Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Antal produkter?

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #96230
    Joel
    Deltagare

    Hej!

    Igår passade jag på att ta fram lite statistik på hur många produkter vi haft i shoppen sedan vi startade och hur antalet växt. Jag blev förvånad över hur jämt arbetsbördan blivit fördelad över tiden.

    Diagram (17 sept 09 – 16 jul 11):
    [IMG]http://www.ehandel.se/forum/attachment.php?attachmentid=241&stc=1&d=1310923145[/IMG]

    I snitt har vi alltså lagt in c:a 3 produkter om dagen. Fortsätter det i den här takten så har vi vuxit ur vårt nuvarande lager bara om några månader…

    Jag har märkt att det nästan alltid är nya produkter som lockar återvändande köpare så jag tror att det kan vara väldigt posivit för en webbshop att ständigt uppdatera sitt sortiment med nya varor. Min erfarenhet säger också att nya produkter sällan köps direkt utan att de måste ligga i sortimentet någon vecka innan kunderna börjar handla dem.

    Hur många produkter har ni och hur ofta tar ni in nya? Är fler alltid bäst eller kan det rent av vara bättre att bara ha produkter som säljer bra?

    /Joel

    #124632
    Parvelito
    Deltagare

    Jag har nått det stadiet att för varje ny produkt jag lägger in, så bör det helst utgå en också för att det inte skall bli korvstoppning. I princip varje vecka kommer det något nytt som pockar på uppmärksamhet.

    #124639
    Andreas
    Deltagare

    Jag uppdaterar sortimentet en par gånger i året och då kommer de in en massa nya produkter. Har få återkommande kunder eftersom man inte köper fälgar precis varje dag.

    #124640
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Jag försöker hålla en in en ut principen men det är svårt ibland. Jag tror att det är ett måste om man inte bara till slut ska sitta med hyllvärmare och gigantisk lagringskostnad. som du själv säger många är inte alltid bäst utan de som säljer är bäst :-) Mitt sortiment skulle gärna få vara bara storsäljare, men det är svårt att hitta dit. Jag har ca 3000 produkter, då är en del färg och storleksvarianter, men säg 2500 unika.

    Dock tror jag det är en förutsättning att man uppdaterar med nya produkter lite då och då för att vara intressant. I min bransch räcker det med några gånger / år och behövs inte varje dag. Det kommer heller inte så ofta nyheter eftersom trädgård är rätt säsongsbetonad, och djurbranschen ha i stort sett aldrig nyheter på det sättet som andra branscher.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.