Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Varning Sverige-annonser

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #96431
    Caroline
    Deltagare

    Idag blev min sambo uppringd av en säljare från Sverige-annonser som med dryg ton undrade om han tänkte fortsätta med sin annonsering hos dem. Eftersom min sambo inte har några annonser alls berättade han att han genomsynat deras blufförsök. De säger då att de skickat ut ett brev och eftersom min sambo inte tackat nej till erbjudandet så har de ingått ett avtal ang. annonsering och de ska börja skicka fakturor. Säljaren känner dock inte min sambo och fick verkligen ångra att han ringt just till honom. :D

    Vill bara göra er uppmärksamma på detta företag och att kolla posten noga. Fattar inte ens att de kan göra så här, det kan väl inte vara lagligt… eller:confused:

    #126481
    GregerA
    Deltagare

    Nej, det är inte lagligt …. bedrägeriförsök kallas det.

    Negativ avtalsbindning, dvs att ett avtal ingås automatiskt om man inte tackar nej, är inte något som håller i rätten.

    #126505
    fotofyndet
    Deltagare

    Det är nog samma snubbar som jag hade att göra med för någon månad sedan. Exakt samma upplägg. De påstod att de hade ringt för tre månader sedan, jag hade godkänt ett avtal på tre provmånader med deras säljare genom att trycka en etta på telefonen. Sedan hade det gått ut ett brev om uppsägning i god tid innan provmånaderna tog slut, och eftersom jag inte hade svarat på det så övergick det i ett 24 mån abonnemang á 995:- Jag som är snålare än allt :D skulle då ha glömt både telefonsamtalet, att jag tryckte för att godkänna OCH brevet.

    En liten rolig grej var när jag hade blivit lite arg på killen som ringde upp så fick jag prata med hans chef. Han skröt över vindsvåningen i centrala Stockholm som de höll till i och att de var över 200 anställda. Visst, jag kunde få säga upp avtalet, men då övergick det istället till minimiperioden som var 6 mån. Alltså 6000 kr istället för 24000 kr. Jag sa att jag ville kontrollera inspelningen på vårt samtal och den skulle då finnas på något som hette inspelningscentralen punkt se och sedan ringa tillbaka. Det skulle jag få göra om jag ville, MEN erbjudandet om 6 mån fanns endast kvar så länge som jag hade “chefen” i telefon. När vi la på och jag ville kolla inspelningen så var den chansen rökt. Jag kunde förvisso ringa upp deras kundtjänst, men de hade inte befogenhet att säga upp avtal…

    Jag lovade att bestrida fakturan, inkassokravet, kronofogde etc och sedan avslutade vi samtalet. Eller jo, jag råkade visst säga att det de höll på med var kriminellt också, och det kan jag väl säga utan att överdriva att han inte uppskattade. :D

    Slutresultatet var iaf att ingen faktura kom, inte ännu i alla fall.

    Jag: “Vad är det ni gör då, vad ger den här tjänsten mig?”
    Han: “Det är ju vi som gör att ni syns på Google…”

    Aaaah, då förstår jag… Allt mitt SEO-jobb förgäves :D

    #126538
    Caroline
    Deltagare

    @fotofyndet 23755 wrote:

    Det är nog samma snubbar som jag hade att göra med för någon månad sedan. Exakt samma upplägg. De påstod att de hade ringt för tre månader sedan, jag hade godkänt ett avtal på tre provmånader med deras säljare genom att trycka en etta på telefonen. Sedan hade det gått ut ett brev om uppsägning i god tid innan provmånaderna tog slut, och eftersom jag inte hade svarat på det så övergick det i ett 24 mån abonnemang á 995:- Jag som är snålare än allt :D skulle då ha glömt både telefonsamtalet, att jag tryckte för att godkänna OCH brevet.

    En liten rolig grej var när jag hade blivit lite arg på killen som ringde upp så fick jag prata med hans chef. Han skröt över vindsvåningen i centrala Stockholm som de höll till i och att de var över 200 anställda. Visst, jag kunde få säga upp avtalet, men då övergick det istället till minimiperioden som var 6 mån. Alltså 6000 kr istället för 24000 kr. Jag sa att jag ville kontrollera inspelningen på vårt samtal och den skulle då finnas på något som hette inspelningscentralen punkt se och sedan ringa tillbaka. Det skulle jag få göra om jag ville, MEN erbjudandet om 6 mån fanns endast kvar så länge som jag hade “chefen” i telefon. När vi la på och jag ville kolla inspelningen så var den chansen rökt. Jag kunde förvisso ringa upp deras kundtjänst, men de hade inte befogenhet att säga upp avtal…

    Jag lovade att bestrida fakturan, inkassokravet, kronofogde etc och sedan avslutade vi samtalet. Eller jo, jag råkade visst säga att det de höll på med var kriminellt också, och det kan jag väl säga utan att överdriva att han inte uppskattade. :D

    Slutresultatet var iaf att ingen faktura kom, inte ännu i alla fall.

    Jag: “Vad är det ni gör då, vad ger den här tjänsten mig?”
    Han: “Det är ju vi som gör att ni syns på Google…”

    Aaaah, då förstår jag… Allt mitt SEO-jobb förgäves :D

    Det låter precis som samma typer! Till min sambo hade de sagt att de kunde se att posten lämnat brevet.. Jaha, undrade min gubbe då och frågade om de skickat det rekommenderat, svaret blev nej. Aha, alltså kan de inte alls veta när det kommit fram eller OM det kommit fram!

    Tröttsamt folk..

    #126583
    Elina
    Deltagare

    Usch jag hatar alla dessa blufföretag.. Som nystartat HB är de på en som iglar.. Den dan man slipper dessa bluffare så kommer jobbet med eget företag bli så mycket enklare..

    #126584
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Jag håller med, Bläää för dessa svin. Men det tar ett par år innan dom lugnar ner sig om man är “ny”, fast man blir tyvärr aldrig av med dom helt……

    @Elina 23838 wrote:

    Usch jag hatar alla dessa blufföretag.. Som nystartat HB är de på en som iglar.. Den dan man slipper dessa bluffare så kommer jobbet med eget företag bli så mycket enklare..

    #126586
    Parvelito
    Deltagare

    Jag tror det här är en viktig bit att föra ut till politiker och andra som bestämmer. Företagare måste få ha rätt att bli lämnade i fred och måste ha rätt att få vara konsument och ha ett konsumentskydd även som företagare.

    Den här lurendrejeribranschen inkluderat dem med oerhört aggressiva säljmetoder omsätter alldeles för många miljarder och det kostar massor av arbetstid. Att bli av med det där skulle motsvara en rätt så rejäl skattesänkning. Om nu Borg inte tycker sig ha råd att sänka skatten för företagarna så får de väl försöka göra det bättre för oss på annat sätt.

    #126601
    Lastbryggan
    Deltagare

    OffTopic
    Ett sätt att slippa många telefonsäljare är att informera att man inte accepterar det på kontaktsidan.
    Jag har inte blivit av med dem helt men det har minskat markant.

    Idag ringde en säljare med postavtal och jag frågade var han hittat mitt nummer och han sa att det står ju på din kontaktsida. Då var det ganska enkelt att kontra med att “Du som har lärt dig att läsa borde också läsa vad som står i den röda rutan”.

    Lite skamsen när han kollade, konstaterade han att han gjort bort sig, jag hann också upplysa honom om att jag aldrig köper något på telefon och än mindre från säljare som inte kan läsa eller respektera mina önskemål om kontaktsätt.

    #126602
    Joel
    Deltagare

    Eller så går man som Dan och installerar en virtuell telefonväxel där den som ringer får knappa in om de är säljare eller kunder, väljer de då #1 säljare så kopplas dom till en röst som ber dem maila in sitt ärende.

    Jag kan tänka mig att det är riktigt effektivt! Sedan känns det ju lite coolt och seriöst utåt att man har ett växelnummer med knappval när kunder ringer :D

    #126603
    Lastbryggan
    Deltagare

    @Joel 23858 wrote:

    Eller så går man som Dan och installerar en virtuell telefonväxel där den som ringer får knappa in om de är säljare eller kunder, väljer de då #1 säljare så kopplas dom till en röst som ber dem maila in sitt ärende.

    Jag kan tänka mig att det är riktigt effektivt! Sedan känns det ju lite coolt och seriöst utåt att man har ett växelnummer med knappval när kunder ringer :D

    Lysande lösning som Dan hade, men jag har inte orkat ta tag i detta med virtuell växel än. Är på gång att byta till IP-tfn med virtuell växel och då kopieras Dan’s idé rakt av. :D

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 13 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.