Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Inte lönsamt att driva e-handel?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 31 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #96454
    basse1985
    Deltagare

    Läs denna artikel:
    http://www.idg.se/2.1085/1.403769/det-ar-inte-lonsamt-att-driva-e-handel-i-dag

    Vad tycker ni? Är era butiker lönsamma?

    #126726
    evomedia
    Deltagare

    Tycker att mina är relativt lönsamma=) men han har ju rätt många tror att det är superenkelt med e-handel.

    Det som är superenkelt är att starta en e-butik att driva en e-butik ja det är en annan sak…

    #126745
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Det beror på vad man menar med lönsamt också, många e-handlare har andra jobb vid sidan om och plockar inte ut lön. Då är det kanske lönsamt bara man går med vinst, men ska man plocka ut en riktig lön, och då menar jag runt 20 000 i månaden som är en hyfsad normallön samt gå med vinst, ja då tror jag att få är lönsamma. De finns men jag tror inte de är sådär jättemånga.

    #126749
    nmn
    Deltagare

    @Kodmyran 24015 wrote:

    men ska man plocka ut en riktig lön, och då menar jag runt 20 000 i månaden som är en hyfsad normallön samt gå med vinst, ja då tror jag att få är lönsamma. De finns men jag tror inte de är sådär jättemånga.

    Genomsnittslönen för tjänstemän i privat sektor var 2010 34 000kr i månaden enligt SCB. Så 20 000 är varken hyffsat eller normallön längre, inte ens i de snåla kommunerna.

    #126751
    Parvelito
    Deltagare

    @nmn 24019 wrote:

    Genomsnittslönen för tjänstemän i privat sektor var 2010 34 000kr i månaden enligt SCB. Så 20 000 är varken hyffsat eller normallön längre, inte ens i de snåla kommunerna.

    Ja, faktum är att 20 kilopix i månaden före OB-tillägg rynkar en personlig assistent på näsan åt numera. Men det gör väl inte Kodmyrans observation mindre riktig. Det är väldigt få som kan ta ut en marknadsmässig lön och visa vinst i bolaget.

    #126752
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    @nmn 24019 wrote:

    Genomsnittslönen för tjänstemän i privat sektor var 2010 34 000kr i månaden enligt SCB. Så 20 000 är varken hyffsat eller normallön längre, inte ens i de snåla kommunerna.

    Nu pratar jag hyffsat för småföretagare, där de flesta försöker hålla så låg lön man kan för att utveckla företaget men som ändå går att överleva på…..att det inte är vad en vanlig svensson menar med normallön det är en helt annan sak

    tror även att idg felciterat Magnus i artikeln, tror det ska stå att 90 % av e-handlarna omsätter mindre än 1 miljon

    #126753
    GregerA
    Deltagare

    Man skall kanske inte bara bedöma butiken enskilt, utan företaget i sin helhet. En del företag driver många små webshopar, och enligt principen “många bäckar små …” så blir det ett lönsamt företag av det. Andra har webshopen som en av flera säljkanaler.

    För egen del är webshopen den primära kanalen och företaget är lönsamt (omsättning ~6M). Men det tog ju lite tid att komma dit.

    #126755
    nmn
    Deltagare

    @Kodmyran 24022 wrote:

    Nu pratar jag hyffsat för småföretagare, där de flesta försöker hålla så låg lön man kan för att utveckla företaget men som ändå går att överleva på…..att det inte är vad en vanlig svensson menar med normallön det är en helt annan sak

    tror även att idg felciterat Magnus i artikeln, tror det ska stå att 90 % av e-handlarna omsätter mindre än 1 miljon

    Men varför skall vi småföretagare ha det sämre? Vi måste ju ha många fler kompetenser än en anställd som oftast bara behöver kunna en sak. Vi har oftast väldigt lite semester. Vi tar risker med våra besparingar som anställda inte gör. Att sedan samhällets trygghetssystem som vi betalar till knappt omfattar oss är minst sagt skandal, speciellt med en regering som säger sig värna företagande.

    Jag håller med Peter att det för de allra flesta inte är lönsamt, frågan är bara hur många som har en chans att komma ur de obligatoriska hundåren i början och åtminstone komma upp i samma inkomst som om de varit anställda.

    IDG måste ha skrivit fel, om 90% omsatte mer än en miljon så faller ju argumentationen ihop. Men även med en omsättning på en miljon måste det vara väldigt svårt att klara sig, om man nu inte säljer produkter som är nästan gratis att köpa in. Att göra som Klarna killen och kalla de som omsätter en miljon för stora näthandlare känns löjligt, vilka är då små?

    #126756
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    självklart ska vi inte ha det sämre, det har jag inte sagt, men faktum är att många har det sämre, betydligt sämre! Vi kan alltid drömma om att verkligheten är bättre än vad den är, men det gör den inte bättre.

    Jag gissar att säkert 90-95 % på det här forumet är små och omsätter mindre än en miljon. Jag gissar att hos Klarna har man rätt god koll på hur många små som finns, och gissningsvis försökte Magnus på Klarna säga att de stora är inte heller de stora utan ganska små, och det var nog det som var poängen.

    #126759
    Andreas
    Deltagare

    Ehandel folket känns idag tyvärr rätt ofta som de nya guldgrävarna.

    Många väntar sig att det bara är att slänga upp en enkel webbutik och så strömmar kunderna in.

    Det är väldigt få som lyckas genom tur, det är jobb som gäller som inom allt annat företagande.

    Sedan är frågan vad ens frihet och egenbestämmande rätt är värt i pengar, för mig är ehandel arbete och tillika min livsstil. Jag Älskar det jag håller på med.

    Tjejen brukar säga att jag älskar mitt företag mer en henne och jag säger inte emot! =)

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 31 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.