Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel plus-minus noll och förlustaffärer

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #96429
    najjie
    Deltagare

    Hej!

    Tänkte höra om något har lite feedback på mina funderingar och hur ni tänker om order med just ingen vinst.

    Jag har experimenterat fram och tillbaka med minimiorder och fraktavgifter ett tag nu.

    I dagsläget har jag enhetsfrakt 55:- (jag betalar runt 57) på order över 200:-, 65:- på order under 200. Detta för att som ni vet så kostar kortbetalning, emballage osv minst 10:- och när en kund beställer för 40:- så blir det ju så gott som förlustaffär.

    Jag har experimenterat med minimiorder och ännu högre frakt för småorder tidigare. När jag hade minimiorder kom det arga mail från kunder om att de bara ville beställa det de ville ha och när jag hade högre avgift beställde en del kunder ändå jättelite och betalade så det kändes som jag lurade dem.

    Då hade jag inte riktigt tid att packa plus minus noll order men med bättre rutin och lokal går det bra i dag.

    Men nu ska jag gå över till viktdebitering eftersom jag kommer öppna upp webbshopen för återförsäljare. Det är inget kom kommer påverka privatkunder nämnvärt, någon femma extra på större order bara, men känns som ett måste till åf.

    Så tanken nu är att sätta minimiorder inklusive frakt runt 150 kr och ingen extra avgift. Vad tror ni om det? Det kommer bli någon krona över på en sådan order och jag har tiden till det. Känns det som en okej lösning?

    Vill inte tårna någon på tårna men kan ju inte heller jobba gratis eller till och med betala för det.

    Just ja, jag har en medelorder på runt 350 så det handlar inte alls om alla kunder utan knappt var 10de order. De minsta varorna kostar runt 50kr så det skulle bli att de behöver beställa minst 2 vilket de ändå nästan måste för att det ska bli bra.

    #126475
    Parvelito
    Deltagare

    Nummer ett är att få kunderna att handla, och att sätta sina priser så att man tjänar pengar på att de handlar. Ibland är det svårt, men på din typ av produkter tror jag inte att det är så svårt. Försök göra något som är enkelt att förstå för alla.

    Ha t.ex. en enhetsfrakt på 39, 49, 55 eller rent av 59kr. Köper man en billig pryl eller fem billiga spelar det ingen roll. Sedan har man kanske en morot i att om man handlar för minst 500kr så blir det fraktfritt. Man kan sedan för återförsäljare ha ett helt annat fraktsystem eftersom ju de handlar för andra priser. Jag har t.ex. en leverantör som kör fast frakt på 95kr upp till 3000kr, då blir det fraktfritt.

    #126506
    Plastskivor
    Deltagare

    När du står där och packar ordrar som du inte tjänar nåt på så kan du ju fundera på hur du istället kan använda den tiden till att attrahera mer business från den kundgrupp som du verkligen tjänar pengar på.

    Man behöver inte vara alla till lags alla gånger.
    Visst det är säkert några som gnäller om du höjer frakten från 49:- till 99:- eller whatever. Men förmodligen är det en massa andra potentiella kunder därute som skiter fullständigt i de för de avser ändå att beställa så mycket så att det inte spelar någon roll i sammanhanget (d.v.s. de är bara intresserade av totalen). Då får du ställa dig frågan vilken kund är viktigast för dej.

    #126654
    najjie
    Deltagare

    Parvelito, jag tittade på dig på video här om dagen apropå ingenting. Där sa du en sak som jag funderade lite på men kom på att det inte alls passar mig. Man skulle ju kunna köra på kraftpapper som emballage och ingenting mer. Men jag vill alltid skicka i en liten kartong med instruktionsbroschyrer, visitkort, engångshandskar och helst ett litet gratisprov. Då drar det ju i väg lite på en liten order.

    Grejen är att jag tror att många av de som handlar lite gör det för att prova på varorna och det vill jag ju inte neka dem. Men vill tjäna något på det också. Annars har jag väldigt bra mängdrabatter som många utnyttjar.

    En intressant grej är att jag har kunder som struntar i mängdrabatten och beställer många av den vanliga i stället. Så det kanske inte är så priskänsligt.

    Har kunder på telefon som aldrig ens frågar vad det kostar heller.

    Just för att jag har mängdrabatter så har jag satt fraktfritt-gränsen ända vid 900kr vilket inte många kommer upp i. Skulle vara en idé att sänka den till 700kr tror jag, en vanlig lite större order är 5-600kr och då är det ju ett mindre kliv upp till 700.

    Kan kompensera med en liten smyghöjning av priserna, med min typ av produkter är det inte så svårt nej. Jag tar 50-85kr utan mängdrabatt, konkurrenterna tar 70-140kr och erbjuder aldrig mängdrabatt.

    Men vad tror ni om att helt enkelt skippa 1kg gränsen? Sitter och tittar på fraktlistan och gränserna är 1kg 55kr 3kg 60kr. En normal order ligger på 0.7-1.5 kilo och det är väldigt lätt för kunderna att gissa vad paketet kommer att väga eftersom jag säljer mest i gram. Eller kan ju lika gärna sätta enhetsfrakt 60, man kan knappt få mer än 3 kilo för under 700kr. Fast det kan ju också få effekten “åh, jag kan fylla ett paket med 3 kilo för samma pris!”.

    Plastskivor du har väldigt rätt, blir det för mycket småorder får jag göra något mer drastiskt. Flyttade nu i somras och veckorna det var som mest rörigt funderade jag på att stänga webbshopen helt men drog i stället upp minimiordern till 400kr, fick kanske en tredjedel så många order som vanligt och en del arga mail men det kändes bra att packa.

    #126659
    NO LINGO
    Deltagare

    Så länge förlustaffärerna inte utgör mer parten av ens ordrar tycker jag inte att man ska lägga särskilt mycket kraft eller tankemöda på dem. Alla affärer kan inte vara lönsamma och så länge genomsnittet på alla affärer genererar överskott så är man rätt på det. Det finns alltid en svans av olönsamma kunder, det kan man inte komma ifrån, och genom att försöka mota olle i grind med diverse “åtgärder” riskerar man att stöta bort andra viktiga, lönsamma kunder. Sen är det ju oxå så att den kunden som på pappret är olönsam räknat på en affär kan ju faktiskt vara din bästa ambassadör och generera massor av nya kunder utan att du vet om det. Så sluta oroa dig för de olönsamma kunderna och fokusera på helheten istället tycker jag :)

    #126660
    NO LINGO
    Deltagare

    Det heter givetvis merpart, inte mer part. Jag är ingen sär skrivare utan en slarvpelle :)

    #126661
    Parvelito
    Deltagare

    @najjie 23918 wrote:

    Men vad tror ni om att helt enkelt skippa 1kg gränsen? Sitter och tittar på fraktlistan och gränserna är 1kg 55kr 3kg 60kr.

    Gör det enkelt för dig och för kunderna. Låt frakten vara x kr oavsett vad man än beställer, och vid ett visst belopp blir det fraktfritt. Så fort man börjar med gränser hit och dit så blir det dels svårt att förstå, dels så uppstår det en hel del smått vansinniga marginaleffekter som en del kunder kommer att se som mycket märkliga.

    Vad du kan göra för att få lite ordning på små beställningar är att kanske skicka dem som en vanlig brevförsändelse med Posten istället. Många kunder uppskattar att hitta en försändelse på hallmattan eller i brevlådan istället för att behöva fara iväg och hämta ut det någonstans. Om nu någon vill ha 100 gram av något så borde du även med emballage och lite information kunna få ned det i en försändelse som inte är skrymmande och som väger under 250 gram. Då kostar det 19,20kr + moms att skicka med Posten. Även om det är skrymmande så kostar det 28,80kr + moms, och då ger fraktslanten ett litet täckningsbidrag för att täcka kostnaden för betalning, emballage och liknande som kanske en billig produkt inte orkar bära.

    #126690
    najjie
    Deltagare

    Vad bra det är att bolla med någon annan! Då får man se hur dumt man tänkt ibland. Nu är jag nog inne på rätt spår.
    – Enhetsfrakt 60:- med Privpak (så gott som alla mina försändelser och vad jag betalar för 3kg). Priserna ökar med 5kr/2kg efter det och det var ju bara töntigt att ta betalt för!
    – Företagspaket viktdebitering och skippade 1 kilos gränsen. Fraktfritt över 3000. Svårt att sätta enhetsfrakt då order är väldigt olika stora. Tror att till en företagare är det inte dumt att ha viktdebitering, då känner de att de inte blir lurade.
    – Postpaket och utrikes viktdebitering för att det är skitdyrt då jag inte har avtal alls med dem och måste åka extra. Men valet finns för de som vill ha det.
    – Men sen, brev från 45kr med viktdebitering och med en fin beskrivning “praktiskt för små order som går i lådan”.

    Det känns som en ganska bra lösning, då tjänar jag lite på småbeställningar och kunden kan välja brev själv om den vill så det inte blir en överraskning om de valt paket och det kommer som brev. Satte en maxvikt på 800 gram så det går i lådan.

    Det här med viktdebitering är nog bra om man använder det rätt. I dagsläget har jag posten 75kr bara och håller tummarna att det blir under 2kg men nu kan man rikta erbjudandet om brev till de kunder där det passar.

    Vad tror ni, är jag något på spåren?

    Nolingo du har helt rätt, jag vill bara försöka hitta en lösning som passar alla så bra som möjligt så det inte blir muttrande år något håll och när jag byter system var det ett bra tillfälle. Det har blivit lite “hipp som happ” ett tag nu och det är ju inte bra för någon. Till exempel så tar jag order under minimiorder och bara betalt för frimärkena i telefon och inte alls i webbshoppen. Då är det nog bättre att ha en färdig kompromiss så jag inte behöver lösa det från fall till fall. För en kund ska ju kunna beställa bara en grej om den vill, så klart.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.