Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Vad göra – utgående produkter

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #96455
    evomedia
    Deltagare

    Hej har suttit och funderat på en sak nu i några timmar och tänkte fråga andra ehandlare.

    Vad gör ni med utgående produkter? släcker ni dom bara? Behåller ni dom?

    För:
    1. Man förlorar inte eventuella inlänkar. (kanske köra en 301 till startsidan?)
    2. Man förlorar inte värdefull content.
    3. Dom som söker efter just den grejen som utgått hittar till dig sedan rekommenderar du något annat

    Emot:
    1. Du får tonvis med produkter som tar plats i butiken och irriterar kunder då inget finns i lager.
    2. Du indexeras av prisjakt, pricerunner etc och betalar för besökare som kanske inte ger något och som blir griniga.
    3. Du får besökare till hundratals produkter som du inte ens har inne.

    Har för mig att denna fråga varit uppe förut men jag kan inte hitta tråden…

    Vet att Dan kör någon sorts arkivering av gamla produkter på roligaprylar. Hur fungerar det?

    Just nu så släcker jag dom bara men det känns som ett slöseri…

    Mvh

    #126728
    Dan
    Deltagare

    Jag visar inte de produkterna hos prisjakt o inte i egen butik heller vid sök eller kategorier utan bara via arkivlänken.

    Syftet är seo primärt, om det funkar vetefan inget jag har mätt tyvärr men det lär inte ge mindre besök in.

    Däremot borde jag visa aktiva relaterade produkter bättre på dessa sidor för att få mer köp

    #126734
    martinkiland
    Deltagare

    Är också lite kluven. Jag kör på samma sätt som Dan. Fast jag har tydlig länk till kategorisidan med aktuella liknande produkter.

    Mitt problem är dock att produkten fortfarande finns med i alla adminfunktioner. Jag hade velat kunna sätta som “utgått” i admin och på så vis få bort produkten från lagersaldo-rapporter osv.

    #126746
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Vi har dem kvar men visar dem ej i sök eller kategorier eller ens i en arkivlänk. När en kund kommer in via sök på en sådan produkt finns en text om att produkten utgått och så finns liknande produkter på sidan samt den normala navigeringen.

    #126747
    danielandersson
    Deltagare

    Vi visar inte produkter som utgått, däremot är kollegan för att vi ska börja med detta.

    Jag blir otroligt irriterad när jag stöter på sådana produkter i en butik. Om jag söker en specifik produkt, så är det _DEN_ jag är ute efter, inte nån kopia/liknande.

    Om det är en generell produkt/sökning, varför hamnar jag inte på den som faktiskt finns?

    #126748
    Joel
    Deltagare

    @Kodmyran 24016 wrote:

    Vi har dem kvar men visar dem ej i sök eller kategorier eller ens i en arkivlänk. När en kund kommer in via sök på en sådan produkt finns en text om att produkten utgått och så finns liknande produkter på sidan samt den normala navigeringen.

    Samma som Katrin med skillnad att vi har en arkivlänk längst ner på sidan.

    Vi får faktiskt en hel del besökare från Google till dessa produkter och det är inte helt ovanligt att kunden sedan köper något relaterat.

    Vi får också en del mail från kunder som tycker att vi ska ta in produkten igen och även om det inte hänt hitintills så kan vi alltid hänvisa till en annan liknande produkt.

    Jag ser ingen direkt nackdel med en sådan funktion.

    #126757
    evomedia
    Deltagare

    Dom flesta verkar tycka som mig.

    Jag är för att ha kvar produkterna det är ju en massa arbete som man har lagt ner som bara försvinner nu gäller det bara att lista ut hur man döljer produkterna överallt förutom i sökmotorerna…

    #126790

    @evomedia 24027 wrote:

    Dom flesta verkar tycka som mig.

    Jag är för att ha kvar produkterna det är ju en massa arbete som man har lagt ner som bara försvinner nu gäller det bara att lista ut hur man döljer produkterna överallt förutom i sökmotorerna…

    Vilken plattform kör du?

    Håller själv på att fundera ut hur jag ska ha det i oscommerce.

    #127219
    jerkerus
    Deltagare

    Min erfarenhet är att man ska aldrig visa produkter (för försäljning) som man inte kan sälja. Långsiktigt är det bara badwill. Speciellt att publicera dom på söksiter som prisjakt.

    Det kan dock finnas bra skäl att spara dom i systemet och kunna söka fram dom. Två exempel:
    1) Vi har använt det ofta för att hitta tillbehör till äldre produkter (= merförsäljning). Om kunden har en äldre skrivare som han behöver ny toner till, så kan det vara värdefullt för honom att hitta skrivaren och titta på tillbehören som passar – och som finns för försäljning.
    2) Om produkten finns kvar i systemet så kan man bygga funktioner som gör en automatisk vidarelänkning till produkter som ersätter den. Då tar man hand om eventuellt gamla länkar och bookmarks som pekar direkt på produkten.

    Mvh
    Anders

    #127222
    jerkerus
    Deltagare

    Min erfarenhet är att man ska aldrig visa produkter (för försäljning) som man inte kan sälja. Långsiktigt är det bara badwill. Speciellt att publicera dom på söksiter som prisjakt.

    Det kan dock finnas bra skäl att spara dom i systemet och kunna söka fram dom. Två exempel:
    1) Vi har använt det ofta för att hitta tillbehör till äldre produkter (= merförsäljning). Om kunden har en äldre skrivare som han behöver ny toner till, så kan det vara värdefullt för honom att hitta skrivaren och titta på tillbehören som passar – och som finns för försäljning.
    2) Om produkten finns kvar i systemet så kan man bygga funktioner som gör en automatisk vidarelänkning till produkter som ersätter den. Då tar man hand om eventuellt gamla länkar och bookmarks som pekar direkt på produkten.

    Mvh
    Anders

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.