Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Svenska webbhotell = Katastrof, tips tack?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 29 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #96436
    Stefan.S
    Deltagare

    Hej!
    Jag öppnade min webshop för cirka en månad sen, första två veckorna handlade bara om att få mitt webbhotell, Binero att styra upp sin server som krashade ett par gånger per dag, marknadsföringen fick jag lägga på hyllan direkt, slutade tillslut i att jag bytte webbhotell.
    Väl igång med det nya webbhotellet dök nya problem upp direkt, dem hade problem med att hantera sessioner vilket slutade i att kunder loggades ut, ibland inte kunde logga in överhuvudtaget och jag kunde bara komma åt min administrationspanel ibland, eftersom sessionerna fungerade till och från.

    Det har som sagt gått en månad och jag har väl varit igång effektivt 70% av tiden och jag är fruktansvärt trött på att jag inte kan få koncentrera mig på försäljning utan istället försöka vägleda supporten om hur dem ska ordna problemen.

    Alla fel har varit serverreletade, har läst i dygn och försökt felsöka och det har alltid slutat med att det varit fel inställnigar hos webbleverantören.

    Det handlar inte om många besökare, ca.100 per dag, har inte råd att hyra en kraftig server i början, men kanske är tvungen?

    Finns det någon som kan rekommendera ett stabilt webbhotell?

    /Stefan.s

    #126515
    Joel
    Deltagare

    Om du berättar vilken shop du företräder så ska jag ge dig ett bra tips på webbhotell 😎

    #126516
    nobynator
    Deltagare

    Plattform samt webhotell vore bra och veta?

    #126517
    Stefan.S
    Deltagare

    Ursäkta ifall jag utelämnade information.
    Jag använder Opencart 1.5.1 och mitt webbhotell är City Network.
    Jag gillar City Network, dem är trevliga och vill inte smutskasta dem på något sätt, men dem verkar vara ovana vid webbshoppar och det tar lite för lång tid.

    Joel: Anledningen till att jag inte skriver webshopens namn är just på grund av ovanstående, jag har inte börjat marknadsföra mig alls än, jag vill ha så lite trafik som möjligt tills allt flyter på som det ska, och har just nu bara berättat för folk jag känner. Jag vill ha en stabil server och vara 100% färdig och sedan kunna presentera mig och min nya sida här när allt fungerar :)
    Ogillar att lansera något som inte är 100% än, hoppas det är okej.

    Känns ungefär som att fråga “Vad tycker ni om min nya bil” och visa ett par däck.

    Med vänliga hälsningar
    Stefan.s

    #126518
    Joel
    Deltagare

    Helt okej!

    Den bistra sanningen är tyvärr att alla svenska webbhotell suger mer eller mindre.

    Det är svårt för att inte säga omöjligt att placera en massa olika människors verksamheter på samma server och få den att rulla utan problem, helt enkelt.

    Det du borde kika på är en VPS-server hos t.ex GleSYS. Då sitter du på din alldeles egna virtuella server med upp till 100% upptid (well, åtminstone 100% bättre än alla webbhotell).

    Om du inte har möjlighet eller kunskap att själv konfigurera och sköta om servern så har GleSYS även en tjänst för detta (den kostar en del dock).

    Du borde klara dig på en av deras billigaste konfigurationer och landar då på runt 200-lappen per månad. Vilket är den bästa investeringen du kan göra. När du sedan växer är det enkelt att uppgradera servern “live” utan att behöva flytta till en ny.

    En rätt så säker gissning är att de flesta etablerade e-handlarna i detta forum kör en VPS eller motsvarande och inte ett webbhotell.

    /Joel

    #126519
    Stefan.S
    Deltagare

    Stort tack för ett utförligt svar.
    Kanske jag som varit naiv och hoppats på att jag klarar mig med ett webbhotell.

    Och det du säger om att det inte går att få många verksamheter att fungera på samma server tror jag är grunden till mina problem.

    Jag satt hela kvällen och hela natten (roligt sätt att spendera en fredagskväll/natt) för att bygga en egen konfiguration för mina sessioner, fick tillgång att styra mina egna php-inställningar. Efter 8-10 timmar fick jag igång allt för att sedan vakna och se alla min inställningar överskrivna, eller ja, mina inställningar fanns kvar, men det verkar som att det är andra inställnigar som påverkar sidan idag och sessionerna har lagt av helt igen.

    Är det en vetenskap att sätta sig in i VPS?
    Jag måste ju antagligen ta tag i det i framtiden när shopen växer, så det är väl lika bra att sätta igång direkt antar jag.
    Har du något bra tips på guider?

    Tack
    /Stefan

    #126520
    Nicklas
    Deltagare

    Jag måste bara flika att jag har ett par butiker på binero och jag har ingen direkt Nertid och då ligger jag på deras gamla del. Har en del sidor som ligger på Loopia med och där är det stabilt med. Jag använder bla. Uptimerobot.com för att hålla koll på om sidorna dyker så att man snabbt kan få i väg ett samtal eller mail till supporten.

    #126521
    Stefan.S
    Deltagare

    Största problemet jag hade med Binero var responstiden, den halverades när jag bytte till City Network. Sidan låg ofta nere under nätterna hos Binero också, vet inte om det beror på att dem uppdaterar något då eller så kanske jag helt enkelt hamnade på deras sämre servrar.
    Är ingen expert på hur det fungerar, men det känns som att det är lite lotteri om man hamnar på stabila servrar tillsammans med stabila sidor eller tvärtom.

    Skönt att det håller för dig!
    Blir lite avundsjuk ;)

    Mvh
    Stefan

    #126523
    Nicklas
    Deltagare

    Responstiden är ändå hyfsad på Binero. Ett stort problem med Binero är deas nya plattform som många har varit grymt missnöjda med, har haft turen att inte bli flyttad dit ännu. Jag har haft större problem att få upp speeden på mina asp.net sidor i delad miljö än vad jag har haft med prestashop på binero och loopia.

    #126524
    Joel
    Deltagare

    Jag har väldigt svårt att motivera varför man ska ligga i en delad miljö på ett webbhotell istället för ensam på t.ex en molnserver.

    För oss räcker det att webbhotellet stänger ner servern mellan 02.00 och 06.00 en fredag för “uppgradering av mjukvara” (vilket är rätt vanligt) och så har vi förlorat tillräckligt många kunder (för att inte tala om badwill) i pengar för att täcka kostnaden för en VPS-server hos GleSYS.

    Vi betalar f.n 420 kr/månad och det är värt varenda krona!

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 29 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.