Driftstatus för betalsystem
Läs våra bloggar
E-handlare på Twitter
Skicka nyhetstips
Jämför Kortbetalning
Jämför E-handelsplattformar
Jämför Fraktavtal
Diskutera e-handel i forumet
Hejsan! Du verkar inte vara medlem på Ehandel.se ännu. Du vet väl att det är gratis och ger dig tillgång till forumet, nyhetsbrevet och mycket mer? Bli medlem nu

Gå tillbaka   Ehandel.se > E-handelsforumet > Generellt om E-handel

Svara

LinkBack Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1 (permalink)  
Gammal 2011-05-25, 17:02
Prixs avatar
Senior Medlem
www.MoviePrix.se

Reg.datum: May 2011
Standard Nya Cookie-lagen

Hur påverkar den Er? Hur ska ni lösa det?
Jag har bara läst lite snabbt och de verkar inte finnas mycket positivt med den...
Svara med citat
Annons
  #2 (permalink)  
Gammal 2011-05-26, 10:58
Parvelitos avatar
Inventarie på Ehandel.se
shop.parvelito.se

Reg.datum: Apr 2009
Standard

Jag har inga problem alls med den. Det enda som man egentligen får problem med är information man samlar på ett ställe, och vill använda någon annanstans, eller information man samlar utan att det har till sajtens funktion att göra. De som däremot kan få en del bekymmer är olika affilliate-sajter, annonstjänster med annonser valda utifrån vilka sajter man tidigare besökt etc.
  #3 (permalink)  
Gammal 2011-05-26, 19:35
Novis
ingen

Reg.datum: Dec 2010
Standard

Rent tekniska cookies; dessa som behövs för att hantera kundvagn, inloggning etc är undantagna i lagen.

Men sedan kommer det som de allra flesta faller på - statistiken! Majoritet av alla webbutiker håller väl lite koll på vad sina besökare gör. Lagen säger ungefär att statistik-cookies inte inkräktar lika mycket på den personliga integriteten som spårnings-cookies, men att statistik-cookies ändå kräver medgivande från besökaren.

Vi är många som är nyfikna på vad det innebär för Google Analytics, men jag har inte hittat något uttalande från Google. Om du använder en e-handelsplattform kan det vara lämpligt att fråga dem hur de kommer hantera denna lagen (berätta gärna vad de svarade!).

I Storbritannien gäller redan lagen. Här kan man se hur myndigheterna själva har gjort på sin webbplats:

Data Protection and Freedom of Information Advice - ICO

Om man gör lika som myndigheterna borde det vara lungt. Vi får se hur svenska myndigheter gör på sina webbplatser den 1 juli.

Det blir förstås till lite besvär för besökare - men de lär ju bli vana - eftersom detta gäller en stor andel av alla webbplatser.
Svara med citat
  #4 (permalink)  
Gammal 2011-05-27, 15:34
Prixs avatar
Senior Medlem
www.MoviePrix.se

Standard

Tittade på hemsidan ovan. Måste säga att jag tycker det är helt löjligt. Som konsument/besökre blir jag bara grymt irriterad av allt som ska godkännas och fyllas i hela tiden.

Finns ju även en risk att de som är äldre och nybörjare på datorer blir rädda och godkänner inte att det används.
Svara med citat
  #5 (permalink)  
Gammal 2012-01-19, 15:05
Prixs avatar
Senior Medlem
www.MoviePrix.se

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Parvelito Visa inlägg
Jag har inga problem alls med den. Det enda som man egentligen får problem med är information man samlar på ett ställe, och vill använda någon annanstans, eller information man samlar utan att det har till sajtens funktion att göra. De som däremot kan få en del bekymmer är olika affilliate-sajter, annonstjänster med annonser valda utifrån vilka sajter man tidigare besökt etc.
Men frågan är varför då tex polisen och regeringen har valt att göra enligt följande;

Svara med citat
  #6 (permalink)  
Gammal 2012-01-19, 18:05
lunarmyss avatar
Veteran
iPhonebutiken.se

Reg.datum: Jun 2009
Standard

Troligen för att de känner krav på sig att efterfölja sin egen totalidiotiska lag.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är