Driftstatus för betalsystem
Läs våra bloggar
E-handlare på Twitter
Skicka nyhetstips
Jämför Kortbetalning
Jämför E-handelsplattformar
Jämför Fraktavtal
Diskutera e-handel i forumet
Hejsan! Du verkar inte vara medlem på Ehandel.se ännu. Du vet väl att det är gratis och ger dig tillgång till forumet, nyhetsbrevet och mycket mer? Bli medlem nu

Gå tillbaka   Ehandel.se > E-handelsforumet > Generellt om E-handel

Svara

LinkBack Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1 (permalink)  
Gammal 2011-04-30, 15:39
JockeAs avatar
Nyfödd
www.dmayer.se

Reg.datum: Apr 2011
Standard Betala returfrakt eller ej

Hej,
Jag håller på att starta en e-handelbutik med försäljning av egendesignade handväskor. Vi kommer förmodligen ha 30 dagars öppet köp och fri frakt (lägger priset för frakten på produkterna istället - iaf för en aningen långsammare leverans).

Jag sitter nu och funderar på om man ska betala för returfrakten eller ej. Har läst köpvillkoren hos några av de större svenska e-handlarna och de verkar skilja sig lite där. Vissa betalar bara för returfrakten om man byter varan, men inte om man vill ha tillbaka pengarna, vissa betalar bara för returfrakten om det är någonting fel på varan och vissa betalar alltid för returfrakten.

Vad har ni för tankar om detta? Hur gör ni? Är det någon som har testat flera olika alternativ och märkt någon skillnad på försäljningen?

(Vi kommer enbart använda Posten i början.)

Jocke
Svara med citat
Annons
  #2 (permalink)  
Gammal 2011-04-30, 18:29
fotofyndets avatar
Veteran
fotofyndet.se
@chhagglund

Reg.datum: Nov 2009
Skicka ett meddelande via MSN till fotofyndet
Standard

Det där är en intressant fråga, enligt vissa intressantare än om man har fri frakt till kunden eller ej. Har för mig att Peter Höjman bland annat har diskuterat frågan i ett blogginlägg där han säger att det finns indikationer på att fri returfrakt kan höja konverteringen pga att kunden känner sig säker när han sitter och tittar, eftersom han lätt och gratis kan skicka tillbaka varan om han inte blir nöjd. Detta skulle då göra så att kunden har lättare för att slå till.

Att en del står för returfrakten om du vill byta varan är troligen pga att då finns det en marginal på den nya varan som kan betala för returfrakten, medan vid en återbetalning så blir marginalen 0 kr.

Om det däremot är något fel på varan så är du skyldig att ersätta returfrakten.
  #3 (permalink)  
Gammal 2011-05-01, 10:50
JockeAs avatar
Nyfödd
www.dmayer.se

Reg.datum: Apr 2011
Standard

Jag kan tänka mig att det är särskilt viktigt med fri returfrakt när man är en ny aktör. Vi kommer nog köra på det inledningsvis och eventuellt testa att ändra det i framtiden för att se hur det påverkar försäljningen.
Svara med citat
Svara

Taggar
frakt, köpvillkor, returer, ångerrätt

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är