Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Fri frakt, småordertillägg osv

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 20 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #96417
    Tomas
    Deltagare

    Favorit i repris i alla fall i mitt huvud brukar jag fundera en del på det här med frakt. Om vi bortser från lojaliteten hos oss ehandlare som av lojalitet till varandra vill bibehålla att vi debiterar kunden fraktavgift, gärna vad det kostar så vill jag veta hur ni tror att kunder reagerar på, eller ni själva som kunder vid följande fall, där alla alternativ skyltas tydligt lite överallt i shopen så man som kund ser det på en gång:

    A. “Vi levererar alltid fraktfritt” men väl i kassan möts man av en “småorderavgift” på 49:- för order under 500:-

    B. “Vi levererar alltid fraktfritt över 500:-” ingen småorderavgift.

    C. Enhetsfrakt, alltid 49:- oavsett orderstorlek.

    Själv har jag svårt att som ehandlare förstå hur man väljer att tillämpa A. Särskilt i ett specifikt fall där jag jämför en butik och ser att de i produktpriserna lagt på så att också en vara för ca 200:- har de egentligen redan lagt på en fraktkostnad, men alltså inbakad i priset. Vill kunden beställa inte 1 utan kanske två eller fler börjar det bli dyrt jämfört med flertalet “konkurrenter” som istället debiterar frakt och har ett lägre/normalt produktpris.

    Tja, vill bara höra lite synpunkter på det här.

    #126286
    Parvelito
    Deltagare

    Av de alternativ du räknar upp är B något som gör mig positiv, A är något som jag blir rätt tjurig på. C är neutralt.

    Själv använder jag mig av alternativ B, men numera med 19kr istället för 49kr. Detta för att så småningom kunna gå över till alternativ D: Alltid fraktfritt på allt, utan småorderavgift. Möjligen med en passus att ordrar under x kr expedieras ej där x kan vara 50kr.

    #126290
    kalsonger
    Deltagare

    Jag använder mig av alternativ C. Ska använda mig av alternativ B också när min webshop är utbyggd för att klara av den tjänsten. Alternativ A är en tjänst som jag inte skulle använda mig av.

    #126295
    Joel
    Deltagare

    “Småorderavgift” eller “Vi tar inte emot beställningar under XXX kr” har jag aldrig förstått mig på. Det senare såg jag senast hos Gardenhome idag när jag tjuvkikade lite på Katrins kassa.

    Alla ordrar är bra ordrar! Det är inte sällan en kund “testar webbshoppen” genom att beställa något litet först och sedan efter en tid kommer åter med en rejäl beställning.

    Faktum är att vi kan går +/- 0 med 49 kr i enhetsfrakt mycket tack vare att vi skickar många små beställningar. De kostar 49 kr för kunden men kanske 17 kr att skicka (med Posten Varubrev) och vi får på så sätt ner vår snittkostnad (för frakt) per order.

    #126296
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Det beror mkt på vilken bransch du är i, hos mig kom småorderkunder inte tillbaka för att annat än lägga lika små orders. Det de gör då, är endast att dra upp omsättningen, men de kostar lika mycket att hantera som en stor order i och med att jag kör tredjepart. Hade du börjat räkna din tid som jag tvingas göra kanske du sett det annorlunda :-) De är alltså för mig rena förlustorders

    #126297
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Ja, sedan kör vi B och C i våra butiker och även D, alltid fraktfritt i doftljusbutiken

    #126298
    Joel
    Deltagare

    Helt klart olika från bransch till bransch! Och framförallt, ett problem om man kör 3pl och betalar en fast avgift per packad order.

    För oss som har ett eget lager och det (nästan alltid) finns lite extra tid över för vår anställde packare så gör det inget om vi får packa 5-6 st 0-100 kronors beställningar extra per dag :) Att vi dessutom tjänar pengar på dem gör ju packandet ännu roligare.

    Sedan kan jag se det som en bra service ut mot kunden också, att som kund inte behöva reflektera över hur mycket man behöver handla för att kunna gå till kassan. Tänk om du gick in på ICA för att köpa lite skithuspapper och du kommer ut med en hel bal, för att du inte fick handla för mindre än 150 kr.

    #126300
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    @Joel 23532 wrote:

    Sedan kan jag se det som en bra service ut mot kunden också, att som kund inte behöva reflektera över hur mycket man behöver handla för att kunna gå till kassan. Tänk om du gick in på ICA för att köpa lite skithuspapper och du kommer ut med en hel bal, för att du inte fick handla för mindre än 150 kr.

    Det håller jag med om, men att exvis i doftljusbutiken tillåta kunden att handla ett värmeljus för 9 kr, skulle aldrig fungera, eller en fröpåse för 12
    Jag har kikat på hur många vi har som kommer till kassan och handlat för mindre än 150 kr, och de kan räknas på ena handens fingrar på ett halvår ( det var då vi införde det), så då fungerar det. Hade det varit många fler hade man fått fundera ett varv till

    #126302
    Joel
    Deltagare

    Jag förstår varför men jag tycker fortfarande att det är att flytta över problemet på kunden.

    Egentligen är ju då problemet att ni tar för lite betalt i frakt för att kunna täcka era kostnader (oavsett orderns storlek).

    Men jag ska inte tjata mer, det är ju helt och hållet ditt beslut om du vill säga nej till dessa “tuggummikunder”, som tanten i kiosken brukade kalla mig som barn :)

    #126307
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Joel vi måste inte alltid vara överens, vi kan enas om att vara oense :-)
    Jag kan hålla med dig till viss del, vi har för stora kostnader på varje order helt enkelt, och då måste man fundera över hur man löser det. Vi har löst det så, det är inte optimalt men det är det minst dåliga för vår del :-)

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 20 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.