Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Negativ inställning mot e-handlare

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 28 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #96439

    Är det någon mer som märkt en negativ inställning till oss e-handlare?
    Har blivit nekad av många leverantörer pga att vi inte har en fysisk butik.
    Är det lagligt?

    Välkommen tillbaka när ni har en fysisk butik…. Känns inte speciellt intressant att öppna butik irl bara för att man ska få köpa deras saker!:mad:

    #126560
    flennstrom
    Deltagare

    Jag tror det har med mognad i branschen att göra. Generellt tror jag att det bottnar i en rädsla för förändring. Man vet vad man har och man vill inte riskera att stöta sig med befintliga kunder. Den här oviljan/rädslan mot e-handel från leverantörer hör jag ofta. Men lika ofta hör jag dig inom organisationer. Äger man ett butiksnät så har man diskussioner internt om huruvida e-handeln konkurrerar med butikerna. Och istället för att lyssna på hur kunderna vill handla så försöker man lösa redovisning av försäljning på diverse krångliga sätt.

    Men min absoluta övertygelse är att varje bransch kommer att bli tvingade till att ha en bra service för e-handel, annars kommer utländska aktörer att köra över befintliga aktörer i Sverige genom att ge kunderna den enkelhet de vill ha.

    #126562
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    jodå, det här är väldigt vanligt speciellt i vissa branscher. Vi har till och med den otacksamma grejen i djurbranschen att vissa e-handlare får handla medan andra inte. Totalt godtyckligt gör man undantag när e-handlaren blivit så stor att man annars inser att man förlorar pengar på att inte sälja…

    #126563
    danielandersson
    Deltagare

    Ofta handlar det väl om att alla vet att på nätet så är det priskonkurrens som gäller och inget annat.

    Det är få leverantörer (förutom inom elektronik, antar jag) som gillar att produkterna blir prisdumpade.

    #126564
    Parvelito
    Deltagare

    Om vi börjar med frågan, så ja, det är lagligt.

    Jag tycker leverantörerna gör fel som helt kategoriskt stänger ute E-handlare, men jag förstår att de tycker att åtminstone delar av sortimentet skall ha ett E-handlarförbud. Jag läste någonstans som hastigast att det inom vissa branscher är så många som 75% som först går till butiken för att klämma och känna, och sedan handlar de varan på nätet. Jag förstår hur de som står med sina butiker känner sig.

    Skall vi sedan lägga handen på hjärtat så har E-handeln generellt sett haft väldigt nära till att använda priset som konkurrensvapen.

    Men, som med så mycket annat så är ju fiskebutiker inte något som finns i alla städer längre. Fackhandelsdöden sprider sig även där i takt med att de stora städerna bygger gigantiska köpcentrum. Och jag tror att de märken som skall bli vinnare i Sverige är de som klarar av att ge dem med butiker en bättre marginal samtidigt som de finns representerade på nätet. Det går att “trolla” lite med marknadsföringsbidrag, konsignationslager, regelrätta rabatter och nyhetsförsprång. Då behöver man inte säga nej tack till en rad nätbutiker, utan kan börja resan mot att marknadsföra sina produkter även på nätet.

    #126565
    Murmelin
    Deltagare

    Jag kan tänka mig att det finns en annan orsak också. Det startas en hel massa webbutiker. Tekniken har gjort det möjligt att starta en komplett ehandel på ett litet kick. Det gör också att en massa drömmare och lycksökare ser sin chans att testa med förhoppningen att snabbt göra sig lite pengar. Och sen ringer dom runt till leverantörer och vill beställa varor. Deras okunnighet lyser snabbt igenom och det här drabbar såklart även seriösa ehandlare.

    #126566
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Du är tyvärr inte ensam.

    Jag orkar tyvärr inte skrika längre utan jag pissar bara på dom företag som inte vill sälja till mej pga att man bara har internet butik.

    Tyvärr är en del märken större än andra och när dom insett att man kränger för många miljoner så brukar dom komma med hatten i handen och knacka på och fråga om dom får sälja till en.

    Jag önskar att jag kan skriva att jag kastar ut dom med huvudet före men det gör jag tyvärr inte utan då är det jag som tar av hatten och bokar och bugar och tackar för att jag får köpa av dom………….För tyvärr handlar det mer om pengar än hur jag blivit behandlad tidigare av dessa rövare…..

    Så på mig kan dom stampa och spotta bäst dom vill för jag kommer tyvärr ta emot dom med öppen famn och erbjuda dom kaffe med grädde på toppen när dom vill sälja till mej, jag orkar helt enkelt inte bråka längre då jag gjort detta i 6 år och min ork är tyvärr slut :o.

    @Flugfiskekompaniet 23814 wrote:

    Är det någon mer som märkt en negativ inställning till oss e-handlare?
    Har blivit nekad av många leverantörer pga att vi inte har en fysisk butik.
    Är det lagligt?

    Välkommen tillbaka när ni har en fysisk butik…. Känns inte speciellt intressant att öppna butik irl bara för att man ska få köpa deras saker!:mad:

    #126568
    Joel
    Deltagare

    @Jimmy Öström 23821 wrote:

    Du är tyvärr inte ensam.

    Jag orkar tyvärr inte skrika längre utan jag pissar bara på dom företag som inte vill sälja till mej pga att man bara har internet butik.

    Tyvärr är en del märken större än andra och när dom insett att man kränger för många miljoner så brukar dom komma med hatten i handen och knacka på och fråga om dom får sälja till en.

    Jag önskar att jag kan skriva att jag kastar ut dom med huvudet före men det gör jag tyvärr inte utan då är det jag som tar av hatten och bokar och bugar och tackar för att jag får köpa av dom………….För tyvärr handlar det mer om pengar än hur jag blivit behandlad tidigare av dessa rövare…..

    Så på mig kan dom stampa och spotta bäst dom vill för jag kommer tyvärr ta emot dom med öppen famn och erbjuda dom kaffe med grädde på toppen när dom vill sälja till mej, jag orkar helt enkelt inte bråka längre då jag gjort detta i 6 år och min ork är tyvärr slut :o.

    Jimmy, upplever du att det var enklare att köpa från nya leverantörer när ni hade en fysisk butik än nu när ni bara kör på e-handel?

    #126569
    Plastskivor
    Deltagare

    Tänk på leverantörer som kunder.
    För en attraktiv leverantör (dvs en med attraktiva produkter, logistik osv) är du bara en potentiell tjänsteleverantör. Dvs du är en av många som erbjuder tjänsten ”marknadskanal”. Kunden (leverantören) behöver denna tjänst men inte av alla som erbjuder den.
    Att knuta strategiska leverantörsrelationer som du verkligen kommer att kunna tjäna på är således en variant av tjänsteförsäljning B2B.

    Och tänk på att kunden har ”aldrig fel”.

    #126570
    Parvelito
    Deltagare

    @Plastskivor 23824 wrote:

    Tänk på leverantörer som kunder.
    För en attraktiv leverantör (dvs en med attraktiva produkter, logistik osv) är du bara en potentiell tjänsteleverantör. Dvs du är en av många som erbjuder tjänsten ”marknadskanal”. Kunden (leverantören) behöver denna tjänst men inte av alla som erbjuder den.
    Att knuta strategiska leverantörsrelationer som du verkligen kommer att kunna tjäna på är således en variant av tjänsteförsäljning B2B.

    Och tänk på att kunden har ”aldrig fel”.

    Det där var väldigt bra uttryckt, det hamnar i min samling med citat värda att spara.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 28 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.