Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Vilken av dessa e-butiker?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 21 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #94015
    Fredde
    Deltagare

    Har suttit och testat en hel del företag och deras demo på e-butikslösningar för att komma fram till någon som jag tror och tycker kan vara bra.

    Här är dessa 7 jag kommit fram till (utan inbördes ordning):

    1.) Xelera.se (E-handel NX2)
    (Verkar bra support, blev uppringd och erbjuden gratis guidning av hur systemet fungerar)

    2.) Startabutik.se
    (Enkel administration med bra övrsikt. Billigt)

    3.) Icommerce.se (Magento)
    (Snygg design på adminen med bra statistik)

    4.) Kodmyran.se
    (Verkar ha många bra funktioner)

    5.) Bluemist.se
    (Billigt, säger sig bygga in funktioner man känner att man saknar)

    6.) Jbnmedia.se/Shopson.se (OpenCart)
    (Väldigt ren och lättnavigerad admindel. Verkar svårt att få till en unik design?)

    7.) Ebutiken.nu (Talex Webshop)

    Nu är frågan vilken jag ska satsa på, har ni någon uppfattning om vilken som är bäst?
    Vet ni vilken som är bäst på sökoptimering/ unik design/ bäst funktioner etc.?

    Vill ha en butikslösning där jag kan börja i litet format och sedan utvecklas och växa i takt med att min shop ökar försäljningen. Givetvis ska det vara bra support.
    Tar tacksam emot era kommentarer!

    #106846
    GregerA
    Deltagare

    Det beror nog lite på vad du lägger i begreppet “bra support”.

    Vill du bara kunna maila/ringa o få svar på rent användarrelaterade frågor, typ hur lägger jag upp en ny artikel … hur ändrar jag företagsnamn … etc?

    Eller menar du att du vill ha en lyhörd partner som förstår vad du vill och anpassar sin produkt därefter? D.v.s kontinuerligt lägger till nya funktioner som passar dig.

    I det senare fallet är det tryggast att välja någon som är lite mindre. Ju större företag man har att göra med desto svårare är det att nå fram med synpunkter. De tenderar att stanna långt ut i organisationen, och har man lite unika önskemål så försvinner man i mängden.

    På nåt sätt har jag svårt att tro att “Billigt, säger sig bygga in funktioner man känner att man saknar” håller i längden. Sånt kostar pengar. De kanske lägger till det du saknar nu bara för att få din order, men om ett år eller två så kan det vara trögare.

    Nu skall jag kanske förtydliga att jag inte har egen erfarenhet av någon av dessa, utan resonemanget är allmänt, dock baserat på erfarenhet från andra programvaror under lång tid.

    #106850
    shopson.se
    Deltagare

    Hej Fredde.

    Såg att du hade varit inne på shopson.se och tittat på vår e-handelslösning, vad kul!

    Du skrev att du tyckte det verkar vara svårt att få en egen design på webshopen, ville bara säga att vi alltid designar våra kunders butiker helt gratis:)

    Har precis uppdaterat vår hemsida, och även lagt till alternativet att köpa loss butiken för 2495 kr, inkl skräddarsydd design. Designen tycker vi själva är en av de starkaste säljpunkterna för oss, vi kanske borde skriva lite tydligare om det när jag tänker efter:)

    Jag själv skulle råda dig att välja någon butik som är byggd på öppen källkod, fördelen är att det finns många utvecklare som använder samma plattform, och delar med sig av nya funktioner. Nackdelen med butiker som företagen själva har byggt från grunden är ju att det krävs en del tid/pengar att skapa nya funktioner.

    Vi kan självklart inte lova att släppa nya funktioner till dig helt efter vad du vill ha utan att ta betalt för detta, men vi strävar alltid efter att hålla butiken uppdaterad. Vi håller just nu på att lägga in nya funktioner för sökordsoptimering t.ex.

    Du kan alltid kika in på Starta e-handel? Hyr eller köp din egen webshop till en fast engångskostnad och berätta hur du vill ha med deignen så tar vi fram en skiss åt dig som du sedan gör vad du vill med:)

    Lycka till!
    Mvh
    Karl

    #106851
    Fredde
    Deltagare

    Vad tror ni om de andra e-butikslösningarna då?
    Någon som har erfarenhet av dessa eller någon som vet vilken som bygger på öppen källkod eller inte?

    @GregerA 1639 wrote:

    Det beror nog lite på vad du lägger i begreppet “bra support”.

    Vill du bara kunna maila/ringa o få svar på rent användarrelaterade frågor, typ hur lägger jag upp en ny artikel … hur ändrar jag företagsnamn … etc?

    Eller menar du att du vill ha en lyhörd partner som förstår vad du vill och anpassar sin produkt därefter? D.v.s kontinuerligt lägger till nya funktioner som passar dig.

    Ja, det viktigaste är ju att företaget är lyhörda och försöker förstå och anpassa sin produkt lite efter mina önskemål.

    #106852
    Bifrost
    Deltagare

    Hej
    Vi har använt Bluemist i flera år till våra butiker och är nöjda med dessa.
    Det har aldrig varit några problem med varken support eller annat.

    Vi har även diskuterat funktioner och fått dessa utförda till en mycket rimlig kostnad.

    #106855
    henrik
    Deltagare

    Jag kan avråda dig från xelera. Dom utnyttjar din butik till att marknadsföra sina andra kunder via lite halvt dolda länkar.

    #106856
    Parvelito
    Deltagare

    @Fredde 1637 wrote:

    Vill ha en butikslösning där jag kan börja i litet format och sedan utvecklas och växa i takt med att min shop ökar försäljningen. Givetvis ska det vara bra support.
    Tar tacksam emot era kommentarer!

    Skall man tolka “bra support” som att du vill ha sakerna så färdiga som möjligt, för att du inte kan själv? Eller vad är det du behöver support på?

    Från vilken nivå tänkte du börja, och vart hamnar du rimligtvis? Är starten en order i veckan, så lär du behöva något rätt så billigt för att inte gå omkull rätt så omgående. Är målet hundratals ordrar/dag så behöver du något som kan hantera mycket mer än många av de du räknat upp.

    Det är väldigt mycket subjektiva tyckanden i vad som är bäst och sämst. Främst eftersom olika shoppar är bra på olika saker. Titta bland referenserna efter shoppar som gör liknande saker som du (inte nödvändigtvis samma saker, men liknande omfattning på sortiment och målgrupp). Har de lösningar som tilltalar dig, eller ser det “byngligt” ut?

    Jag vill också sätta upp ett varningens finger för nystartade bolag som lovar guld och gröna skogar för inga pengar alls. Inte för att vara elak mot dem, utan för att rädda dig från en katastrof. Om man för ett pris som motsvarar 4-5 timmars konsultande (för en mycket billig webmekare) blir lovad allt, så kommer det rätt snabbt till en punkt där du som kund blir ointressant för leverantören. När den 22:a timmen är nedlagd på dig och andra kunder står på kö till leverantören för de har erbjudits billiga webshopar, så kommer svarstiderna på dina mail att bli LÅNGA. När du ringer tutar det upptaget och alla de fulhack som skapats för dig, men som krånglar är omöjliga att få ordning på.

    Priset är egentligen inte intressant. Det intressanta är att det finns ett fortsatt intresse för er bägge två att fortsätta arbeta tillsammans. Då kan man uppnå underverk.

    #106860
    Fredde
    Deltagare

    @henrik 1648 wrote:

    Jag kan avråda dig från xelera. Dom utnyttjar din butik till att marknadsföra sina andra kunder via lite halvt dolda länkar.

    Oj, där ser man. Är det något annat som inte är bra med dem?
    De ville nämligen ringa upp mig på måndag för att gå igenom med mig hur deras administrationsdel fungerar. Jag var egentligen lite tveksam till dem från början, men sedan ringde de upp för någon dag sedan.
    Kanske ska strunta i dem då?

    När det gäller “Parvelitos” inlägg så håller jag med. Vill ju vara lika mycket värd för dem även fast man har hållit på ett tag. Det behöver inte gå jättefort med lösningarna, bara de lyssnar, förstår och hjälper mig med mina problem.

    Även fast jag börjar i en liten skala som man bör så vill jag helst ha en e-handelslösning/leverantör som håller i längden redan från start. Och de kanske inte någon av dem jag listat kan göra?

    #106861
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Nu är jag säkerligen lite partisk här, men jag ska försöka ge ett mer nyanserat svar som råd till dig, och till alla som går i välja e-handelstankar.

    Många e-handelsföretag i dag tar ut för lite för sina lösningar för att de ska ha råd att fortsätta utveckla dem. Det finns ofta en anledning till att lösningar med mer funktioner är lite dyrare. Så, med andra ord, lösningar som är alltför billiga är kanske bra i början när man har få krav, men kanske inte i slutänden.

    Om du hittar en billig lösning som verkar bra, fråga leverantören varför den är billig och lyssna på svaret. En del drar säkert till med klycshan “eftersom vi har så många kunder kan vi hålla så låga priser”, men då ska man tänka på att många kunder ofta ger mycket jobb också, och frågan är då får man bra support för det priset, hinner man med sina många kunder? Blir man en viktig kund eller en i mängden?
    Billigt kan vara bra, men man bör undersöka innan varför leverantören är billig och sedan fundera över om man kan leva med vad det innebär.

    Det du behöver göra är att sätta dig ner och fundera över är, vad behöver jag för funktioner i min butik? Därefter kontaktar du de olika leverantörerna och pratar med dem kring deras lösningar och ser om de kan matcha dina behov. Fråga också efter deras utvecklingsplan för sina lösningar, ur ofta släpper det nya funktioner osv. Fråga om supporten, hur de hanterar de den, osv.

    Beställ demobutiker av dem och jämför dem. Fråga om saker när du testar demobutikerna, var en krävande kund redan då

    Kontrollera också går det att specialanpassa lösningarna? Ok du kanske inte behöver det nu, men om du växer, finns kapacitet för att specialanpassa för dig, med nya funktioner, kopplingar mot affärsystem, pscsoft m.m. om du behöver det?
    Eller är du tvungen att anpassa din verksamhet efter vilka affärssystem de erbjuder kopplingar till, eller de funktioner som finns?

    Det är inte du som ska behöva anpassa dig efter e-handelslösningen utan den som ska kunna anpassa sig efter dig. Ok att du säkert får betala för anpassningarna, annars är något fel för inget företag jobbar gratis (i alla fall inget som överlever något längre tag), men det är inte poängen, poängen är går det rent tekniskt att göra och verkar leverantören villig att göra det?

    När du gjort allt detta, då kan du börja utvärdera lösningarna. Det är bara du som vet vilka krav du har och vilka behov du har och det är bara du som kan göra jobbet att prova dig fram.

    Frågor om vilken lösning som är bäst på ett forum blir bara en massa tyckande från olika personer, och eftersom alla har olika behov tycker alla olika, men tänk på att det är dina behov som ska styra den leverantör du väljer, inte vad alla tycker. De som tycker kanske inte alls har samma behov som du och då blir tyckande lätt snett.

    (Ang bluemist, bara som en lite parentes vi har två företag som kommit till oss från dem eftersom de vägrar bygga in en snabbkassa till dem. Det säger de är helt förbehållet eleven som är deras största kund att få ha det…..)

    #106862
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Måste bara skriva lite om öppen källkod också, det är nog bra ur prissynpunkt för de kan bli billigare att utveckla, men där finns också ett producentansvar som ibland kan vara lite luddigt. Vad gäller vid säkerhetsluckor osv? Det bör du kontrollera vid öppen källkodsbutiker.

    Samma sak om butiken är tillagd en massa olika funktioner i grundversionen, går den då överhuvudtaget att uppdatera? Exvis om du kör magento 2.0, och så kommer 2,5 ut där man täppt till en massa säkerhetsluckor och du vill naturligtvis uppdatera.

    1) Gör företaget det eller kostar det pengar. Har du köpt 2.0 eller har du rätt till uppdateringar?

    2)Med de speciallösningar du byggt in går det ens att uppdatera? Det är ett problem jag hört från flera med open source lösningar att när du byggt egna lösningar och sedan ska uppdatera så fungerar det helt plötsligt inte och då står du där med en butik som kanske har kända säkerhethål men som du inte kan uppdatera pga att du byggt om den. Ofta måste man nämligen anpassa den till svenska förhållanden och då kan man senare få problem om man har otur.

    sammanfattningsvis open source har för och nackdelar, och man bör känna till dem och tänka igenom dem ordentligt när man väljer butikslösning.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 21 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.