åtal om man bryter mot dem, det är ett civilmål, och du får själv stämma den skyldige (om du kan hitta denne) inför tingsrätten med krav på ersättning för de kostnader du kan ha. Tänk dock på att vid tvister under ett basbelopp så står var och en för sina juridiska omkostnader hur utfallet av domen än blir.

Jag tycker det är bättre att polisen får ägna sina resurser till att jaga brottslingar än att skapa anmälningar utan syfte.

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Trackbacks are