Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Betala returfrakt eller ej

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #95949
    JockeA
    Deltagare

    Hej,
    Jag håller på att starta en e-handelbutik med försäljning av egendesignade handväskor. Vi kommer förmodligen ha 30 dagars öppet köp och fri frakt (lägger priset för frakten på produkterna istället – iaf för en aningen långsammare leverans).

    Jag sitter nu och funderar på om man ska betala för returfrakten eller ej. Har läst köpvillkoren hos några av de större svenska e-handlarna och de verkar skilja sig lite där. Vissa betalar bara för returfrakten om man byter varan, men inte om man vill ha tillbaka pengarna, vissa betalar bara för returfrakten om det är någonting fel på varan och vissa betalar alltid för returfrakten.

    Vad har ni för tankar om detta? Hur gör ni? Är det någon som har testat flera olika alternativ och märkt någon skillnad på försäljningen?

    (Vi kommer enbart använda Posten i början.)

    Jocke

    #122270
    fotofyndet
    Deltagare

    Det där är en intressant fråga, enligt vissa intressantare än om man har fri frakt till kunden eller ej. Har för mig att Peter Höjman bland annat har diskuterat frågan i ett blogginlägg där han säger att det finns indikationer på att fri returfrakt kan höja konverteringen pga att kunden känner sig säker när han sitter och tittar, eftersom han lätt och gratis kan skicka tillbaka varan om han inte blir nöjd. Detta skulle då göra så att kunden har lättare för att slå till.

    Att en del står för returfrakten om du vill byta varan är troligen pga att då finns det en marginal på den nya varan som kan betala för returfrakten, medan vid en återbetalning så blir marginalen 0 kr.

    Om det däremot är något fel på varan så är du skyldig att ersätta returfrakten.

    #122274
    JockeA
    Deltagare

    Jag kan tänka mig att det är särskilt viktigt med fri returfrakt när man är en ny aktör. Vi kommer nog köra på det inledningsvis och eventuellt testa att ändra det i framtiden för att se hur det påverkar försäljningen.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.